پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 55111

آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۰۰ هزار نفر پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص، داروساز، دندانپزشک و... در کشور وجود دارد که گروه اندکی از آنها درآمد بالایی دارند و مرفه به‌حساب می‌آیند اما اکثریت برای تامین هزینه‌های زندگی، مجبورند شغل دومی داشته باشند یا اینکه به‌سراغ مشاغلی غیر از پزشکی بروند.

پزشکی، درآمدهای افسانه‌ای تا مسافرکشی
سلامت نیوز : داستان برخی از درمان‌های او به‌دلیل شیوه درمان و شناخت علت بیماری و حتی پیش‌بینی‌های پزشکی او گذشته از متونی که تا قرن‌ها یکی از منابع آموزشی بود، جالب‌توجه است. در اصل آنچه این پزشک ایرانی را متمایز می‌کرد این بود که او نه تنها یک درمانگر که یک جستجوگر و ارائه‌دهنده افق‌های تازه به دانش پزشکی بود.

با این حال رشته پزشکی که یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در دهه‌های گذشته بوده است و وضعیت دانش‌آموختگان این رشته در زادگاه این پزشک شرقی روی دیگری دارد. در رشته پزشکی، هزینه سنگین آموزش، مدت طولانی تحصیل و دشوار بودن دروس همه مبین این واقعیت است که در صورت عدم به‌کارگیری دانش‌آموختگان این رشته در فعالیت‌های حرفه‌ای، مقادیر هنگفتی از سرمایه ملی بی‌حاصل خواهد ماند. در مطالعه‌ای که بین دانش‌آموختگان رشته پزشکی سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد،حدود ۶۲ درصد‌ از دانش‌آموختگان پزشکی بعد ازدست‌کم سه‌سال از پایان تحصیل، به حرفه پزشکی روی آورده بودند که اشتغال در درمانگاه‌ها یا در دوره طرح و سربازی، مطب شخصی و تخصص‌های بالینی بود. از مجموع کل دانش‌آموختگان ۷/۶  درصد بی‌کار بودند، تقریباً همین تعداد نیز به مشاغل غیرپزشکی مشغول بودند، ۱۸ درصد در تخصص‌های بالینی مشغول به تحصیل یا کار بودند و بقیه به خارج از کشور رفته بودند. خانم‌ها نه‌تنها بیشتر بلکه سریع‌تر به کارهای پزشکی مشغول شده بودند. این تحقیق علت این مساله را درآمد پایین برای پزشکان مرد عنوان می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛‌ رشته‌ای که زمانی از موقعیت بالای اجتماعی برخوردار بود پس از ورود به بازار کار و بستر جامعه پزشکی کشور با مسائل متفاوتی روبه‌رو شد. این مساله همانگونه که می‌توانست ناشی از قرار گرفتن این رشته در صدر رشته‌های دانشگاهی بدون برنامه‌ریزی و امکان‌سنجی مناسب باشد به همان نسبت هم تحت‌تاثیر دغدغه‌های عمومی حاکم بر بازار اقتصادی و اشتغال جامعه بوده است. مدیرعامل صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی، جامعه پزشکی را از نظر سلامت به مفهوم کلی در معرض خطر می‌داند، چنانکه حدود ۵۰ درصد جامعه پزشکی در معرض بیماری‌هایی قرار دارند که از اضطراب شروع می‌شود و به سرطان‌ها ختم می‌شود.
دکتر محمدرضا نوروزی افزود: متاسفانه بروز انواع بیماری‌های جسمی و روحی در بین گروه‌های پزشکی رو به افزایش است. به‌طوری که شاهد رشد برخی بیماری‌های صعب‌العلاج و سرطان‌ها در جامعه پزشکی هستیم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با تاکید بر تاثیرگذار بودن معیشت و امرار معاش پزشکان بر مسائلی مثل طلاق و… افزود: متاسفانه آمار طلاق و جدایی در بین جامعه پزشکی مشهود است. وقتی پزشک به‌دلیل امرار معاش مجبور است بیشتر در محل کار بماند، در نتیجه وقت کمتری برای خانواده می‌گذارد و رابطه خانوادگی دچار مشکل می‌شود. اگرچه آمار دقیقی از ثبت اطلاعات پزشکان وجود ندارد اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بروز بیماری‌ها در بین جامعه پزشکی در حال افزایش است. بیش از ۵۰ درصد جامعه پزشکی از تسهیلات بیمه‌ای برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند که این موضوع نشان می‌دهد گروه‌های پزشکی در معرض خطر تلقی می‌شوند.

جیب خالی پز عالی
آمارها نشان می‌دهد حدود ۲۰۰ هزار نفر پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص، داروساز، دندانپزشک و... در کشور وجود دارد که گروه اندکی از آنها درآمد بالایی دارند و مرفه به‌حساب می‌آیند اما اکثریت برای تامین هزینه‌های زندگی، مجبورند شغل دومی داشته باشند یا اینکه به‌سراغ مشاغلی غیر از پزشکی بروند. دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت‌وگو با مهر به مشکلات معیشتی پزشکان اشاره می‌کند و می‌گوید: متاسفانه وضعیت معیشتی جامعه پزشکی آنطور که مردم فکر می‌کنند، خوب نیست. تنها ۱۰ درصد پزشکان که برای همگان شناخته شده‌اند، درآمد خیلی‌خوبی دارند و ۴۰ درصد هم می‌توانند مخارج‌شان را تامین کنند. اما ۵۰ درصد بقیه که اکثر آنها پزشکان عمومی هستند، اگر یک روز کار نکنند یا اینکه بیمار نداشته باشند، دچار مشکل خواهند شد. وی معتقد است که وضعیت اقتصادی ۵۰ درصد پزشکان بستگی به تعداد ویزیت بیمار دارد. به طوری که گاهی اوقات مجبورند مطب‌شان را ببندند، چون هیچ بیماری برای ویزیت و معاینه ندارند.

خسرونیا با عنوان این مطلب که برخی از پزشکان به مشاغلی همچون موبایل فروشی، بنگاه مسکن و مسافرکشی روی آورده‌اند، در پاسخ به این سوال که چه مدرکی برای این ادعای خود دارید، می‌گوید: با توجه به اینکه در هیات‌مدیره نظام پزشکی هستم، چندی پیش یک پزشک درخواست وام کرده بود. وقتی از او سوال کردم این وام را برای چه می‌خواهی، در پاسخ گفت که در مسیر تهران - رشت سواری کرایه دارد و می‌خواهد ماشینش را تعمیر کند. وضعیت معیشتی اغلب پزشکان به‌خصوص در مناطق دور از پایتخت و جاهایی که از وجود پزشک عمومی اشباع شده است. سه‌ چهارم اعضای جامعه پزشکی کشور را پزشکان عمومی با درآمد اندک تشکیل می‌دهند.

وزارت بهداشت کم کاری می‌کند
جامعه پزشکی معتقد است وزارت بهداشت به‌عنوان متولی اصلی نظام سلامت هنوز هیچ‌برنامه و جایگاهی را برای پزشکان عمومی که در اولین سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باید قرار گیرند، در نظر نگرفته است. چنانکه دکتر علیرضا زالی قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی ایران از وجود هشت هزار پزشک عمومی بیکار در کشور خبر می‌دهد. تعرفه غیرمنطقی موجب می‌شود برخی پزشکان در روز حتی تا ۱۰۰ بیمار را مورد معاینه قرار دهند و این در شرایطی است که هم‌اکنون بالغ بر هشت هزار پزشک بیکار در کشور داریم.

دکتر محمدرضا نوروزی، نایب‌رئیس شورای عالی نظام پزشکی مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی جامعه پزشکی کشور را مشکلات اقتصادی، شغلی و فرهنگی عنوان می‌کند و می‌گوید: در آینده نگاه ما باید به سمت بیکاری و کاهش سطح اشتغال پزشکان باشد. از یک طرف همچنان شاهد افزایش تعداد پزشکان در رده عمومی هستیم و از طرف دیگر با مشکل بیکاری آنها مواجه هستیم. وی از برنامه پزشک‌خانواده به عنوان تنها نقطه امن برای اشتغال پزشکان عمومی در کشور نام می‌برد و در عین حال می‌افزاید: البته برای پزشک‌خانواده نیز برنامه‌ای تعریف شده؛ یعنی اینکه اگر بخواهیم تعداد بیشتری از پزشکان عمومی را در این برنامه به کار گیریم، باید از تعداد بیماران هر پزشک کم کنیم که این مساله می‌تواند معیشت پزشکان را تحت‌تاثیر قرار دهد.

هم‌اکنون بین هفت تا ۱۰ هزار پزشک در مشاغلی به غیر از رشته تحصیلی خود مشغول کار هستند. وزارت بهداشت باید به‌طور جدی در این راستا وارد عمل شود و تدابیر جدی بیندیشد. آنچه مسلم است، اینکه جامعه پزشکی هم مثل سایر اقشار جامعه ناچار شده برای تامین هزینه‌های زندگی وارد شغل دوم شود یا اینکه شغل دیگری را برای خود دست و پا کند. پزشکان امسال با توجه به درگذشت تعدادی از هموطنان در زلزله آذربایجان‌شرقی، جشن‌پزشک برگزار نمی‌کنند و هزینه‌ این مراسم را در جهت آبادانی، بازسازی و رسیدگی به مناطق زلزله‌زده اختصاص خواهند داد. شاید جشن روز پزشک به شکل واقعی هنگامی معنا پیدا کند که وضعیت شغلی پزشکان از حالت تناقض درآمدهای میلیاردی برخی پزشکان در برابر بیکاری و کارمندی برخی پزشکان دیگر کفه متعادل‌تری پیدا کند، چرا که پزشکی نه یک ماشین پولسازی و نه در حد بیکاری و روی آوردن به شغل دوم است؛ پزشکی پرستیژ درمانی یک کشور را تعیین می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha