چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷
کد خبر: 55096
سلامت نیوز : روزاسه (آکنه بزرگسالان) بیماری شایع پوستی است که سبب قرمزی و تورم صورت می‌شود و افراد در سنین 30 تا 50 سالگی بیش از سایرین مستعد ابتلا به این عارضه هستند.دکتر پروین لایق عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب اظهار داشت: این بیماری که از آن به نام آکنه بزرگسالان نیز یاد می‌کنند ممکن است در ابتدا تنها به شکل قرمزی و برافروختگی چهره در مواقع مختلف خود را نشان دهد و حالتی گذرا داشته باشد و بتدریج این بیماری به سمت قرمزی پایدار در میانه چهره پیشرفت می‌کند. همچنین ممکن است رفته رفته گونه‌ها، پیشانی، چانه و بینی را هم مبتلا کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به اینکه روزاسه ممکن است گوش‌ها، قفسه سینه و پشت را هم درگیر نماید، خاطرنشان کرد: جوش‌های روزاسه به صورت برجستگی‌های کوچک و قرمز در چهره پدید می‌آیند که برخی از آنها ممکن است محتوی چرک باشند. همراه با این جوشها تعداد زیادی عروق خونی نازک هم ممکن است بر روی سطح پوست نمایان شوند و قرمزی چهره حالت پایداری به خود بگیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بزرگسالانی که پوست روشن دارند بیشتر در معرض این عارضه قرار می‌گیرند، گفت: به دلیل ناشناخته، زنان بیش از مردان به روزاسه مبتلا و در برخی از موارد این بیماری همراه با شروع یائسگی ایجاد می‌شود.دانشیار بیماریهای پوست دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سیر بیماری تدریجی است و مدت‌ها به طول می انجامد. اوایل ممکن است بیماری فقط به صورت گلگون شدن چهره و برافروختگی گذرا و یا حساسیت شدید به مواد آرایشی خود را نشان دهد.همچنین گرفتاری، درگیری و یا فشار شدید روحی هم می‌تواند سبب شروع برافروختگی شوند.

دکتر لایق در خصوص راهکارهای پیشگیری از این بیماری گفت: پرهیز از مصرف نوشیدنی های داغ – کافئین دار و الکلی، غذاهای تند، محافظت در برابر نور خورشید و استفاده از وسایل محافظتی از جمله کلاه و ضد آفتاب های مناسب، اجتناب از خاراندن، مالش دادن و ماساژ دادن پوست، جلوگیری از گرم شدن زیاد بدن، پرهیز از مواد آرایشی و کرمهایی که پوست را تحریک می‌کند از جمله راهکارهای پیشگیری از این بیماری به شمار می رود.عضو مرکز تحقیقات پوست و سالک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه محصولات آرایشی از قبیل صابون، کرمهای مرطوب کننده و ضدآفتاب‌ها باید عاری از الکل یا سایر مواد تحریک کننده باشند، اظهار داشت: توجه داشته باشید که داروها بیماری را کنترل می‌کنند اما ریشه کن نمی‌شود لذا احتمال عود بیماری پس از قطع درمان وجود دارد بنابراین پس از کنترل بیماری، درمان باید تا مدت طولانی ادامه یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha