پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 55110

استفاده از تسلیحات آغشته به اورانیوم ضعیف شده جدال‌های زیادی را به دلیل آثار بلندمدت بر سلامت انسان‌ها به‌دنبال داشته كه انتظار می‌رود وزارت حقوق‌بشر عراق دادخواستی را علیه انگلیس و آمریکا درباره استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در بمباران عراق تنظیم کند.

افزایش هشدارها درباره ریزگردهای‌عربی
سلامت نیوز : «محمدجواد محمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور وجود اورانیوم ضعیف شده در ریزگردهای عربی که به گفته نمایندگان خوزستانی باعث تولد کودکان ناقص‌الخلقه و فلج شده است را تکذیب کرد. محمدی‌زاده درحالی روی این تکذیبیه اصرار می‌کند که وزارت‌ حقوق بشر عراق به دنبال دریافت غرامت برای قربانیان اینگونه تسلیحات از کشورهایی چون انگلیس و آمریکاست. وزیر دفاع انگلستان اعتراف کرده‌ که از اورانیوم ضعیف شده در سال ۲۰۰۳ درعراق استفاده کرده‌است. نمایندگان اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گویند که وجود اورانیوم ضعیف‌شده در ریزگرد‌ها باعث تولد کودکان فلج در این استان شده‌است. آنها آمار دیگری هم می‌دهند: «ریزگردهای عربی سالانه ۱۹ هزار ایرانی را به بیمارستان می‌فرستد.» اما «محمدجوادمحمدی‌زاده» رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور وجود هرگونه اورانیوم ضعیف شده در ریزگرد‌ها را تکذیب می‌کند. دربرابر تکذیب محمدی‌زاده، «علی‌محمد احمدی» نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: «در هیچ شرایطی نمی‌توان از عدم وجود اورانیوم ضعیف‌شده در ریزگردهایی که آسمان ۲۲ استان را تیره و تار کرده‌، سخن گفت».

آغاز ماجرای اورانیوم ضعیف‌شده!

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازتهران امروز ؛‌ داستان اورانیوم موجود در ریزگرد‌ها از سال ۸۷ شروع شد. در تیر ماه این سال، دو استاد جوان از دانشگاه شهید چمران اهواز که به سفارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تحقیقاتی را روی ریزگرد‌ها انجام می‌دادند، در مقاله مشترکی که منتشر کردند، نسبت به فراگیر شدن پدیده گرد و غبار در کشور و تهدید سلامت شهروندان ابراز نگرانی کردند و نسبت به وجود عناصر رادیواکتیو از جمله اورانیوم ضعیف شده هشدار دادند. «دکترعلیرضا زراسوندی» استادیار زمین‌شناسی اقتصادی و «بابک مختاری» استادیار شیمی آلی در بخش دیگر این مقاله با اشاره به خبرهایی که در مورد احتمال وجود آلودگی‌های شیمیایی، میکروبی و رادیواکتیوی شنیده می‌شود، تاکید می‌کنند: «متاسفانه نتایج بررسی‌های ما روی نمونه‌های زیادی از گرد و غبار موجود در شهر اهواز و خاک‌های نزدیک مرز ایران و عراق این امر را تایید می‌کند. به‌عنوان مثال میزان عناصری مانند اورانیوم، توریم، آرسنیک، سرب، روی، نیکل و کبالت در این نمونه‌ها کمی بیشتر از میزان طبیعی آن است.» وجود اورانیوم در چهارسال گذشته از سوی کار‌شناسان تایید و از سوی مسئولان هم تکذیب می‌شود تا وقتی محمدجواد محمدی‌زاده به صحن علنی مجلس رفت، شاید هم صحن غیرعلنی باعث شد تا مسئله دوباره مورد بحث قرار بگیرد. بعد از همین جلسه بود که «شکرخدا موسوی» نماینده مردم اهواز خبر تلخ تولد کودکان فلج در خوزستان را به دلیل ریزگردهای آغشته به اورانیوم داد. به گفته او، متاسفانه چند مورد زاد و ولد بر اثر آلودگی‌های گرد و خاک و اورانیوم ضعیف شده موجود در عراق در استان خوزستان وجود داشته‌است.

«سیدعیسی دارایی» نماینده مردم اندیمشک دربهارستان نیز می‌گوید: «در زمین‌های عراق اورانیوم ضعیف شده وجود دارد و ورود آنها به کشور تبعات خطرناکی خواهد داشت اما متأسفانه سازمان محیط زیست تاکنون هیچ اقدامی برای مقابله با این مشکل انجام نداده است». به گفته او ۱۹ هزار نفر سالانه از این ریزگرد‌ها بیمار می‌شوند که ۵ هزار نفر آنها را شهروندان خوزستانی تشکیل می‌دهند. از آنجایی که بعد از خوزستان استان‌هایی چون لرستان، ایلام، کرمانشاه و... در ردیف استان‌هایی که میزبان بیشترین ریزگرد‌های عربی هستند قرار گرفته‌اند، باید برای پیدا کردن ۱۴ هزار نفر بعدی سری به بیمارستان‌های این استان‌ها زد. اما محمدجواد محمدی‌زاده با وجود انجام آزمایش‌ها و نشر نتایج آن می‌گوید: «هیچگونه اورانیوم ضعیف شده در ریزگرد‌ها وجود ندارد». همچنین محمدی‌زاده اطمینان خاطر می‌دهد که مطالعات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست، مطالعات جامع سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و دانشگاه علوم پزشکی خوزستان هیچگونه مستندی که نشان دهد ریزگرد‌ها حاوی اورانیوم ضعیف شده باشند را تایید نمی‌کند و اساساً این مورد تکذیب می‌شود. او از همه مسئولین که دراین زمینه اظهارنظر می‌کنند می‌خواهد به صورت مستند و براساس مطالعات علمی اعلام نظر نمایند. محمدی‌زاده به مردم خوزستان اطمینان می‌دهد که از این بابت نگرانی وجود ندارد. به گفته او هرچند که وجود ریزگرد‌ها برای بیماران قلبی و ریوی مضر است ولی این به معنی وجود اورانیوم ضعیف شده در ریزگرد‌ها نیست واین موضوع صحت ندارد.

محمدی‌زاده می‌گوید: « اخیرا بعضی از مسئولین محلی در اظهارت خود در خصوص ریزگرد‌ها اعلام کرده بودند که اورانیوم ضعیف شده به واسطه ریزگردها از کشور عراق به ایران و خصوصاً استان خوزستان وارد شده که این اظهارنظر‌ها موجب نگرانی مردم استان شده است.» منظور او از مسئولان محلی نمایندگان خوزستانی بهارستان هستند که هشدار می‌دهند: «نفس کشیدن در خوزستان سخت است». همچنین دارایی، نماینده اندیمشک به رغم تکذیب از سوی محمدی‌زاده می‌گوید: «در مناطق عملیاتی ما نیز بمب‌های شیمیایی زده شده بود و در زمین‌های عراق نیز اورانیوم ضعیف شده وجود دارد». اما احمدی نماینده مردم ایلام با همگان اتمام حجت می‌کند ومی گوید: «گزارش‌هایی که تلویزیون ما از مناطق جنوبی عراق می‌دهد همه اذعان دارند که آمریکا در زمان جنگ از این نوع سلاح‌ها استفاده کرده است بنابراین در تمام ریزگردهای جنوب عراق و همچنین گرد و غباری که از صحرای عربستان به جنوب عراق و پس از آن به ایران وارد می‌شود، این احتمال وجود دارد که اورانیوم ضعیف شده وجود داشته باشد».

اعتراف انگلیس به استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده علیه مردم عراق

در‌حالی که محمدی‌زاده وجود هرگونه اورانیوم ضعیف شده و به عبارتی تولد کودکان ناقص الخلقه و فلج در خوزستان را تکذیب می‌کند. آمارهایی از عراق می‌رسد که از افزایش مبتلایان به سرطان و تولد کودکان ناقص‌الخلقه در این کشور خبر می‌دهد. وزیر دفاع‌انگلیس هم با اعتراف خود راه تمام تکذیب‌ها را می‌بندد و اعلام می‌کند: «نیروهای آمریکایی و انگلیس در جریان حمله سال ۲۰۰۳ به عراق از اورانیوم ضعیف‌شده استفاده کرده‌اند.» فاکس، وزیر دفاع انگلیس در پاسخی مکتوب به مجلس نمایندگان انگلیس می‌نویسد: نیروهای انگلیسی حدود ۱. ۹ تن از تجهیزات آغشته به اورانیوم ضعیف‌شده را در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ استفاده کردند. اعتراف انگلیس به استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در جنگ عراق در حالی منتشر می‌شود که وزارت‌خانه‌های علوم، ‌بهداشت و محیط زیست عراق اعلام کردند که مردم نزدیک شهرهایی نظیر نجف، ‌بصره و فلوجه طی ۷سال گذشته آمار بالایی در ابتلا به سرطان و تولد نوزادهای ناقص‌الخلقه داشته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۴۰ شهر عراق آلوده به تشعش بالاست. استفاده از تسلیحات آغشته به اورانیوم ضعیف شده جدال‌های زیادی را به دلیل آثار بلند مدت آن بر سلامت انسان‌ها به‌دنبال داشته است. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا و انگلیس در جریان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ بیش از ۲ هزار تن از این تسلیحات استفاده کرده‌اند. انتظار می‌رود وزارت حقوق بشر عراق دادخواستی را علیه انگلیس و آمریکا درباره استفاده از اورانیوم ضعیف‌شده در بمباران عراق تنظیم کنند. این وزارت‌خانه به دنبال دریافت غرامت برای قربانیان اینگونه تسلیحات است. بنابراین به نظر می‌رسد که مسئولان ایران به جای تکذیب باید به دنبال غرامت و راهی برای برون رفت از این بحران کشنده باشند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha