سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر: 55006

سلامت نیوز : توسعه صنعت همواره یكی از چالش‌های پیش روی كلان شهر اصفهان بوده است.

در حال حاضر بیش از 65 درصد واحدهای صنعتی بزرگ کشور در استان اصفهان وجود دارد كه بخش قابل توجهی از آنها در مجاورت كلان شهر اصفهان قرار دارد، علاوه بر واحدهای صنعتی، شهرك‌های صنعتی اطراف این شهر نیز صنایع كوچك بسیاری را در خود جای داده‌اند. صنعت علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی اثرات منفی دیگری مانند افزایش مهاجرت و جمعیت را به دنبال دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ توسعه شهرك صنعتی محمودآباد، در مجاورت دو شهر اصفهان و شاهین شهر از جمله مواردی است كه متاسفانه بدون در نظر گرفتن پیامدهای منفی توسعه مطرح می‌شود در حالی كه مجوز توسعه این شهرك بدون مشورت با مسؤولان استانی و برخلاف نظر آنها در دستگاه‌های كشوری صادر شده است.

رجبعلی قاسمی، معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان، گسترش شهرک صنعتی محمودآباد را مغایر با قانون می‌داند و می‌گوید: توسعه شهرك صنعتی محمودآباد بدون مجوز از این اداره کل انجام شده است.وی با اشاره به این‌كه تنها 600 هكتار از وسعت شهرك صنعتی محمود آباد برای مصارف صنعتی مورد تایید اداره كل حفاظت محیط زیست استان است، می‌افزاید: مجوزی از سوی این اداره كل برای توسعه شهرك صنعتی محمود آباد صادر نشده و مجوزهای صادره تنها برای ایجاد انبار بوده كه متاسفانه این انبارها به كارخانه سنگبری تبدیل شده است.

معاون اداره كل محیط زیست استان با اشاره به این‌كه براساس قانون، استقرار صنعت در شعاع 50 كیلومتری كلان شهرها ممنوع است، ادامه می‌دهد: الحاق زمین به این شهرك براساس قانون، غیرممكن و مورد تایید اداره كل حفاظت محیط زیست استان نیست.قاسمی اصفهان اضافه می‌کند: علاوه بر اداره‌كل محیط زیست، توسعه شهرك صنعتی محمودآباد مورد تایید هیچ اداره‌ای نیست و تنها مصوبه در مورد این شهرك مربوط به مطالعه شهرك و نه توسعه آن بوده است.

وی با اشاره به این‌كه ممنوعیت استقرار صنعت در شعاع 50 کیلومتری شهر اصفهان به منظور كاهش مهاجرت به این كلان شهر به تصویب رسیده است، می‌گوید: شهرک صنعتی محمودآباد علاوه بر ایجاد ترافیك سنگین در مناطق اطراف موجب جذب مهاجر از دیگر مناطق شده است.معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان این‌كه این اداره کل، وضعیت شهرك صنعتی محمودآباد و مناطق اطراف آن را در قالب یك مجموعه بررسی می‌كند، ادامه می‌دهد: مشكل شهرك صنعتی محمودآباد همراه با شهرها و روستاها، زمین‌های کشاورزی مناطق اطراف و مشكلات ناشی از مهاجرت به این منطقه بررسی می‌شود.

قاسمی با بیان این‌كه استفاده سنگبری‌های این شهرک از دستگاه‌های فرسوده و قدیمی موجب تولید ضایعات زیست محیطی خطرناك شده است، اضافه می‌كند: مشکل زیست محیطی این ضایعات با انبار کردن آنها رفع نمی‌شود و متاسفانه آب‌ چاه‌های این منطقه به لحاظ كارشناسی مورد بررسی قرار نگرفته است و نمی‌توان با اطمینان آلودگی و یا سلامت آب آنها را تایید كرد.

وی با بیان این‌كه توسعه این شهرك در زمین‌های كشاورزی بایر اطراف آن نیز قابل قبول نیست، تاكید می‌کند: توسعه شهرك صنعتی محمودآباد در زمین‌های كشاورزی، سایر كشاورزان را نیز به ایجاد كارخانه ترغیب می‌كند.

معاون اداره کل محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: مجوزهای صادر شده برای این شهرك از سال 59 تاكنون تنها برای بهره‌برداری صنعتی از 600 هكتار بوده است و افزایش محدوده این شهرك مورد تایید اداره كل محیط زیست نیست.هم‌چنین نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به این‌كه تمام مسؤولان استان مخالف توسعه شهرک صنعتی محمودآباد هستند، به خبرنگار ایسنای منطقه اصفهان می‌گوید: به نظر می‌رسد توسعه شهرك صنعتی محمود آباد در كارگروه امور زیربنایی دولت تصویب شده است و مسؤولان استانی با آن مخالف هستند.

سیدکریم داوودی با بیان این‌كه اعضای شورای شهر اصفهان برای جلوگیری از توسعه شهرك صنعتی محمود آباد مصمم هستند، می‌افزاید: اعضای شورا در تمام جلسات شورای اسلامی شهر در خصوص شهرك صنعتی محمودآباد هشدار داده‌اند اما جلوگیری از این توسعه‌ها باید در مراجع قانونی پی‌گیری شود. توسعه شهرك صنعتی محمودآباد چه در حریم كنونی شهرك و چه خارج از آن در شعاع 50 كیلومتری شهر اصفهان، مغایر با قانون است.

نایب رییس شورای شهر اصفهان با بیان این‌كه شهرداری اصفهان شكایت‌نامه‌‌ای در خصوص شهرك صنعتی محمودآباد تنظیم كرده است، خاطرنشان می‌کند: استانداری اصفهان نیز با توسعه این شهرك مخالفت است و دادستان اصفهان در حال پیگیری این موضوع است.

بر اساس اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی،" حفاظت محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می‌شود و از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن كه با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن همراه می‌شود، ممنوع است." اما اصفهان بارها شاهد گسترش و توسعه صنایع آلاینده با عناوین مختلف و در شعاع 50 كیلومتری خود بوده است. متاسفانه برخی مسؤولان بدون توجه به آلودگی اصفهان هر روز خواستار ایجاد صنعتی جدید و یا توسعه صنایع قدیمی هستند که این موضوع سبب می‌شود اصفهان محاصره شده و زندگی در این شهر را هر روز دشوارتر سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha