پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۷

عضو شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به آمار بالای بیماری‌های دهان و دندان در كشور تاكید كرد كه در نسخه 02 برنامه پزشك خانواده از مسایل دندانپزشكی چشم پوشی نشود.

سلامت نیوز : عضو شورای عالی نظام پزشكی با اشاره به آمار بالای بیماری‌های دهان و دندان در كشور تاكید كرد كه در نسخه 02 برنامه پزشك خانواده از مسایل دندانپزشكی چشم پوشی نشود.

دكتر علی یزدانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: در برنامه پزشك خانواده جایگاهی برای دندانپزشكی و سلامت دهان و دندان در نظر گرفته نشده و برای مباحث دهان و دندان فكری نشده است. وقتی در برنامه پزشك خانواده هیچ صحبتی از دندانپزشكی نشده، می‌تواند به معنای آن باشد كه نظرات در مورد دندانپزشكی مانند 50 سال گذشته است كه اصلا دندانپزشكی را جزو رشته‌های پزشكی نمی‌‌دانستند.

وی با اشاره به آمار بالای پوسیدگی‌های دندانی به ویژه در روستاهای كشور، ادامه داد: با مراجعه به روستاها، هیچ فرد بالای دو - سه سال سن را پیدا نمی‌كنید كه مشكل دندانی نداشته باشد. این در حالیست كه پوسیدگی‌های دندانی تبعات بعدی نیز به دنبال خواهند داشت. هر چند روستاها هدف اول طرح پزشك خانواده بودند اما اكنون میزان پوسیدگی‌های دندانی در روستاها بسیار بالاست و هیچ راهنمای سلامت دندانی مشاهده نمی‌شود.

عضو شورای عالی نظام پزشكی افزود: با اجرای برنامه پزشك خانواده، دفترچه بیمه تنها مخصوص پزشك خانواده خواهد بود و در صورت نیاز پزشك خانواده می‌تواند فرد را به سطوح تخصصی ارجاع دهد. اما در مورد دندانپزشكی این مشكل وجود دارد كه اگر دندانی كشیده شود و بیمار نیاز به آنتی‌بیوتیك و یا سایر داروها داشته باشد، در این زمان دفترچه بیمه معنایی ندارد و دندانپزشك نمی‌تواند از دفترچه بیمه بیمار برای تجویز دارو استفاده كند.

یزدانی با تاكید بر آنكه لازم است پزشكان عمومی از معلومات اولیه دندانپزشكی برخوردار باشند، ادامه داد: اگر حتی یك ترم تحصیلی و در حد چند واحد درسی، پزشكان عمومی دوره‌های اولیه دندانپزشكی را گذرانده بودند، این موضوع قابل قبول بود كه پزشكان عمومی بتوانند در مورد مباحث سلامت دندانی، بیمار را ارجاع دهند. این در حالیست كه در حال حاضر پزشكان عمومی اطلاع چندانی از مباحث دندانپزشكی ندارند. مشخص نیست كه با اجرای برنامه پزشك خانواده، تكلیف دندانپزشكی چه می‌شود.

عضو شورای عالی نظام پزشكی افزود: به نظر می‌رسد لازم است با برنامه‌ریزی صحیح، گروه‌های واسط دندانپزشكی را نیز داشته باشیم. اما گویا وزارت بهداشت جز تربیت دندانپزشك هدف دیگری ندارد. نباید از مسائل دندانپزشكی چشم‌ پوشی كرد؛ چرا كه آمار بیماری‌های دهان و دندان بسیار بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha