متخصصان زنان با دیدن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت اقدام به انجام سونوگرافی می‌کنند که در این دوره کوتاه قادر به اشراف و تسلط بر علوم تفسیر سونوگرافی نخواهند بود.

متخصصان رادیولوژی مناسبترین گروه برای ارائه خدمات سونوگرافی هستند
سلامت نیوز : یک رادیولوژیست گفت: متخصصان زنان با دیدن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت اقدام به انجام سونوگرافی می‌کنند که در این دوره کوتاه قادر به اشراف و تسلط بر علوم تفسیر سونوگرافی نخواهند بود.

دکتر معصومه سلامتی در گفت وگو با ایسنا ، گفت: هدف از تربیت گروه پرتوشناسی یا رادیولوژیست این است که در کنار سایر همکاران گروه‌های تخصصی مانند داخلی زنان، جراحی و یا سایر رشته‌ها بتوانند با علم و آموزشی که در این رابطه دیده‌اند به عنوان دست یا چشم عمل کنند.وی افزود: رادیولوژیست‌ها دوره‌های تخصصی چهار ساله آموزشی را می‌گذرانند و تمام انرژی آنها روی این متمرکز می‌شود که بتوانند علایم و نشانه‌های بیماری‌ها یا مشکلاتی را که در فرد ایجاد شده است را در رشته‌های تخصصی مانند ام آر آی و سی تی اسکن شناسایی و آنها را با زبان علمی در اختیار همکاران قرار دهند.

سلامتی تصریح کرد: ارایه خدمات توسط این گروه نتیجه مثبت‌تر و مفیدتر نسبت به سایر همکاران که دوره‌های کوتاه مدت این آموزشها را می‌بینند خواهد داشت. متخصصان زنان با دیدن دوره‌های آموزشی کوتاه مدت اقدام به انجام سونوگرافی می‌کنند که در این دوره کوتاه قادر به اشراف و تسلط بر علوم تفسیر سونوگرافی نخواهند بود. آشنا شدن با تصاویر و تفسیر سونوگرافی نیاز به تجربه استمرار و مطالعه دارد.

وی افزود: اگرچه همکاران ممکن است در رشته تخصصی خود به بهترین وجه عمل کنند ولی به دلیل نبود تمرین و تجربه ناکافی ممکن است به خطا در مورد بیمارانشان تصمیم گیری و مسیر اشتباهی را طی کنند.این رادیولوژیست اظهار کرد: گروه های کمک کننده به بیماران به صورت گروه‌های تیمی بوده واگر ارتباط نزدیک بین متخصصان و همکاران رادیولوژیست وجود داشته باشد ارایه خدمات بازدهی مناسب‌تری خواهد داشت.

وی ادامه داد: در سیستم وزارت بهداشت اگرچه متخصصان می‌توانند از روشهای پاراکلینیکی استفاده کنند ولی حق دریافت هیچ گونه تعرفه‌ای را به جز ویزیت ندارند و در حقیقت این روش جهت تصمیم گیری در زمانهای اورژانس یا موارد عدم دسترسی به متخصصان رادیولوژیست است. ولی مشاهده می‌شود که برخی متخصصان زنان علاوه بر ویزیت، هزینه‌ای حدود دو برابر تعرفه رادیولوژیست‌ها بابت سونوگرافی از بیمار دریافت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha