جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
کد خبر: 55165
سلامت نیوز: محققان در تحقیقات جدید خود دریافتند که استفاده از داروی بیهوشی قبل از 3 سالگی خطر تاخیر در یادگیری را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، تحقیقات جدید حاکیست کودکان کمتر از 3 سالی که عمل جراحی داشته اند و جراحی آنها مستلزم بیهوشی عمومی بوده است، با احتمال بیشتری در سن 10 سالگی با مشکل زبان و استدلال انتزاعی رو به رو هستند.

محققان استرالیایی از بیش از 2600 کودک آزمونهای عصبی- روانشناختی گرفتند؛ از بین این کودکان بیش از 300 کودک پیش از 3 سالگی قبل از عمل جراحیشان بیهوشی داشتند و تقریباً 2300 نفر هرگز بیهوشی نداشتند.

این آزمونها زبان، عملکرد ادارکی، رفتار و مهارتهای حرکتی را در سن 10 سالگی ارزیابی می کردند.

دکتر کالب اینگ متخصص بیهوشی کودکان در دانشگاه کلمبیا گفت: کودکانی که بیهوشی داشتند در سن 10 سالگی به لحاظ استفاده از زبان و استدلال انتزاعی نمرات کمتری را دریافت کردند.

تحقیقات روی بچه موشها نشان داده است که بیهوشی در رشد مغز اختلال ایجاد می کند، اما بسیار زود است که بگوییم چطور بیهوشی بر مغز کودک تاثیر می گذارد یا اینکه آیا واقعاً تاثیری هم می گذارد یا خیر.

نتایج این تحقیقات برپایه مشاهده بوده اند، بنابراین نمی توان گفت که آیا این مشکلات 100 درصد به دلیل بیهوشی ایجاد شده اند یا خیر.

اینگ گفت: بسیاری از والدین وقتی متوجه می شوند که کودکشان به عمل جراحی احتیاج دارد بسیار وحشت زده می شوند اما نتایج این تحقیقات نباید دلیلی باشد بر اینکه عملهای جراحی ضروری به تاخیر انداخته شوند.

در صورتی که کودک شما برای عمل جراحی خود نیاز به بیهوشی عمومی دارد از یک متخصص بیهوشی کودکان بخواهید تا این کار را انجام دهد.

دکتر گودن متخصص بیهوشی کودکان گفت: این تحقیقات به بسیاری از سئوالات ما پاسخ نمی دهند. هنوز نمی دانیم که آیا بیهوشی دلیل بالقوه یا عامل سببی مشکلات عصبی- رشدی است یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha