یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 54906

گرما که می‌رسد اورژانس‌های بیمارستان‌ها سرشار از بیمارانی می‌شود که دیگر در مقابل گرما توان نداشته‌اند و روی تخت بیمارستان می‌افتند.

سلامت نیوز : گرما بزرگ‌ترین دشمن برای سلامتی افراد است و این گرما در شرایط خطرناک می‌تواند به مرگ هم منجر شود. شما با داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید به خوبی خودتان را در برابر گرما بیمه کنید. وقت خوردن محیط اطرافتان را خنک کنید یا اینکه در فضای خنک غذا بخورید. به هیچ عنوان هوس غذا خوردن زیر نور مستقیم آفتاب به سرتان نزند، چرا که در این صورت به‌طور حتم مسموم خواهید شد.

هرچه کمتر بهتر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ این نکته را در نظر داشته باشید، هر زمان از سال که درجه حرارت هوا از ۲۰ درجه بیشتر بود باید غذاهایی مثل گوشت و ماهی پرچرب، تخم‌مرغ، آجیل را کاهش داد. این توصیه‌ها به معنی این نیست که مصرف این مواد غذایی را به طور کامل قطع کنید، اتفاقا باید بدانید این غذاها در بدن یک نوع احساس رضایت ایجاد می‌کنند. مصرف این غذاها به مقدار کم باعث می‌شود از پرخوری، ریزه‌خواری و خوردن اسنک‌ها و میان وعده‌های ناسالم جلوگیری کنید.

سبک مثل رویا
گرم‌ترین روزهای تابستان را حتما به خوردن غذاهای سبک‌تر و کم‌حجم‌تر اختصاص دهید. هرقدر غذاهای سبک بخورید، سوخت‌وساز بدن‌تان کمتر می‌شود و در نتیجه شما کمتر احساس گرما می‌کنید. در عوض تا می‌توانید در خوردن نوشیدنی‌ها زیاده‌روی کنید و به این صورت مایعات زیاد را به بدن خود برسانید. برای اینکه یک تیر و دو نشان بزنید، می‌توانید برای غذای خود سوپ در نظر بگیرید و انواع نوشیدنی‌های گیاهی را هم فراموش نکنید. چای‌ها و عرقیات گیاهی تا میزان زیادی می‌توانند مایعات مورد نیاز بدن شما را تامین کنند. در هوای گرم باید از مصرف غذاهای چرب و سنگین در وعده‌های غذایی اجتناب کرد، زیرا این نوع غذاها در گردش خون خلل وارد می‌کنند. با بالا رفتن درجه حرارت معمولا افراد سبزی، سالاد، آبمیوه و میوه بیشتری استفاده می‌کنند. دسرهای غذایی سرد معمولا باعث ضعیف شدن سیستم گوارش می‌شوند.

هرگز فراموش نشودزمانی که درجه حرارت محل زندگی‌تان به بالا‌تر از ۲۰ درجه رسید، غذاهای مصرفی‌تان را از نوع گرم به نوع سرد، تغییر دهید. این نکته را در نظر بگیرید که غذاهای گرم به‌طور معمول به زمستان، پاییز و کمی هم بهار متعلق هستند. با این حساب به این نتیجه رسیده‌اید که غذاهای سرخ‌کردنی می‌تواند تا میزان زیادی روی حرارت شما تاثیر بگذارد. دلیلش هم واضح است؛ این مواد غذایی در روغن‌های داغ غوطه‌ور می‌شوند و در نتیجه به شما صدمه خواهند زد. بسیاری از افراد عقیده دارند، با گریل کردن می‌توانند از روغن و گرما دوری کنند. باید این نکته را هم اضافه کنیم؛ زمانی که شما گوشت را گریل می‌کنید، به راحتی آب آن را خشک می‌کنید. خب با این تفاسیر دیگر آبی به بدن شما نمی‌رسد. به همین خاطر است که متخصصان تغذیه اعلام کرده‌اند، در تابستان از غذاهای گریل‌شده دوری کنید. گریل را بگذارید برای آخرین گزینه. اگر هم به ناچار به این گزینه رسیدید، فراموش نکنید که حتما به همراه گوشت گریل شده، سبزیجات بخورید. تمام سبزیجات و حتی میوه‌های تابستانه می‌توانند به خوبی آب مورد نیاز بدن شما تامین کرده و خشکی غذاهای گریل شده را جبران کنند.

جبران ازدست‌رفته‌ها
با گرم‌شدن هوا، شما هر روز مقدار زیادی املاح و آب را از دست می‌دهید. یکی از راه‌هایی که شما می‌توانید آب از دست رفته بدن‌تان را جبران کنید، اضافه‌کردن کمی (دقت کنید میزان کمی) نمک به مواد غذایی‌تان است. شما با اضافه‌کردن نمک تشنه می‌شوید و در نتیجه آب و نوشیدنی‌های بیشتری را به بدن خودتان می‌رسانید. اما همیشه در این میان یک نکته اساسی وجود دارد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند هر چه نوشیدنی آنها خنک‌تر باشد، بهتر است، اما مایعات خیلی سرد هم می‌تواند به دستگاه‌های مختلف بدن آسیب وارد کند. به‌خصوص عملکرد کبد و معده را دچار اختلال می‌کند و گاهی اوقات هم دستگاه گوارش را به هم می‌ریزد. پس به‌طور کلی باید از مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد در تابستان اجتناب کرد. این نوع غذاها علاوه‌بر اثرات سوئی که روی کبد می‌گذارند ناراحتی‌های معده و مری ایجاد می‌کنند. همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی‌های بسیار سرد باعث می‌شود عمل هضم غذا متوقف شده و فقط هنگامی که طحال و کلیه‌ها معده را گرم کنند مجددا به عمل هضم ادامه می‌دهد. اگر مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد به صورت عادت درآید، می‌تواند کاملا سیستم هضم را از کار بیندازد. نکته دیگر اینکه غذاها و نوشیدنی‌های سرد همچنین باعث جلوگیری از عرق کردن می‌شوند. اگر به هر حال با مصرف این نوع غذاهای سرد عرق می‌کنید، شما ذخایر انرژی قبلی در بدن را می‌سوزانید.

سخن آخر
این نکته‌ای است که شما باید تنها در صورتی آن را انجام دهید که معده شما هیچ ایرادی نداشته باشد؛ اگر دچار ناراحتی‌های معده نیستید، می‌توانید در روزهای گرم، از ادویه‌های تند استفاده کنید. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ادویه‌های تند، در روزهای گرم سال میزان حرارت بدن‌شان را افزایش می‌دهد. اما این امر باعث می‌شود شما بیشتر عرق کنید. البته بهتر است که ادویه‌ها و سبزی‌های تندی مثل فلفل را همراه با میوه و سالاد استفاده کنید تا در عین اینکه سموم بدن شما در طول تابستان دفع می‌شود املاح و مواد مورد نیاز به بدن‌تان برسد. تربچه، کاهو و خیار تاثیرات منفی‌ای که ادویه‌های تند ممکن است روی شما بگذارد را‌ از بین می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha