براساس یک تحقیق، افزودن شیر به یک فنجان چای می تواند قدرت حفاظتی آن را در برابر بیماری های قلبی تخریب کند.

'شیر مانع از اثرات مثبت چای بر قلب می شود'

 یافته های یک مطالعه محدود درآلمان نشان داده است که نوشیدن چای سیاه به طرز بارزی قدرت شل شدن شریان ها و باز کردن آنها را برای حفظ جریان خون طبیعی افزایش می دهد.

اما فصلنامه قلب اروپا نیز نوشته است که پروتئین شیر که کازئین نامیده می شود مانع از این تاثیر می شود.

تخمین زده می شود که 98% از افرادی که در بریتانیا چای می نوشند، ترجیح می دهند شیر را به چای خود اضافه کنند.

محققان تاثیرات چای را در 16 انسان و همچنین بر روی بافت موش آزموده اند. آنها نشان داده اند مولکول هایی در چای که کاتچینز نامیده می شوند با تولید یک ماده شیمیایی به نام اکسید نیتریک به باز شدن رگ های خونی کمک می کنند. کازئین موجود در شیر با کاهش میزان کاتچینز چای از این تاثیر پیشگیری می کند.

دکتر ورنا ستانگل، محقق ارشد و استاد کاردیولوژی در بیمارستان شریته در برلین، گفت:"یافته های ما احتمالا توضیحی درباره فقدان تاثیرات سودمند چای بر خطر بیماری های قلبی در بریتانیا، کشوری که در آن شیر معمولا در چای افزوده می شود، فراهم می آورد."

با این وجود، جون دیویسن، پرستار بخش قلب بنیاد قلب بریتانیا، گفت: "به سختی می توان براساس یک تحقیق محدود، درباره تاثیر افزودن یک قطره شیر به چای نتیجه گیری کرد."

وی ادامه داد: "برای مراقبت از قلب، ورزش مرتب، نکشیدن سیگار و رژیم غذایی سالم بسیار مهم تر از حذف شیر از چای است."

فواید چای

اما خانم دیویسن همچنین گفت که این تحقیق مشخص می کند که نباید تنها به یک غذا فکر کرد بلکه باید به تاثیر تعامل واقعی میان غذاهای مختلف نیز اندیشید.


کاترین کالینز، متخصص تغذیه 

پروفسور ستانگل گفت این تحقیق بسیار پیچیده بود و به همین خاطر تنها می توانست بر تعداد اندکی از مردم آزمایش شود.

پروفسور اندرو ستپ تو، از دپارتمان اپیدمیولوژی و بهداشت عمومی یو سی ال، که پیش تر تحقیقاتی بر تاثیرات چای در بهبود استرس انجام داده است، گفت از آنجا که انجام چنین تحقیقاتی بسیار پیچیده است از کوچکی این تحقیق متعجب نمی شود.

وی درباره نتایج این تحقیق افزود:" ما بسیار علاقمند هستیم بدانیم که تاثیرات مثبت چای برای مدت طولانی باقی می ماند یا تنها تاثیری جزیی است."

پروفسور ستپ تو همچنین گفت از آنجا که حدود 200 ترکیب بیواکتیو در چای موجود است تاثیر ظاهری شیر در گشاد شدن عروق "نمی تواند به این معنی باشد که شیر تاثیرات دیگر چای را خنثی می کند."

کاترین کالینز، متخصص تغذیه و سخنگوی جامعه رژیم غذایی، با چای به عنوان "یک نوشیدنی بسیار سالم " موافق است و خاطر نشان می کند که نوشیدن آن با شیر جذب کلیسم را ارتقا می دهد.

وی گفت:"چای سیاه با و یا بدون شیر فوایدی دارد، پس به نوشیدنش ادامه دهید."

بیل گورمن، رئیس شورای چای، نیز گفت این تحقیق یکی دیگر از پژوهش های بسیار مثبت درباره چای است چرا که مشخص می کند که محققان به تاثیرات برجسته چای در سلامتی پی برده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha