سلامت نیوز : پزشكان تاكید كردند كه مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین C‌ مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه، اثرات مضر آلودگی هوا را بویژه در مبتلایان به بیماریهای مزمن ریوی كاهش می‌دهد.این پزشكان روی گروهی از بیماران بستری شده در بیمارستان لندن كه به آسم یا بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD) مبتلا بودند مطالعه كرده و متوجه شدند افرادی كه سطح ویتامین C در خونشان پایین است بیشتر مستعد ابتلا به مشكلات تنفسی بویژه در روزهایی هستند كه آلودگی هوا نسبتا زیاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛میشل برائور، متخصص سلامت محیط زیست در دانشگاه كانادایی بیریتیش كلمبیا در این مطالعه خاطرنشان كرد: این مطالعه تاییدی بر یافته‌های قبلی است مبنی بر اینكه عوارض آلودگی هوا تحت تاثیر آنتی اكسیدانها تغییر می‌كند.

آنتی اكسیدانها مانند ویتامین C می‌توانند از بدن در برابر مولكولهای مضر موسوم به رادیكال‌های آزاد كه به سلولهای بدن آسیب می‌رسانند، محافظت نمایند. رادیكال‌های آزاد زمانی تشكیل می‌شوند كه هوای آلوده وارد ریه‌ها شود و این مولكولهای مضر نقش به سزایی در بروز بیماریهای قلبی، سرطان و امراض تنفسی دارند. به گفته پزشكان آنتی اكسیدانها می‌توانند با رادیكال‌های آزاد پیوند بخورند و مانع از تاثیر مخرب این مولكولها بر روی سلولها شوند.این مطالعه در مجله همه گیر شناسی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha