پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 55109
سلامت نیوز : بازهم غافلگیر شدیم. زلزله خبر نکرد و این بار آذربایجان داغدار شد. اما به راستی تا به کی باید غافلگیر شویم. مگر نه اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد؟ پس چرا نسخه‌های مداوا در ایران موقتی و آن هم در شرایطی است که واقعه رخ داده است ؟ به راستی تا به کی ؟ مروری بر آنچه در هفته گذشته بر شمال‌شرقی ایران گذشت، نقاط تیره و روشن بسیاری را برای ما مشخص كرد و زنگ خطر را دوباره برای مسئولان به‌صدا درآورد که فراموش نکنیم ایران بیش از 60هزار هکتار بافت فرسوده مصوب و بیش از 5برابر آن بافت ناپایدار دارد که همگی در مقابل زلزله غیرمقاوم خواهند بود و بر شدت این فرسودگی هر روز افزوده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛‌ در این میان ارزیابی عملکرد دولت در زمینه اقدامات انجام شده‌اندکی قابل تامل است چرا كه وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی اصلی مسکن در سطح کلان و شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به عنوان نهاد رسمی و پاسخگو در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده برنامه‌ای برای ارائه وعمل بر مبنای آن ارائه نداده‌اند در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه و قانون حمایت از احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به صراحت دولت، متولی اجرای قانون نامیده شده است. براساس برنامه پنجم توسعه دولت موظف است سالانه 10 درصد از عرصه بافت‌های فرسوده را نوسازی و 50 درصد از تسهیلات مالی مسکن مهر را به متقاضیان در محدوده این بافت‌ها اعطا كند.

همچنین دولت موظف است تسهیلات ارزان قیمت را نیز در چارچوب ضوابط و مقررات ویژه و سهل‌الوصول در اختیار متقاضیان قرار دهد. اما عدم وجود برنامه مدون و در اولویت نبودن نوسازی بافت‌های فرسوده در مقابل طرح مسکن مهر پیامدهایی این چنینی همانند آنچه در آذربایجان رخ داد در پی داشته است. طرح مسکن مهر، طرحی خوب و مناسب است اما آنچه این طرح را ناکارآمد كرده، عدم جانمایی صحیح این پروژه‌هاست. نكته این است که دولت به‌سادگی از کنار مشکل فرسودگی گذر کرده است؟ این واقعیت هنگامی پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم در پایتخت نزدیک به 14 هزار هکتار بافت ناپایدار وجود دارد که قریب به 2 میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. برنامه دولت برای تهران به عنوان ام‌القرای جهان اسلام چیست ؟ آیا تا کنون دولت به وعده‌های خود در خصوص ارائه تسهیلات ارزان قیمت در بافت‌های فرسوده عمل كرده است؟

طبق آمار بسیاری از کسانی که به امید دریافت تسهیلات در بافت‌های فرسوده اقدام به تخریب و نوسازی كرده‌اند،همچنان در بلا تکلیفی به‌سر برده و موفق به دریافت وام نشده‌اند. این در حالی است كه معافیت‌های عوارضی که از سوی شهرداری‌ها به متقاضیان تخریب و نوسازی نیز اعطا شده و دولت موظف به بازپرداخت آن است، تاکنون در هیچ بودجه‌ای لحاظ نشده است. مدیریت فرمایشی و نمایشی دولت در حوزه بافت فرسوده نتیجه‌ای جز هزینه‌های گزاف بازسازی و تلفات انسانی غیرقابل جبران بعد از وقوع زلزله در پی نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha