تعرفه حق فنی باید به طور حتم برای داروخانه‌ها وجود داشته باشد. اگر بنا باشد تعرفه حق فنی را از داروخانه‌ها بگیرند، دیگر بحث ارزش ریالی آن مطرح نیست بلكه بحث بر سر حذف جایگاه داروساز در داروخانه‌ است.

اگر تعرفه‌ واقعی باشد، داروخانه‌ها به بیراهه نمی‌روند
سلامت نیوز : مدیركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به این كه اگر پایه در تعیین تعرفه‌ها و ارائه خدمات به درستی نهاده شود، داروخانه‌ها به بیراهه نمی‌روند، عنوان كرد: البته به این خاطر كه دارو كالای سلامتی است و مردم هم باید از عهده پرداخت هزینه‌های مربوط به آن برآیند، لازم است قیمت‌ها واقعی شوند، زمانی كه بیمار پولی برای خرید دارو نداشته باشد، ترجیح می‌دهد تا جایی كه امكان دارد به پزشك و داروخانه مراجعه نكند و به این ترتیب از سلامتی‌اش مایه بگذارد.

دكتر محمد عبده زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به این پرسش كه آیا تعرفه‌ حق فنی، به راستی حق داروخانه‌هاست، اظهار كرد: بر هر حقی، تكلیفی هست و زمانی كه شما تكلیفی را برای یك شخص تعیین می‌كنید به تناسب آن از او انتظار پاسخگویی دارید و در قبال كم‌كاری و كوتاهی او را به تعزیرات معرفی می‌كنید باید حقی نیز برای او قائل شوید.

وی افزود: تعرفه حق فنی باید به طور حتم برای داروخانه‌ها وجود داشته باشد. اگر بنا باشد تعرفه حق فنی را از داروخانه‌ها بگیرند، دیگر بحث ارزش ریالی آن مطرح نیست بلكه بحث بر سر حذف جایگاه داروساز در داروخانه‌ است. با پاك كردن صورت مسئله می‌توان این‌گونه تلقی كرد كه هیچ ارزشی برای داروساز قائل نیستیم.

عبده زاده با بیان این كه داروساز به علت مسئولیت‌هایی كه دارد، قوانین تنبیهی برایش در نظر گرفته شده است، گفت: به عنوان مثال اگر دارویی به اشتباه از داروخانه خارج شود و برای بیمار اتفاقی بیفتد، داروساز باید به نظام پزشكی و محاكم قضایی پاسخگو باشد. به تناسب اشتباه داروساز برای وی در محاكم قضایی دیه تعیین شده است و نمی‌توان گفت هیچ حقی ندارد.

وی افزود: یك بحث دیگر هم وجود دارد و آن این است كه عنوان می‌شود داروساز باید در مقابل دریافت حق فنی به بیمار خدمت ارائه دهد. اجبار و تكلیف وزارت بهداشت به مسئولین فنی داروخانه‌هاست كه به بیمار خدمات مشاوره‌ای ارائه دهند. حق بیماراست كه راجع به نسخه‌اش سوال كند، خدمات دریافت كند و داروساز نیز در زمینه مواردی كه نیاز به راهنمایی دارند، كمكش كند.مدیر كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در ادامه تاكید كرد: نمی‌شود فردی در جایگاه یك داروساز بایستد و به بیمار بگوید "برو از كسی كه برایت دارو نوشته، سوال كن".

در دسترس‌تر از داروساز و داروخانه‌ها پیدا نمی‌كنید

وی با بیان این كه در مقایسه با سایر حرف پزشكی، در دسترس‌تر از داروساز و داروخانه‌ها پیدا نمی‌كنید، گفت: امروز در هر خیابانی داروخانه وجود دارد. متاسفانه در كنار داروخانه‌های مسئولیت‌پذیر، داروخانه‌هایی نیز فعالیت می‌كنند كه حداقل خدمات را هم به مردم ارائه نمی‌كنند.عبده زاده افزود: با این حال، تعرفه فعلی حق فنی برای آن دسته از داروسازانی كه خدمات خوبی به مردم ارائه می‌دهند، مناسب نیست.

اگر تعرفه حق فنی نباشد، داروخانه نابود می‌شود

مدیركل نظارت بر داروی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش كه مگر دارو خودش حاشیه سود ندارد كه داروسازان مبادرت به دریافت حق می‌كنند، گفت: تنها چند كالا مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند. قیمت دارو در سراسر كشور یكسان است. حجم عمده‌ای از داروهای بیماران خاص، داروهای یارانه‌ای هستند و سود آن برای داروخانه چهار درصد است. این حجم از نیاز با این حاشیه‌های سود دارویی قابل جبران نیست و اگر تعرفه نباشد، داروخانه نابود می‌شود.

حاشیه سود داروهای معمولی برای داروخانه‌ها به 20 درصد هم نمی‌رسد

وی اضافه كرد: از سوی دیگر داروخانه‌ها در تعیین قیمت دارو نقشی ندارند و قیمت‌ها توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود. داروهای معمولی حاشیه سودشان به 20 درصد هم نمی‌رسد. اگر حق فنی حذف شود بسیاری از داروخانه‌ها تعطیل می‌شوند، داروخانه‌هایی هم كه بمانند، ماندنشان علامت سئوال خواهد شد و این‌ كه به چه قیمتی مانده‌اند؟ در این صورت خودمان رسما زمینه تخلف را ایجاد كرده‌ایم.

عبده زاده با اشاره به این كه اگر پایه در تعیین تعرفه‌ها و ارائه خدمات به درستی نهاده شود، داروخانه‌ها به بیراهه نمی‌روند، عنوان كرد: البته به این خاطر كه دارو كالای سلامتی است و مردم هم باید از عهده پرداخت هزینه‌های مربوط به آن برآیند، لازم است قیمت‌ها واقعی شوند، زمانی كه بیمار پولی برای خرید دارو نداشته باشد، ترجیح می‌دهد تا جایی كه امكان دارد به پزشك و داروخانه مراجعه نكند و به این ترتیب از سلامتی‌اش مایه بگذارد.وی تاكید كرد: سیاست‌گذاری دارویی كشور باید به گونه‌ای باشد كه زمینه دسترسی مردم به دارو هم از لحاظ ریالی و هم فراوانی فراهم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha