جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 55131

بیش از 50 سال كه عینك‌های آفتابی در بین مردم به عنوان یك وسیله آسایشی و گاه تجملی رواج یافته است و چندین سال است كه چشم‌پزشكان معتقدند كه استفاده از عینك آفتابی برای حفظ سلامت چشم در درازمدت لازم می‌باشد.

سلامت نیوز: بیش از 50 سال كه عینك‌های آفتابی در بین مردم به عنوان یك وسیله آسایشی و گاه تجملی رواج یافته است و چندین سال است كه چشم‌پزشكان معتقدند كه استفاده از عینك آفتابی برای حفظ سلامت چشم در درازمدت لازم می‌باشد.
براساس نتایج تحقیقاتی امروزه بیشتر پزشكان توصیه می‌كنند كه ازعینك‌های آفتابی كه جاذب اشعه ماورای بنفش (400UV) خورشید باشد همراه با كلاه نقاب‌دار در هنگام كاركردن و یا فعالیت در آفتاب استفاده نمایید به‌خصوص در كودكان كه در معرض خطر بیشتری نسبت به بزرگسالان هستند. به‌طور كلی نور خورشید دارای اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز می‌باشد كه اشعه مادون قرمز توسط عدسی چشم جذب شده و ضرری به چشم نمی‌رساند اما اشعه ماورای بنفش می‌تواند باعث صدمه به چشم شود. اشعه ماورای بنفش دارای سه طول موج C,B,A می‌باشد كه تنها اشعه طول موج B است كه می‌تواند به طور طولانی باعث آب مروارید و صدمه به مركز بینایی شبكیه (لكه زرد) شود كه نتیجه آن كاهش بینایی است. اشعه ماورای بنفش صدمات بیشتری به چشم كودكان نسبت به بزرگسالان می‌زند چون در بزرگسالان عدسی چشم میزان قابل توجهی از این اشعه را جذب می‌كند؛ اما در كودكان چون عدسی شفاف است، به‌ راحتی اشعه ماورای بنفش (UV) را از آن عبور كرده و لكه زرد شبكیه در معرض آسیب بیشتری قرار می‌گیرد.

توصیه‌های لازم در مورد انتخاب عینك آفتابی
شیشه‌های عینك بایستی حداقل 100-89 درصد اشعه ماورای بنفش را جذب كنند و بهترین عینك 400UV می‌باشد كه تمام اشعه‌های ماورای بنفش را جذب می‌كند. قاب عینك به اندازه‌ای می‌باشد كه اشعه ‌های خورشید از اطراف كمتر وارد چشم شود. شیشه عینك‌های طبی مقداری از اشعه ماورای بنفش را جذب می‌كند اما اگر همین شیشه‌ها از نوع فتوكرومیك انتخاب شوند تمام اشعه‌های مضر را جذب می‌نماید.
 

عوارض اشعه ماورای بنفش بر چشم كودكان
ساختمان چشم  طوری آفریده شده كه اشعه‌های اضافی خورشید و ماورای بنفش و مادون قرمز را جذب می‌كند. در مواردی كه كودكان به‌طور شدید و طولانی مدت در معرض نور خورشید قرار گرفته باشند صدماتی به چشم وارد می‌شود.
 

صدمات شدید نور خورشید
 سوزش چشم
 خشكی و تورم پلك‌ها
  آب مروارید (در صورتی كه كودكان به مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار گیرند.)
 صدمه به مركز بینائی شبكیه (لكه زرد) كه باعث كاهش دید می‌شود.
 

خلاصه

بهترین عینك آفتابی عینكی است كه 100درصد اشعه ماورای بنفش را جذب كند. حداقل احتمال شكستن را داشته باشد و بهترین دید و كمترین خستگی را برای چشم ایجاد كند و در ضمن لازم نیست كه حتماً گران باشد؛ عینك‌های 400UV استاندارد ارزان‌قیمت نیز همان كارایی عینك‌های گران‌ را دارد. توصیه می‌شود كه عینك‌ها را از عینك‌فروشی‌های معتبر با پروانه كار تهیه نمایید و حتی‌المقدور از دست‌فروش‌ها خرید نكنید.

منبع: کودک سالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha