پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 55123

جدا از بحث شانه‌ها و برس‌هایی كه ویژگی‌های خاصی مانند ارسال امواج الكترومغناطیسی و لیزر كم‌توان و... دارند، مضر یا مفید بودن شانه‌ها و برس‌های معمولی بیشتر به ویژگی‌های فیزیكی آنها مربوط است و می‌توان به آنها پی برد.

سلامت نیوز: تا همین چند سال پیش شانه و برس را كه اغلب هم پلاستیكی بود، از خرازی و بقالی و حمام عمومی می‌خریدیم و از آن استفاده می‌كردیم ولی در این چند سال اخیر، تعدد جنس و مدل شانه‌ها و برس‌ها انتخاب را برای مصرف‌كنندگان مشكل كرده به نحوی كه هنگام خرید آنها را سردرگم می‌كند...

 در نامه‌های ارسالی و پیامك‌های خوانندگان، بسیاری خواسته بودند تا درباره شانه و برس بیشتر صحبت كنیم و از متخصصان درباره ویژگی‌های یك شانه و برس خوب بپرسیم. این موضوع بهانه‌ای شد تا با دكتر پرویز طوسی، متخصص پوست و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در این مورد گفت‌وگو کنیم.

به‌عنوان اولین سوال اصلا شانه‌ای به‌عنوان شانه یا برس مضر داریم یا نه؟


جدا از بحث شانه‌ها و برس‌هایی كه ویژگی‌های خاصی مانند ارسال امواج الكترومغناطیسی و لیزر كم‌توان و... دارند، مضر یا مفید بودن شانه‌ها و برس‌های معمولی بیشتر به ویژگی‌های فیزیكی آنها مربوط است و می‌توان به آنها پی برد.

در مورد آن شانه و برس‌های خاص چطور؟


ابتدا باید دید تكنولوژی آنها تا چه حد مورد تایید مراجع علمی است كه این كار قاعدتا نمی‌تواند به‌وسیله مردم و مصرف‌كنندگان پیگیری شود و به نظارت دستگاه‌های متولی سلامت نیاز دارد.

ویژگی‌های فیزیكی شانه‌ها و برس‌های معمولی چیست؟


مهم‌ترین مساله‌ای كه در این مورد مطرح می‌شود، حالت نوك دندانه‌ها در شانه و برس است. نوك دندانه‌های شانه نباید به شكلی باشد كه باعث آسیب رساندن به بافت پوست سر شود. در حال حاضر اگر دقت كرده باشید خواهید دید كه انتهای دندانه‌های شانه‌های باكیفیت، مدور طراحی می‌شود تا مصرف‌كننده را دچار آسیب نكند.

فاصله استاندارد دندانه‌های شانه از هم چطور؟

در واقع استاندارد خاصی برای این موضوع وجود ندارد. فاصله مناسب دندانه‌های شانه و برس برای هر فرد بنا به تجربه به دست می‌آید. این فواصل باید به حدی باشد كه هنگام شانه كردن، موها بین دندانه‌ها گیر نکند و كشیده نشود. به‌طوركلی این فاصله برای موهایی كه حالت مجعد دارند، باید بیش از موهای لخت و صاف باشد كه این اندازه هم به تدریج و با تجربه حاصل می‌شود.

شانه‌های مورد استفاده مردان و زنان چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟

به غیر از ظاهر و رنگ‌بندی، تفاوتی بین شانه و برس مردانه و زنانه وجود ندارد. در حقیقت این جنسیت افراد نیست كه نوع شانه را تعیین می‌كند بلكه ویژگی‌های مربوط به جنس، حالت و طول موهاست كه باعث این تفاوت‌ها می‌شود. مثلا در مردان به دلیل اینكه موها اغلب كوتاه است، بهتر است برس‌های با دندانه‌های كوتاه مورد استفاده قرار گیرد تا علاوه بر كاربرد آسان از تماس بیش از حد با بافت پوست سر جلوگیری شود. از طرف دیگر، كاربرد این برس‌ها‌ در زنان –كه اغلب موهای بلندی دارند- چندان مطلوب نیست. حال اگر خانم‌ها موهای خود را به اندازه آقایان كوتاه كنند، آنها هم می‌توانند از همان برس‌های با دندانه كوتاه استفاده كنند.

برای كودكان چطور؟ شانه و برس خاصی وجود دارد؟

معمولا شانه و برس کودکان، از نظر ابعاد كوچك‌تر است ولی ویژگی‌های دیگر این شانه‌ها و برس‌ها تفاوتی با هم ندارند. نكته مهم در شانه زدن موی كودكان، ملایمت در این كار است تا به دلیل نرم بودن بافت پوست آنها، آسیبی به كودكان وارد نشود.

در توصیه‌های بهداشتی، مدام به این نكته اشاره می‌كنند كه هر فرد باید یك شانه شخصی داشته باشد. آیا این كار لازم است؟


بله؛ به هرحال یكی از راه‌های انتقال عوامل عفونی همین شانه و برس است. فرد با انتخاب یك شانه به‌عنوان شانه اختصاصی، جلوی انتقال‌ عفونت‌های میكروبی و قارچی مختلف را می‌گیرد.

در آرایشگاه‌ها و به‌خصوص آرایشگاه‌های زنانه كه چند نوع برس برای همه استفاده می‌شود، چطور؟

این توصیه درباره مكان‌هایی مانند آرایشگاه‌ها هم جدی است و توصیه می‌شود كه در این اماكن نیز حتی‌المقدور برای هر فرد از لوازم و مواد اختصاصی استفاده شود كه البته در بسیاری از آرایشگاه‌ها این توصیه‌های بهداشتی جدی گرفته نمی‌شوند.

در یك خانه كه افراد همه از سلامت هم آگاه هستند هم این كار ضرورت دارد؟


اگر هر دو فرد از سلامت هم مطمئن باشند استفاده از شانه و برس مشترك بلامانع است ولی چطور می‌توان در مورد سلامت تا این حد مطمئن بود. در هر حال در محیط‌های
توصیه پایانی؟


برای انتخاب یك شانه و برس مهم‌تر از زیبایی و شكل و ظاهر، كاربرد آن است. ویژگی‌هایی كه می‌توان برای یك شانه خوب در نظر گرفت، این است كه اولا موها را موقع شانه كردن نكشد، دندانه‌های با نوك مدور داشته باشد، قابل شستشو باشد، الكتریسیته ساكن ایجاد نكند و در نهایت اینكه شخصی باشد.

منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha