چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 55070

خون‌ریزی‌ لثه در سطوح مختلف بیماری می‌تواند خود به خود یا بر اثر یك محرك مثل غذا خوردن یا مسواك زدن اتفاق بیفتد كه خون‌ریزی با وجود محرك نشان‌دهنده مراحل ابتدایی و مرحله خود به خودی نشان‌دهنده مراحل پیشرفته بیماری است.

خون‌ریزی‌های لثه را جدی بگیرید
سلامت نیوز : یك متخصص بیماری‌های لثه گفت: خون‌ریزی دندان‌، تغییر رنگ لثه‌ و تغییر فرم و شكل آن از مهم‌ترین نشانه‌های بیماری لثه است.

دكتر مژگان پاك‌نژاد عضو هیات علمی دانشكده دندانپزشكی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: خون‌ریزی‌ لثه در سطوح مختلف بیماری می‌تواند خود به خود یا بر اثر یك محرك مثل غذا خوردن یا مسواك زدن اتفاق بیفتد كه خون‌ریزی با وجود محرك نشان‌دهنده مراحل ابتدایی و مرحله خود به خودی نشان‌دهنده مراحل پیشرفته بیماری است.وی در خصوص علت خون‌ریزی اظهار كرد: پس از تخریب و پایین رفتن استخوان‌های لثه و الیافی كه دندان را به لثه وصل می‌كند، لثه ملتهب شده و دچار خون‌ریزی می‌شود.

این استاد دانشگاه افزود: اگر التهاب یا آماس لثه در مراحل پیشرفته همراه با ترشحات چركی باشد به عنوان عفونت شناخته می‌شود.دكتر پاك‌نژاد با بیان اینكه تغییر رنگ لثه از دیگر نشانه‌های بیماری است، افزود: رنگ طبیعی و عادی لثه صورتی است كه اگر این رنگ به قرمز آتشین یا قرمز متمایل به آبی تغییر پیدا كند، نشان‌دهنده این است كه در لثه خون جریان نداشته و متوقف شده است.

وی افزود: لثه، حالتی مانند لبه چاقو دارد و لثه نرمال باید زاویه داشته و به آرامی روی دندان قرار گیرد. همچنین لثه نباید خیلی متورم باشد و اگر از این حالت‌ها خارج باشد، دارای مشكل است.به گفته وی، لثه بین دندانی برجسته و همراه با افزایش حجم به گونه‌ای كه روی دندان را بپوشاند نیز نشان‌دهنده لثه بیمار است.این متخصص بیماری‌های لثه با تاكید بر اینكه لقی دندان یكی از علائم بیماری لثه در مراحل پیشرفته است، افزود: دندان‌ها در یك چارچوب استخوانی قرار دارند و مستقیما به لثه متصل نیستند و لثه روی آن قرار دارد. اگر استخوان زیر دندان‌ها تحلیل برود، دندان‌ها لق شده و ممكن است در حالی كه كاملا سالم باشند از جا دربیایند.

وی با بیان اینكه مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها می‌تواند به صورت موقت علائم بیماری لثه را مخفی كند، افزود: با مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها، علت اصلی بیماری درمان نمی‌شود و پس از مدتی بیماری باز‌می‌گردد.وی اضافه كرد: با مصرف آنتی‌بیوتیك‌ها یكسری از میكروارگانیسم‌هایی كه در به وجود آمدن بعضی از بیماری‌ها نقش دارند تا حدی سركوب شده و التهاب‌ها را كاهش می‌دهند و در نتیجه خون‌ریزی و قرمزی لثه‌ اندكی بهبود می‌یابد اما پس از مدتی بیماری بازمی‌گردد.

دكتر پاك‌نژاد با بیان اینكه درمان قطعی بیماری‌های لثه به میزان پیشرفت بیماری و نوع آن متفاوت است، افزود: اولین قدم در درمان بیماری‌های لثه پیشگیری است و اگر روش‌های بهداشت دهان و استفاده از انواع مسواك، خمیردندان و دهان‌شویه و اطلاع از نحوه استفاده از آنها به درستی به افراد آموزش داده شود، از بروز بسیاری از بیماری‌های لثه جلوگیری خواهد شد.

وی ادامه داد: رعایت بهداشت دهان علاوه بر پیشگیری از بیماری در جلوگیری از پیشرفت و درمان آن نیز بسیار موثر است.عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح كرد: در مراحل خیلی پیشرفته بیماری‌های لثه ممكن است كه جراحی نیاز باشد.وی در پایان اظهار كرد: درمان بیماری‌های لثه 50 تا 60 درصد به عهده خود بیمار است و هر بیمار باید علاوه بر نكات بهداشتی بر اساس نوع بیماری و به صورت مكرر مثلا هر شش ماه یك بار ویزیت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha