سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن جراحان قلب ایران گفت: به علت كاهش سریع سن سكته قلبی، متوسط سن بروز مشكلات عروق كرونر در ایران، هشت تا 10 سال زودتر از كشورهای اروپایی است.

دكتر محراب مرزبان در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه اضافه كرد: به طور متوسط سن بیماران ایرانی كه دچار بیماری قلبی هستند 53 تا 57 سال و در كشورهای اروپایی بین 65 تا 80 سال است كه با توجه به جنسیت افراد فرق می‌كند.وی ادامه داد: این كاهش به دلیل تغییر شرایط زندگی در سال‌های گذشته صورت گرفته است. با صنعتی شدن جوامع و ماشینی شدن شهرها، استرس‌ها افزایش پیدا كرده و افراد كم‌تحرك شده‌اند و استفاده از فست‌فودها و غذاهای ناسالم و انواع آلودگی‌های موجود در هوا، خاك و آب نیز به سرعت افزایش پیدا كرده است كه همه این عوامل در كاهش سن سكته قلبی بسیار موثرند.

دكتر مرزبان با بیان اینكه كاهش سن سكته قلبی در ایران تا مقدار زیادی قابل كنترل است، اظهار كرد: ریسك فاكتورهای بیماری قلبی به دو دسته اصلی و جانبی تقسیم می‌شوند كه یكی از این فاكتورهای اصلی قابل پیشگیری، ترك سیگار است كه این كار در كاهش بروز سكته قلبی بسیار موثر است.

وی با تاكید بر اینكه تغذیه صحیح و افزایش تحرك نیز باعث پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شوند، افزود: زمانی كه گفته می‌شود فرد باید تحرك داشته باشد به این معنی نیست كه الزاما ورزش‌های سنگین انجام دهد همین كه روزانه نیم ساعت پیاده‌روی كند برای جلوگیری از بیماری قلبی كفایت می‌كند. همچنین توصیه می‌شود افراد حداقل سه بار در هفته و حداقل به مدت 30 تا 45 دقیقه یك ورزش هوازی انجام دهند.

وی به نقش فشار خون و دیابت در ایجاد سكته قلبی اشاره كرد و افزود: بسیاری از افراد دیابت یا فشار خون خود‌ آگاهی نداشته و این بیماری‌ها در آنها ناشناخته می‌ماند به همین علت توصیه می‌شود كه همه افراد از سنین پایین به ویژه كسانی كه سابقه فامیلی دارند به طور كامل چكاپ قلبی عروقی شوند.

عضو هیات مدیره انجمن جراحان ادامه داد: اصلاح عادات غذایی ناسالم با تنظیم میزان كالری مصرفی در روز از دیگر موارد مهم پیشگیری از سكته قلبی است.این فوق تخصص قلب و عروق تاكید كرد: مردم باید سعی كنند از نوشابه‌های گازدار و پركالری و غذاهای سرخ كردنی پرهیز كنند و به جای آن به صورت مداوم از سبزی‌ها، میوه‌جات و روغن‌های مفید مانند روغن زیتون، هسته انگور و بذر كتان استفاده كنند.

دكتر مرزبان در ادامه گفت: بار بیماری‌های قلبی و عروقی به اندازه‌ای برای سیستم بهداشت و درمان زیاد است كه هر اندازه هم در پیشگیری از آن سرمایه‌گذاری شود، كم است. زیرا وقتی بیماری‌های قلبی و عروقی به مرحله‌ای برسد كه به جراحی نیاز پیدا كند مراحل آخر خود را طی می‌كند به این معنی كه این بیماری سال‌ها به صورت مخفی در بدن فرد پیشرفت كرده و به تدریج باعث تنگی عروق او شده و در نهایت به صورت دردهای قلبی و سكته خود را نشان داده است.به گفته وی، مهم‌ترین عامل مرگ و میر در جوامع مختلف در درجه اول سكته قلبی و پس از آن تصادف است كه با پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌توان از تعداد بسیاری از مرگ و میرها كاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha