چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۸
کد خبر: 55083
سلامت نیوز : یک بررسی جدید بر روی دارویی که نام JQ1 به آن داده شده است، نشان می‌دهد این دارو می‌تواند به سرعت تولید اسپرم را در موش‌های نر متوقف کند. و در عین حال اثر آن بازگشت‌پذیر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری ؛ دانشمندان در کالج پزشکی بیلور در آمریکا که این بررسی را انجام داده‌اند، معتقدند این دارو اثرات مشابهی را بر مردان خواهد گذاشت، و به این ترتیب مسیر جدید و موثری برای مهار باروری مردان گشوده می‌شود.

JQ1 که در ابتدا در یک طرح گسترده‌تر پژوهش درباره سرطان مورد آزمایش قرار گرفته بود، تولید یک پروتیئن ضروری برای تولید اسپرم در بیضه‌ها را مهار می‌کند، اما بر سیستم هورمونی یا میل جنسی تاثیری ندارد.

شماره و میزان حرکت اسپرم‌های موش‌های آزمایشگاهی که این قرص در این بررسی به آنها داده شده بود، کاهش یافت و این موش‌ها کاملا ناباورر شدند. در عین حال ای دارو بر رفتار جنسی و میزان جفت‌گیری این موش‌ها اثری به جای نگذاشت. و نکته مهم‌تر بازگشت‌پذیر بودن اثر این دارو بود؛ هنگامی که دانشمندان دادن این قرص را به موش‌ها متوقف کردند، این موش‌ها توانستند بدون هیچ اثر جانبی توله‌های سالم ایجاد کنند.

دانشمندان می‌گویند یافته‌های این پژوهش از این لحاظ مهم هستند که رویکرد منحصر به فردی را برای مشکل کنترل باورری مردان در اختیار می‌گذارد. در حال حاضر کنترل باروری مردان یا با استفاده از روش‌هایی مانند استفاده از کاندوم انجام می‌شود که کاملا قابل اطمینان نیست، یا اثر آن بازگشت‌ناپذیر است مانند وازکتومی.
اگر ثابت شود که این دارو در انسان‌ها نیز موثر و بی‌خطر است، می‌توان به عنوان یک ابزار پیشگیری به کار رود و مشکل میزان بالای بارداری‌های ناخواسته را حل را کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha