چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵
کد خبر: 55093

سلامت نیوز : وزیر بهداشت در مراسم بزرگداشت روز پزشك از در دستور كار قرار گرفتن نوسازی و تكمیل شبكه‌های بهداشت شهری پس از برگزاری جشن تكمیل شبكه‌های بهداشت روستایی، اعلام تعرفه‌های حق فنی بخش خصوصی در آینده نزدیك، رفع تدریجی مشكل كمبود پرستاران از سال آینده و رونمایی از 15 داروی جدید دیگر تا پایان سال خبر داد.دكتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم بزرگداشت روز پزشك كه در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دستیاران تخصصی و رزیدنت‌ها در مرحله اول و سپس كارورزان و انترن‌ها، خبر خوش وزارت بهداشت به پزشكان در روز پزشك است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی ادامه داد: همچنین با گسترش برنامه‌های پزشك خانواده در شهرها، وضعیت پزشكان رو به بهبود خواهد گذاشت. متاسفانه درآمد پزشكان به علت عدم واقعی دیدن تعرفه‌ها مناسب نیست و در برخی موارد با تاخیر پرداخت می‌شود و حقوق پزشكان درمانی در مناطق محروم بسیار پایین است.وزیر بهداشت با بیان اینكه ردیفی را در بودجه برای ماندگاری پزشكان در مناطق محروم اختصاص داده بودند كه در سال جاری به علت برخی سیاست‌های انقباضی تقریبا حذف شد، عنوان كرد: با این وجود طرح پزشك خانواده می‌تواند كمك كند تا درآمد پزشكان ترمیم شود.دستجردی ادامه داد: همچنین هدیه دیگر وزارت بهداشت به پزشكان، ورود بدون آزمون چند هزار پزشك به دوره تخصصی پزشك خانواده است كه پذیرش آنها از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود.

رونمایی از 15 داروی جدید دیگر تا پایان سال

وی در ادامه از رونمایی 8 داروی بیوتكنولوژیك جدید و 8 كیت تشخیص آزمایشگاهی طی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: البته امیدواریم بتوانیم قبل از برگزاری اجلاس سران كشورهای غیرمتعهد، جلسه‌ای را با حضور رییس‌جمهور برگزار و در آن این داروها را رونمایی كنیم.به گفته وزیر بهداشت، این 8 دارو در درمان بیماری‌های سرطان سینه، سرطان پروستات، سرطان ریه، آرتریت‌ روماتوئید، نازایی و پاراتیروئید به كار می‌رود و ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد.دستجردی همچنین در جلسات طرح‌های كلان ملی مصوب شده است تا 15 داروی جدید دیگر تا پایان سال جاری آماده بهره‌برداری و رونمایی شود.

شبكه‌های بهداشت شهری نیز تكمیل و نوسازی می‌شوند

وی همچنین از تكمیل شبكه‌های بهداشت روستایی در هفته دولت خبر داد و گفت: البته ممكن است به علت برگزاری اجلاس سران كشورهای غیرمتعهد، جشن تكمیل شبكه‌های بهداشت روستایی كمی دیرتر برگزار شود.وزیر بهداشت درباره شبكه‌های بهداشت شهری نیز عنوان كرد: پس از تكمیل شبكه‌های بهداشت روستایی به سراغ تكمیل شبكه‌های بهداشت شهری خواهیم رفت. كمبودهایی در این زمینه وجود دارد، البته برخی از آنها فرسوده هستند و نیاز به جایگزینی دارند چرا كه برخی از آنها بیش از 40 سال از عمرشان می‌گذرد.دستجردی در پاسخ به پرسشی مبنی بر فرا رسیدن روز داروساز و پیگیری مطالبات حقوقی و صنفی داروسازان، عنوان كرد: داروسازان ما در نظام درمانی نقش بزرگی دارند و برخی از آنها به صورت 24 ساعته در داروخانه‌ها مشغول ارائه خدمات هستند، اما متاسفانه بدهی سازمان‌های بیمه‌گر آنها را با كاهش نقدینگی روبرو ساخته است.

اعلام تعرفه‌های حق فنی بخش خصوصی به زودی

وی ادامه داد: تعرفه‌های حق فنی در بخش دولتی نیز اعلام شده اما تعرفه‌های حق فنی داروخانه‌ها در بخش خصوصی در دست رسیدگی است و امیدواریم بتوانیم خبر خوش اعلام تعرفه‌های حق فنی بخش خصوصی را در روز داروساز اعلام كنیم.

مشكل كمبود پرستار در بیمارستان‌ها به تدریج از سال آینده مرتفع خواهد شد

وزیر بهداشت همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر تعطیل شدن بخش پیوند اعضا در بیمارستان شریعتی به علت كمبود پرستار، عنوان كرد: بایستی كمبود پرستار را جبران كنیم. مجوزهای خوبی در این خصوص به دانشگاه‌های علوم پزشكی داده شده است. البته دانشگاه‌های علوم پزشكی استان تهران برای جذب پرستار با مشكل روبرو هستند.دستجردی اضافه كرد: برای حل این مشكل بایستی ورودی پرستاران به دانشكده‌ها و تعداد پرستاران اختصاص یافته به ازای هر تخت افزایش یابد. لازم است دانشگاه‌علوم پزشكی تهران و دانشگاه شهید بهشتی، ورودی‌های پرستاری ‌خود را افزایش دهند. در حال حاضر این امكان برای آنها وجود دارد.

وی با بیان اینكه به دانشگاه‌های علوم پزشكی اجازه دادیم تا به صورت دوره‌ای پرستار استخدام كنند تا از تمام ظرفیت‌های نیروهای تربیت شده خود استفاده كند، گفت: اما به این دلیل كه این ضعف در سنوات گذشته وجود داشته است، ورود نیروهای تربیت شده طی دو تا سه سال گذشته نیز به گذشت زمان احتیاج دارد.وزیر بهداشت اضافه كرد: این اطمینان وجود دارد كه نیاز كشور در زمینه نیروی پرستاری به تدریج و از سال آینده برطرف شود. اما باز هم با وجود افزایش تخت‌های جدید نیاز به ارتقای استانداردها وجود دارد كه بار اصلی تربیت پرستاران بر دوش دانشگاه‌های تیپ یك است.

70 درصد بیماران بستری شده در آی‌سی‌یوها، مصدومان حوادث رانندگی‌اند

دستجردی همچنین درباره میزان مجروحان ناشی از حوادث رانندگی و ماموریت‌های اورژانس، عنوان كرد: آمار كشته‌ شدگان ما در تصادفات، طی هفته‌های اخیر با آمار پلیس راهور تطابق دارد. البته آماری كه اعلام شده مربوط به تعداد كشته‌شدگان سر صحنه تصادف است كه قطعا این آمار با مرگ برخی از مجروحان بدحال پس از انتقال به بیمارستان‌ها بیشتر می‌شود.وی ادامه داد: در حال حاضر 70 درصد بیماران بستری شده در آی‌سی‌یوها، مجروحان و مصدومان حوادث رانندگی هستند و 30 درصد آنها دچار معلولیت‌های جدی تا پایان عمر خود می‌شوند. از مردم درخواست می‌كنیم همواره مراقب سلامت خود باشند و با رعایت قوانین، جان خود، خانواده و هموطنان خود را به خطر نیندازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha