روند بیماری هپاتیت C معمولا بدخیم‌تر از هپاتیت B است که تقریبا تمام موارد ویروسی آن به طور مزمن در خون باقی می‌ماند و تنها 15 درصد به شکل ناقل درمی‌آید و 85 درصد باقی مانده به علت فعال شدن ویروس، نیاز به درمان دارد. همچنین هپاتیت C و B می‏‌توانند آسیب كبدی مزمن نیز در بدن ایجاد كنند.

افراط در مصرف الکل یکی از علل بروز هپاتیت

سلامت نیوز : یک متخصص عفونی با بیان اینکه افراط در مصرف الکل، تاثیر برخی از داروها و آلودگی به باکتری‌ها از علل بروز هپاتیت محسوب می‌شود، گفت: هپاتیت نوع D و E از طریق خون، ترشحات جنسی در زمان بارداری، زایمان و شیردهی مادر به کودک انتقال می‌یابد.

دکتر حمید عمادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است، اظهار کرد: کبد یکی از مهمترین اعضای بدن محسوب می‌شود و نقش حیاتی در زندگی ایفا می‌کند به طوری که وظیفه اولیه‌ی كبد تصفیه مواد غذایی، مراقبت از عفونت‌ها، حفظ سلامت افراد و خارج کردن مواد سمی از بدن است. همچنین كبد مسئولیت ذخیره انرژی برای به حركت در آوردن عضلات، كنترل قند خون، تنظیم كلسترول، كنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر را دارد.

وی ویروس هپاتیت نوع C را یکی از عوامل ایجاد کننده هپاتیت دانست و افزود: روند بیماری هپاتیت C معمولا بدخیم‌تر از هپاتیت B است که تقریبا تمام موارد ویروسی آن به طور مزمن در خون باقی می‌ماند و تنها 15 درصد به شکل ناقل درمی‌آید و 85 درصد باقی مانده به علت فعال شدن ویروس، نیاز به درمان دارد. همچنین هپاتیت C و B می‏‌توانند آسیب كبدی مزمن نیز در بدن ایجاد كنند.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، درد یا ناراحتی شکمی، تب و درد مفاصل از علائم بارز این بیماری محسوب می‌شود. هپاتیت در برخی موارد حتی با زردی پوست صورت و چشم یا یرقان همراه است که این زردی در هپاتیت C بسیار کمتر از هپاتیت نوع A و B است.

دکتر عمادی با بیان اینکه خوردن غذاهای آلوده یکی از راههای انتقال هپاییت A و B است، ادامه داد: هپاتیت نوع D و E از طریق خون، ترشحات جنسی، مادر به فرزند در زمان بارداری، زایمان و شیردهی انتقال می یابد و در صورتی که هپاتیت نوع C از طریق تماس با خون فرد آلوده با مصرف فرآورده های خونی کنترل نشود و نیز با استفاده از سرنگ‌های مشترک در معتادان بروز می کند.

این متخصص عفونی پیرامون تاثیر داروی اینترفرون آلفا بر درمان هپاتیت افزود: داروی اینترفرون آلفا می تواند باعث تاخیر در روند پیشرفت بیماری در بدن بیمار شود. همچنین هر چقدر درمان سریعتر شروع شود بیمار شانس بیشتری برای جلوگیری از عوارض جدی دارد و به منظور بهره مندی کامل بیمار از اینترفرون آلفا باید درمان در زمانی که پزشک تجویز کرده است انجام شود.

دکتر عمادی بیان کرد: از سال 1371 حدود 300هزار نفر به هپاتیت B مبتلا شده‌اند به همین دلیل از سال 73 تاکنون واکسن هپاتیت B از بدو تولد به همه نوزادان تزریق می شود.وی در پایان با اشاره به اینکه ناقلانی که علائم بیماری در آنها بروز نمی‌کند برای اطمینان می‌توانند به پزشک خانوادگی یا مراکز مشاوره مراجعه نمایند، گفت: به علاوه کسانی که سابقه‌ی مصرف مواد مخدر تزریقی، دریافت خون یا فرآورده‌های خونی، سابقه پیوند اعضا و سابقه طولانی دیالیز را دارند بهتر است از پزشک خود انجام آزمایش خون درخواست کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha