اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، ممكن است بدشكلی‌هایی كه در ستون فقرات ایجاد می‌شود برای همیشه باقی بماند و مشكلات دیگری از جمله ناراحتی‌های تنفسی را برای وی به همراه داشته باشد.

تشخیص دیرهنگام بیماری AS منجر به بدشكلی‌های ستون فقرات می‌شود

سلامت نیوز : یك روماتولوژیست كودكان با بیان این كه علائم روماتیسم ستون فقرات در كودكان با روماتیسم در بزرگسالان متفاوت است درباره چگونگی درمان و روند بهبودی این بیماری گفت: در خصوص AS ، پیش از هر چیزی، تشخیص در مراحل اولیه حائز اهمیت است. اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، ممكن است بدشكلی‌هایی كه در ستون فقرات ایجاد می‌شود برای همیشه باقی بماند و مشكلات دیگری از جمله ناراحتی‌های تنفسی را برای وی به همراه داشته باشد.

دكتر وحید ضیایی در گفت وگو با ایسنا، درباره روماتیسم ستون فقرات (AS)‌ در كودكان و نوجوانان توضیح داد: AS‌ بیماری دوره نوجوانی است و در كودكان كمتر دیده می‌شود، اما متاسفانه اگر در دوران كودكی مشاهده شود علائم آن شبیه به روماتیسم بزرگسالان نیست.وی با بیان اینكه روماتیسم در بالغین بیشتر به صورت درد ستون فقرات و درد مفاصل محوری كه شامل ستون فقرات و لگن می‌شود، بروز می‌یابد، اظهار كرد: عدم تشخیص صحیح و به موقع این درد به تدریج باعث خشكی، كج شدن و بدشكلی‌های ستون فقرات می‌شود.

این روماتولوژیست كودكان با اشاره به این كه شكل تیپیك بیماری در كودكان مانند افراد بزرگسال نیست، گفت: درد AS‌ از مفاصل اندام محیطی چون زانو و لگن آغاز شده و طی سال‌های بعد كه فرد دوره نوجوانی را پشت سر می‌گذارد به تدریج علائم معمول خود را نشان می‌دهد. بنابراین درد ستون فقرات را كه در بالغین مشاهده می‌كنیم، علامت چندان بارزی در كودكان مبتلا به روماتیسم ستون فقرات نیست و ممكن است با دردهای اندام‌ها و مفاصل دیگر آغاز شود.ضیایی با اشاره به اینكه روماتیسم ستون فقرات در كودكان نادر است، عنوان كرد: AS‌ پس از 6 سالگی و بویژه در دوران نوجوانی و در فاصله زمانی 12 تا 17 سالگی شیوع دارد.

وی افزود: AS‌ بیماری جنس مذكر است. اگر درد در اندام بویژه اندام تحتانی ایجاد شود و برای آن توجیه دیگری پیدا نكنیم و بیماری‌های دیگری را كه می‌تواند باعث بروز درد شود نظیر تب مالت و بیماری‌های التهابی مزمن مفصلی را نیابیم باید به روماتیسم ستون فقرات بیندیشیم.این روماتولوژیست كودكان گفت: در پسربچه‌هایی كه پس از 6 سالگی دچار درد مفصل می‌شوند این درد عموما در مفاصل بزرگ ایجاد می‌شود و با بیماری‌های دیگری قابل توجیه نیست بنابراین احتمال ابتلا به AS‌ وجود دارد. یك عامل تعیین كننده دیگر این است كه سابقه خانوادگی وجود داشته و یك فرد مذكر دیگر در میان بستگان درجه اول به این بیماری مبتلا باشد.

وی افزود: این فرد باید تحت نظر پزشك متخصص كودكان یا روماتولوژی قرار بگیرد. آزمایشاتی تحت عنوان آزمایشات غربالگری برای فرد انجام می‌شود و اگر زمینه ژنتیكی را در فرد پیدا كنند، با توجه به سابقه خانوادگی مثبت، وجود بیماری محرز می‌شود حتی اگر ستون فقرات گرفتار شده باشد.این روماتولوژیست كودكان با اشاره به این كه درگیری چشمی یكی دیگر از نشانه‌های ابتلا به AS‌ است، اظهار كرد: اگر فردی بدون این كه هیچ گونه درد مفصلی داشته باشد گرفتار ناراحتی و عوارض چشمی خاص كه معمولا با اشك ریزش، سوزش چشم، التهاب و اختلال بینایی همراه است، بشود معمولا بیمار را به روماتولوژیست ارجاع می‌دهند.

ضیایی درباره چگونگی درمان و روند بهبودی این بیماری توضیح داد: در خصوص AS ، پیش از هر چیزی، تشخیص در مراحل اولیه حائز اهمیت است. اگر بیماری دیر تشخیص داده شود، ممكن است بدشكلی‌هایی كه در ستون فقرات ایجاد می‌شود برای همیشه باقی بماند و مشكلات دیگری از جمله ناراحتی‌های تنفسی را برای وی به همراه داشته باشد. البته التهابات و دردها كنترل می‌شوند اما بدشكلی‌ها دیگر قابل بازگشت نیستند.وی ادامه داد: درمان‌های دارویی برای این بیماری وجود دارد. روماتیسم ستون فقرات اغلب اوقات به درمان به خوبی پاسخ می‌دهد. البته در موارد مقاوم به داروهای معمول، داروهای جدیدتری تولید و وارد بازار شده‌اند كه كارا هستند و به داروهای بیولوژیك معروفند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha