چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 55037

انرژی بدن ما از همان غذاهایی است كه می‌خوریم. این نكته علمی بارها ثابت شده است اما سلامت و شادابی بخش‌های مختلف بدن ما صرفا به غذاهای اصلی كه می‌خوریم ربط ندارد؛ به آنچه با غذا می‌خوریم هم مربوط می‌شود.

چی را با چی بخوریم تا سودکنیم؟
سلامت نیوز : انرژی بدن ما از همان غذاهایی است كه می‌خوریم. این نكته علمی بارها ثابت شده است اما سلامت و شادابی بخش‌های مختلف بدن ما صرفا به غذاهای اصلی كه می‌خوریم ربط ندارد؛ به آنچه با غذا می‌خوریم هم مربوط می‌شود. درواقع شما ممكن است در وعده غذایی اصلی خود یك ماده غذایی بسیار باكیفیت قرار داده باشید اما مواد مغذی موجود در این غذا برای جذب و رسیدن به سلول‌های بدن به مواد دیگری احتیاج دارند كه الزاما در همان غذا یافت نمی‌شود. در نتیجه شما ناچار هستید برای اینكه از تمام مزایای غذایی كه می‌خورید بهره‌مند شوید، برخی مواد‌غذایی دیگر را نیز به‌صورت دورچین به غذای اصلی خود بیفزایید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در این زمینه یك مثال جالب از فیلسوف بزرگ یونانی وجود دارد. وقتی ارسطو گفت: «كل بزرگ‌تر از جمع تك‌تك اجزاست.» یونانیان باستان نمی‌دانستند او دقیقا درباره پتانسیل تغذیه‌ای مواد‌غذایی صحبت می‌كند. برای اینكه بهترین نتیجه را از بشقاب غذای خود بگیرید به این نكات توجه كنید.

برای انرژی بیشتر هوموس بخورید

نخود+ فلفل قرمز

كمبود آهن و كم‌خونی وابسته به آن، یكی از بزرگ‌ترین مشكلاتی است كه بسیاری از خانم‌ها در سراسر جهان با آن دست به گریبان هستند. خبر خوب اینكه، نخود غنی از آهن است اما اگر بدن شما نتواند این ماده غذایی پرانرژی را به‌خوبی فراوری كند، مزایای آن را نخواهید دید. متخصصان تغذیه معتقدند جذب آهن موجود در گیاهان برای بدن دشوار است. برای حل این مشكل می‌توان كمی فلفل قرمز و ویتامین C موجود در فلفل دلمه‌ای قرمز را به‌عنوان كلیدی برای بازكردن قفل جذب آهن استفاده كرد تا سلول‌های بدن به‌ویژه سلول‌های خونی بتوانند از این ماده حیاتی استفاده كنند. خیلی ساده می‌توانید فلفل دلمه‌ای قرمز را خرد كرده و با غذای هوموس(یك غذای لبنانی خوشمزه كه با نخود درست می‌شود) مخلوط كنید تا یك میان‌وعده پرانرژی در اختیار داشته باشید و از سوی دیگر دچار كمبود آهن و كم خونی نیز نشوید.


برای قلب سالم

جو+ سیب

تامین سلامت قلب با تغذیه سالم و ورزش میسر است. یكی از مهم‌ترین مواد‌غذایی جوست. جو 2‌ماده غذایی بی‌نظیر دارد و به سلامت قلب كمك می‌كند: بتا گلوكان (نوعی فیبر كاهش‌دهنده كلسترول) و آوناترامید كه باعث حفظ سطح كلسترول خوب خون می‌شود و در سلامت قلب مسئله‌ای اساسی به‌شمار می‌آید. برای اینكه صبحانه‌تان یك وعده غذایی مفید برای قلب باشد، یك سیب را به نان جو صبحگاهی اضافه كنید. سیب غنی از فلاوینوئید است؛ آنتی‌اكسیدانی كه رادیكال‌های آزاد را از بین برده و باعث كاهش التهاب می‌شود. نتیجه تركیب سیب و جو دقیقا همان چیزی است كه پزشك تان می‌خواهد.

برای دید بهتر سالاد بخورید

اسفناج+آووكادو

 یادتان هست كه ملوان زبل با خوردن اسفناج صاحب چه قدرت فراوانی می‌شد؟! اما شاید ندانید كه احتمالا دید ملوان زبل هم به‌دلیل خوردن همین اسفناج خیلی خوب بوده است! اسفناج غنی از لوتئین و ویتامین A است كه هر 2 به دید بهتر شما كمك می‌كند. آووكادو هم نه‌تنها غنی از این 2 ماده غذایی است بلكه به‌دلیل محتوای بالای اسیدهای چرب سالم، به جذب این 2 ماده حیاتی برای تقویت دید هم كمك خواهد كرد، بنابراین اگر می‌خواهید از مزایای این 2 ماده غذایی عالی بهره‌مند شوید، بهتر است سالاد اسفناج خود را با سس آووكادو میل كنید. برای تهیه این سس می‌توانید آووكادو را له كرده و با آبلیمو، روغن زیتون و كمی نمك و فلفل مخلوط كنید.

برای پوست بهتر

گوجه فرنگی+ روغن زیتون

گوجه‌فرنگی یكی از بهترین مواد‌غذایی برای سلامت پوست است. خانم‌ها از ماسك‌های گوجه‌فرنگی برای سلامت و شادابی موضعی پوست استفاده می‌كنند اما جدا از تاثیر موضعی گوجه‌فرنگی به‌صورت سیستمیك و خوراكی نیز سلامت پوست را تامین می‌كند. لیكوپن گوجه‌فرنگی(كه عمدتا هم در همین میوه یافت می‌شود) یكی از قدرتمندترین آنتی‌اكسیدان‌ها در سلامت و شادابی پوست است كه باعث می‌شود پوست از داخل رطوبت كافی دریافت كند اما پیش از خوردن گوجه‌فرنگی آن را با روغن زیتون مخلوط كنید. چربی‌های سالم موجود در روغن زیتون باعث جذب بهتر لیكوپن می‌شود. در عین حال روغن زیتون فواید خاص خود را برای پوست دارد. نتایج مطالعه‌ای كه در مجله تغذیه بالینی به چاپ رسیده نشان می‌دهد، پوست افرادی‌كه روغن زیتون می‌خورند، كمتر احتمال دارد دچار چین و چروك شود.

برای اینکه شکم نداشته باشید

پاستا+ سركه بالزامیك

حتما برایتان پیش آمده بعد از ورزش دچار افت انرژی و توان بدنی شده باشید. پاستا می‌تواند راه‌حلی مناسب برای این مشكل باشد. این ماده غذایی نشاسته‌ای، برای تامین انرژی بعد از ورزش گزینه‌ای عالی است اما معمولا چند ساعت بعد از ورزش شما دوباره احساس گرسنگی خواهید كرد. سعی كنید غذای بعد از ورزش خود را با كمی سركه میل كنید. اسیداستیك سركه هضم و جذب گلوگز غذاهای نشاسته‌ای را كند كرده و بنابراین افزایش و كاهش قند خون شما روندی ثابت‌تر پیدا خواهد كرد. در‌نتیجه گرسنگی دیرتر سراغ شما خواهد آمد و شما كمتر پرخوری خواهید كرد.

غذای محبوب قوی تان می کند

مرغ+ سیب‌زمینی

یكی از بهترین مواد‌غذایی برای تقویت سیستم ایمنی ویتامین‌A است. مواد‌غذایی بسیاری غنی از ویتامین A هستند كه یكی از آنها را كمتر كسی می‌شناسد. شاید برایتان عجیب باشد كه بدانید، سیب‌زمینی شیرین غنی از ویتامین A است اما خوردن ویتامین A بدون روی(زینك) مثل این می‌ماند كه بخواهید بدون كبریت آتش روشن كنید. شما برای متابولیزه‌كردن ویتامین A و انتقال آن به سلول‌های بدن به روی احتیاج دارید.در غیراین صورت فواید بی‌نظیر این ویتامین در كنترل عفونت و التهاب به بدن نخواهد رسید. می‌توانید یك سیب‌زمینی را داخل مایکروویو تنوری كرده و آن را با مرغ پخته و پنیر میل كنید.

برای هضم بهتر

ماست+ دانه بزرك

ماست كم‌چرب فواید بسیاری برای بدن دارد. كلسیم بالای ماست در افزایش سطح كلسیم بسیار موثر است و كلسیم جدا از تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از پوكی استخوان در چربی‌سوزی نیز ماده مفیدی است.اما غیر از این، ماست به‌ویژه انواع پروبیوتیك آن برای هضم بهتر ساخته شده‌اند و برای سلامت بسیار مفید هستند. باكتری‌های مفید موجود در ماست‌های پروبیوتیك باعث هضم و جذب بهتر مواد‌غذایی در روده می‌شوند اما نكته اینجاست كه باكتری‌های پروبیوتیك هم برای زنده‌ماندن و فعالیت باید از مواد پروبیوتیك تغذیه كنند؛ یعنی فیبرهای خاصی كه در برخی مواد‌غذایی مثل دانه‌های بزرك یافت می‌شود. خیلی ساده می‌توانید یك مشت دانه بزرك را داخل یك ظرف ماست پروبیوتیك بریزید و میل كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha