سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۵

پایان ماه مبارك رمضان و تعطیلات چند روزه عید فطر فرصت مناسبی برای خانواده ها بود تا قبل از بازگشایی مدارس به تعطیلات بروند. اما این تعطیلات همچون تمام تعطیلات گذشته به دلیل بی مبالاتی برخی رانندگان باعث شد تا تصادفات زیادی در جاده های كشور رقم بخورد. 89 فقره تصادف منجر به فوت و 616 فقره تصادف جرحی آخرین آماری است كه تا بعد از ظهر روز گذشته از سوی پلیس راه كشور مخابره شد.

سلامت نیوز : شنیدن خبر مرگ150 نفر از هموطنان و مجروح شدن 891‌نفر طی 4 روز گذشته در جاده های كشور بعد از تعطیلات عید فطر خبری ناخوشایند و تاسف‌بار است. تاسف بار تر از این خبر زمانی است كه به‌رغم همه سختگیری‌هایی كه پلیس راهور با اعمال قانون جدید راهنمایی و رانندگی اعمال كرده است باز هم رانندگانی هستندكه بدون توجه به این قوانین جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند و خاطره یك سفر خوش را به خاطره ای غم انگیز برای چند خانواده تبدیل می كنند.

آمار بالای تلفات رانندگی و هزینه‌های این تصادفات که در سال ۸۶ حدود ۱۸‌میلیارد تومان برآورد شد مسئولان را بر آن داشت تا با اقدامات فرهنگی در وهله اول تعداد کشته‌شده‌های تصادفات رانندگی را کم کنند. بر این اساس دولت برنامه‌ریزی کرده است تا در سال ۱۴۰۰ این تعداد به ۱۰‌کشته به ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند برسد. این در حالی است که هزینه‌های مستقیم درمان مصدومان حوادث ترافیکی در سال ۸۶، ۱۱ درصد کل هزینه‌ها و هزینه فوت، معلولیت، کاهش کیفیت زندگی و تبعات اجتماعی و اقتصادی آن ۵۰‌درصد هزینه‌های کشور را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ پایان ماه مبارك رمضان و تعطیلات چند روزه عید فطر فرصت مناسبی برای خانواده ها بود تا قبل از بازگشایی مدارس به تعطیلات بروند. اما این تعطیلات همچون تمام تعطیلات گذشته به دلیل بی مبالاتی برخی رانندگان باعث شد تا تصادفات زیادی در جاده های كشور رقم بخورد. 89 فقره تصادف منجر به فوت و 616 فقره تصادف جرحی آخرین آماری است كه تا بعد از ظهر روز گذشته از سوی پلیس راه كشور مخابره شد.

روز گذشته سرهنگ محمد رضا مهماندار ، فرمانده پلیس‌راه كشور با اشاره به تعداد تصادفاتی كه در تعطیلات در كشور روی داده است، از توقیف 6 هزار و 200 خودرو و موتورسیكلت و توقیف گواهینامه 260 راننده متخلف خبر داد. به گفته وی از آغاز تعطیلات اخیر تا روز گذشته با حدود 60 هزار مورد سرعت غیرمجاز، 50 هزار مورد عدم استفاده از كمربند ایمنی، 12 هزار مورد سبقت غیرمجاز و بیش از 7هزار و 500 مورد تجاوز به چپ در جاده‌های كشور برخورد شده است و در این مدت حدود 3 هزار و 200 دستگاه خودرو و سه هزار دستگاه موتورسیكلت رانندگان و راكبان متخلف توقیف و روانه پاركینگ‌ها شده‌اند. وی با بیان اینكه گواهینامه 260 راننده متخلفی كه میزان نمره منفی آنها به بیش از 30 نمره رسیده بود در این مدت ضبط شد، افزود: برابر اعلام قبلی، ماموران پلیس‌راه كشور در این مدت با تخلف تجاوز به چپ و سبقت غیرمجاز و تردد در شانه خاكی به طور جدی برخورد كردند.

فرمانده پلیس‌راه كشور با اشاره به اینكه در تعطیلات اخیر 89 فقره تصادف فوتی و 616 فقره تصادف جرحی رخ داد ،گفت: همچنان خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و عدم توانایی در كنترل وسیله نقلیه با بیش از 35 درصد، بیشترین علت وقوع تصادفات بوده است و پس از آن تخطی از سرعت مجاز با 21درصد و انحراف به چپ با 17 درصد در صدر علل رخداد تصادفات بوده‌اند.وی با اشاره به اینكه مهمترین تصادف روز یك‌شنبه برخورد 5 دستگاه وسیله نقلیه در محور اهر – تبریز به دلیل انحراف به چپ یك دستگاه پراید بود، خاطرنشان كرد: متاسفانه در این حادثه 5 نفر در صحنه كشته شدند. همچنین در این مدت در 19 فقره تصادف فوتی 25 نفر در صحنه كشته و در 202 فقره تصادف جرحی 315 نفر از هموطنان مجروح شدند.مهماندار به مهمترین تصادف فوتی در تعطیلات اخیر اشاره كرد و گفت: در استان خراسان شمالی محور بجنورد به آشخانه بر اثر انحراف به چپ یك دستگاه كامیون ولوو و برخورد آن با یك دستگاه وانت مزدا و پراید متاسفانه 7 نفر در صحنه كشته و 4 نفر مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.

فرمانده پلیس‌راه كشور با اشاره به اینكه طرح ویژه تعطیلات عید سعید فطر تا امروز همچنان ادامه دارد، افزود: در عین حال ماموران پلیس راه كشور تا دوم مهرماه در راستای آغاز دور دوم سفرهای تابستانی در آماده باش كامل به سر می‌برند. وی از احضار رانندگانی كه تخلفات حادثه‌ساز و تجاوز به چپ داشته یا به شانه خاكی رفته‌اند، خبر داد و گفت: برابر اعلام قبلی این دسته از رانندگان متخلف از طریق دوربین‌های ثبت تخلف، دوربین‌های نظارتی، ماموران كنترل نامحسوس و بازرسان كنترل نامحسوس شناسایی شده‌اند و پس از پایان تعطیلات احضار شده و خودرو آنها توقیف می‌شود.

تعداد كشته‌های رانندگی در شأن كشورمان نیست

سرهنگ محمد کریم خسروی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک رئیس پلیس راهور ناجا نیز در خصوص تعداد کشته‌های رانندگی به تهران امروز گفت:‌در جاد‌ه‌های روستایی یك درصد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی را داریم که برای فائق آمدن بر این مشکل از دهیاران روستاها به عنوان راهوران محلی ناجا استفاده کرده‌ایم که با این حساب در دورترین نقاط کشور نیز ۳ حلقه همیاران فرهنگی، دهیاران و پلیس یاران را سازماندهی کرده‌ایم که این اقدام به منظور حفظ جان شهروندان و جلوگیری از سوانح ترافیکی انجام شده است. معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به این نکته که تعداد ۲۰هزار کشته در سال در تصادفات رانندگی در شأن مردم کشورمان نیست، تاكید كرد:‌خودروها باید استانداردهای ۵۱ گانه اجباری و استانداردهای زیست‌محیطی را داشته باشند و اعتقاد داریم سطح استانداردها پایین است و باید بالاتر برود تا بتوانیم خودروهای ایمن داشته باشم. وی با اشاره به این نکته که رویکرد ناجا جامع محور است، گفت:‌جلب مشارکت مردمی در امور ترافیکی و اعتماد‌سازی ازاولویت‌های کاری پلیس راهور ناجا برای انجام فعالیت‌های فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha