چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 55060

در تمام دنیا پزشکان جزو طبقات مرفه جامعه هستند اما در جامعه ما فقط ۵درصد از جامعه پزشکی در این طبقه قرار دارند و بیشتر پزشکان در طبقه متوسط هستند.

پزشکی یکی از سخت ترین مشاغل است
سلامت نیوز : اول شهریور ماه روز بزرگداشت ابوعلی سینا، به عنوان روز پزشک نام گذاری شده است و هر سال به این مناسبت از پزشکان به عنوان یکی از خدوم ترین اقشار جامعه قدردانی می شود.در این روز به پاسداشت مقام و حرفه پزشکی، پای صحبت ها و درددل های پزشکان نشستیم و مشکلات آن ها را جویا شدیم.خدمات نظام سلامت یکی از گسترده ترین خدماتی است که در کشور ما توسط طیف وسیعی از کادر درمانی و بهداشتی و در راس آن ها پزشکان به مردم ارائه می شود.پزشکان به دلیل مواجهه و ارتباط مستمر با مراجعان بیش از دیگر افراد در کادر درمانی زیر ذره بین قرار دارند و این نگرش که پزشکان جزو طبقات مرفه و بدون درد جامعه هستند برداشتی نادرست است.

دکتر رضا سعیدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب به خراسان می گوید: در تمام دنیا پزشکان جزو طبقات مرفه جامعه هستند اما در جامعه ما فقط ۵درصد از جامعه پزشکی در این طبقه قرار دارند و بیشتر پزشکان در طبقه متوسط هستند.دشواری حرفه پزشکی، وقت گیر بودن، تحصیل طی سال های متمادی و کارورزی های متعدد باعث می شود که ادامه تحصیل در این رشته و در پیش گرفتن این شغل برای بسیاری از جوانان دشوار شود. چنان که در آمریکا بسیاری از دانشجویان پزشکی به علت سختی حرفه از ادامه تحصیل منصرف می شوند. قوانین و ضوابط سختگیرانه حاکم بر سیستم بهداشتی و مسئولیت و وظایف سنگین آن ها به اضافه حجم شکایت های مراجعان باعث شده است تعداد تحصیل کردگان در این رشته ها کاهش چشمگیری پیدا کند.

دکتر سعیدی ادامه می دهد: البته در کشور ما هنوز پزشکی و طبابت حرمت زیادی دارد و به علت سابقه دیرینه طبابت در تاریخ ایران، پزشکی نه تجارت بلکه یک شغل شریف تلقی می شود. در طول تاریخ پزشکی ایران، پزشکان بسیار شریفی به مردم خدمت کرده اند که زبانزد خاص و عام بوده اند. مانند مرحوم دکتر شیخ که با تمام وجود در خدمت مردم بود و حق معاینه مشخصی از بیمارانش دریافت نمی کرد. دکتر شیخ که همواره برای مردم فقیر و پایین شهر وقت می گذاشت، تلاش می کرد تا حد ممکن از آن ها پول نگیرد. وی که مورد تحسین مقام معظم رهبری هم قرار گرفت، نمونه یک پزشک اصیل و امین بود که به واقع دغدغه سلامت مردم را داشت.

همچنین دکتر محمدتقی پیوندی ارتوپد و فوق تخصص ستون فقرات درباره نگرش نادرست به جامعه پزشکی به خراسان می گوید: متاسفانه به جامعه پزشکی ما اتهام هایی مانند گرفتن زیرمیزی و یا حق ویزیت بیش از تعرفه وارد شده که به واقع به دور از انصاف است. زیرا پدیده زیرمیزی یا حق ویزیت بیش از تعرفه در درصد ناچیزی از جامعه پزشکی رایج است و این حرفه پزشکی است که زیر سوال می  رود.بدیهی است در تمام مشاغل عده ای رعایت انصاف را نمی کنند اما درصد این افراد در میان جامعه پزشکی به واقع ناچیز است. بنابراین به نظر می رسد ضروری است در روز پزشک تلاش کنیم که چهره واقعی و منطقی از پزشک در اختیار افکار عمومی قرار دهیم و سوء تفاهم ها و سوءبرداشت ها را رفع کنیم.

از طرف دیگر حرفه پزشکی به این دلیل یکی از مشاغل سخت است که در رابطه دوسویه با انسان شکل می گیرد و انسان با پیچیدگی ها و ظرایف بسیار زیادی که دارد، دشواری حرفه پزشکی را چند برابر می کند به عبارت دیگر موضوع بحث در حرفه پزشکی انسان است و به همین دلیل است که در بیشتر کشورهای جهان پزشکی جزو مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود. در واقع همین سختی کار پزشکی است که ارزش آن را بالا می برد و این حرفه را چندین درجه بالاتر از دیگر حرفه ها قرار می دهد.

دکتر پیوندی با اشاره به این که برخی مسائل در حوزه اخلاق پزشکی در آموزش پزشکی در کشور ما با بی اعتنایی روبه رو شده است تصریح می کند: دانشجویان پزشکی طی سال های تحصیل به صورت عملی با آن چه از یک پزشک توقع می رود، آشنا نمی شوند و به مسئله اخلاق پزشکی کمتر می پردازند؛ در عوض مباحث تئوریک به تفصیل آموزش داده می شود. بنابراین باید به مباحث اخلاق پزشکی بیش از گذشته پرداخته شود. هر چند اکثریت پزشکان ایرانی، انسان های بسیار شریفی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha