سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۵
کد خبر: 55000

استرس و تنش‌های عصبی نقش مهمی در بروز عارضه كهیر و تشدید آن دارند،احتمال بروز كهیر در افرادی كه مبتلا به حساسیت‌های سرشتی هستند بالاتر است.

استرس و تنش عصبی عارضه كهیر را تشدید می‌كند

سلامت نیوز : عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با بیان اینكه استرس و تنش‌های عصبی نقش مهمی در بروز عارضه كهیر و تشدید آن دارند، گفت: احتمال بروز كهیر در افرادی كه مبتلا به حساسیت‌های سرشتی هستند بالاتر است.

دكتر حبیب انصارین در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه كهیر یك حساسیت پوستی است كه به علت گشاد شدن رگ‌ها و خروج موقت مواد داخل عروقی به اطراف آن ایجاد می‌شود، عنوان كرد: كهیر به انواع مختلفی تقسیم می‌شود كه كهیر معمولی، شایع‌ترین نوع آن است.وی افزود: كهیرهایی كه كمتر از 6 هفته از ایجاد آنها می‌گذرد و به طور متوسط 6 تا 7 مرتبه در هفته تكرار می‌شوند، تحت عنوان «كهیرحاد» طبقه بندی می‌شوند. شایع‌ترین علل كهیر حاد غذاها، داروها و عفونت‌ها هستند. اما كهیرهایی كه بیش از 6 هفته از بروز آنها می گذرد، «كهیر مزمن» نامیده می‌شوند. تعیین علت این نوع كهیر، اغلب بسیار مشكل است و در تعداد كمی از بیماران می‌توان علت را تشخیص داد.

این متخصص پوست و مو، درباره علائم ظاهری ابتلا به كهیر گفت: این عارضه به صورت برجستگی‌های قرمز و سفید رنگ بروز می‌نماید و ممكن است یك بخش بدن یا تمام قسمت‌های آن را فرا گیرد. همچنین این امكان وجود دارد كه كهیر در نواحی خاصی نظیر لب‌ها، چشم‌ها و اندام تناسلی بروز نماید كه از آن تحت عنوان «آنژیوادم» نام می‌برند. در این صورت لب‌ها متورم شده، دور چشم‌ها قرمز می‌شود و بیشتر با درد و سوزش همراه است.وی ادامه داد: كهیر معمولا با خارش شدید همراه است، حرارت بدن را بالا برده و به اصطلاح داغ می‌كند. البته باید توجه داشت كه كهیر بیشتر از چندین ساعت در بدن نمی‌ماند و حداكثر پس از 24 ساعت محو می‌شود و هیچ‌گونه آثاری بر جای نمی‌گذارد.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست با بیان اینكه استرس‌های عصبی در بروز عارضه كهیر و تشدید آن نقش مهمی دارند، گفت: كهیر در موارد حاد و مزمن ممكن است دستگاه تنفسی را نیز درگیر كرده و بیمار را با مشكلات جدی روبرو كند.انصارین با بیان اینكه همه افراد می‌توانند در معرض ابتلا به كهیر قرار بگیرند، اظهار كرد: البته احتمال بروز كهیر در افرادی كه به حساسیت سرشتی مبتلا هستند، بالاتر است.وی درباره نقش‌ تغذیه در بهبود روند كهیر، گفت: اگر شخصی نسبت به یك ماده غذایی حساسیت داشته باشد با پرهیز از مصرف آن، كهیر بهبود می‌یابد. به طور كلی با تشخیص و حذف عوامل ایجاد كننده كهیر می‌توان به درمان آن كمك كرد. نباید فراموش كرد مراجعه به پزشك معالج و استفاده از داروهای ضد حساسیت ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha