چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 55051
سلامت نیوز : بیماران خاص با مشكلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌كنند. تحریم‌هایی هم كه بر كشورمان وارد شده باعث شده تا مشكلات این عده از بیمارن بیش از گذشته شود به‌گونه‌ای كه چندی قبل رئیس بنیاد امور بیماران خاص در نامه ای به دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد، مشکلات جدی این بیماران را که ناشی از تحریم بانکی علیه ایران است، بر شمرده و خواهان اقدامی کارساز از سوی وی شده است. گذشته از مشكلات تحریمی كه باعث كمبودهایی برای این بیماران شده است، كم‌كاری شركت‌های بیمه گر و مشخص نبودن اولویت‌های درمان در سیستم سلامت كشورباعث شده تا مشكلات عدیده‌ای فراروی این بیماران باشد. دكتر امیدوار رضایی، عضو هیات‌رئیسه مجلس هشتم با اشاره به این نكته كه دولت برای حمایت از بیماران خاص نباید شانه خالی كند،‌می‌گوید:‌ علت حل نشدن مشكل بیماران خاص آن است كه اولویت‌ها در سیستم سلامت مشخص نیست و عدالت در سلامت كشور مشكل دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ كم كاری بیمه‌ها موضوع دیگری است كه رضایی به آن اشاره كرده و می‌گوید:‌ در این زمینه باید بیمه‌ها کامل‌تر ورود کنند یعنی دولت طبق وظیفه اصلی خود در قانون اساسی (براساس اصل 29) که برعهده دارد باید برای هر ایرانی سلامت را برقرار کنند. وی تاكید می‌كند: حال دولت می‌خواهد این هزینه را با اخذ مالیات انجام دهد یا اینکه حق بیمه بگیرد حتی از کسی که ندارد نگیرد. ولی نمی‌شود گفت که یکسری افراد که بیماری خاص دارند دولت آنها را رها کند تا NGOها هزینه‌ بیماری‌های خاص را تقبل کنند. رضایی با اشاره به فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و موسسات خیریه در زمینه كمك به بیماران خاص می‌گوید:‌ مشکل اساسی در حال حاضر موضوع بیمه است چرا كه عمق بیمه کم است و بسیاری از بیماری‌ها و خدمات را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

وی تاكید می‌كند: ما باید به قانون برنامه پنجم توجه کنیم. در مجلس هشتم نیز به این مسئله تاكید شد و بر این اساس 10 درصد هدفمندسازی یارانه‌ها که یکی از اهداف و محورهایش بیماران خاص است را برای معالجه و حتی پوشش دارویی آنان در قانون برنامه پنجم توسعه در بند ب ماده 34 آوردیم که مسئولان اجرایی باید اجرا کنند. وی می‌گوید: به‌نظر بنده اداره NGOها باید با کمک‌های مردمی صورت گیرد و زیاد نباید از نظر مالی آنان را تأمین کنیم تا آنان نیز در جاهایی که دولت نمی‌تواند اقدام کند ورود کنند ولی دولت نباید در چنین مسئله‌ای شانه خالی کند زیرا اولویت نخست در دریافت خدمات درمانی در تمام بیماری‌ها، بیماران خاص هستند زیرا یک بیمار سرپایی در نهایت بهبود پیدا می‌کند اما یک بیمار خاص یک عمر با بیماری درگیر است. رضایی درباره حل نشدن مشکل بیماران خاص خاطرنشان می‌كند: چون هنوز ما اولویت‌ها را در سیستم سلامت نداریم و نظام سلامت و همچنین عدالت در سلامت ما دچار مشکل است. در نهایت اولویت‌ها را تشخیص نداده‌ایم که توجه نخست باید بر روی چه بیماری‌هایی متمرکز شود. طبیعتا بیماران خاص از اولویت‌دار ‌ترین بیماران هستند که باید به آنان توجه لازم شود.

بیمه تنها مُسکن دردهای بیماران خاص

محمد جواد نظری مهر، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با انتقاد از اجرایی نکردن پوشش بیمه‌ای بیماران خاص در کشور می‌گوید: پوشش بیمه‌ای این بیماری‌ها هم مانند همه بخش‌های دیگر با مشکلات زیادی روبه‌روست؛ از این‌رو سازمان‌های بیمه‌گر باید برای افزایش حمایت‌ها از این قشر تلاش کنند. وی با بیان اینکه در چند سال اخیر آمار بیماران سرطانی و خاص در کشور رشد زیادی داشته است، تصریح می‌كند: متاسفانه به‌علت نبود حمایت از سوی دستگاه‌های اجرایی و حمایتی، این قشر از جامعه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. نماینده مردم کردکوی، بندر گز و بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اجرایی نکردن پوشش بیمه‌ای بیماران خاص در کشور، می‌گوید: پوشش بیمه‌ای این بیماری‌ها هم مانند همه بخش‌های دیگر با مشکلات زیادی روبه‌روست؛ از این‌رو سازمان‌های بیمه‌گر باید برای افزایش حمایت‌ها از این قشر تلاش کنند. وی با مد نظر قرار دادن افزایش اعتبارات بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج در بودجه سال ۹۱ ، یاد‌آور می‌شود: در بودجه ۹۰ اعتبار اختصاص یافته به این بخش حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که خوشبختانه این اعتبارات در بودجه ۹۱ به حدود ۲۲۰ میلیارد تومان ارتقا یافت. این نماینده مجلس نهم، با اشاره به مشکلات بیماران خاص و صعب‌العلاج در رابطه با تامین دارو و تجهیزات پزشکی، می‌گوید: با توجه به اینکه تعداد بیماران صعب‌العلاج رو به افزایش است؛ دولت باید اقدامات و برنامه‌ریزی خود را دوچندان کند تا بتواند تنها گوشه‌ای از مشکلات این بیماران را کاهش دهد. وی با تاکید بر اینکه سهم بیمه‌ از هزینه بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج باید افزایش پیدا کند؛ تاكید می‌كند: مسئولان به‌ویژه سازمان‌های بیمه‌گرباید با برنامه‌ریزی، طرح‌های حمایتی از اینگونه بیماران را گسترش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha