شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 55190

زلزله آذربایجان شرقی و كشته شدن 257 نفر ار هموطنان در این حادثه طبیعی بار دیگر زنگ خطر را برای كلانشهرهای كشور به صدا درآورد. زنگ خطری كه نشان از نگرانی كلانشهرها از وجود بافت فرسوده و عدم اجرای دقیق قوانین در خصوص احیای این بافت‌های ناپایدار در شهرهای بزرگ كشور می‌دهد.

زلزله در كمین كلانشهر‌ها
سلامت نیوز : زلزله آذربایجان شرقی و كشته شدن 257 نفر ار هموطنان در این حادثه طبیعی بار دیگر زنگ خطر را برای كلانشهرهای كشور به صدا درآورد. زنگ خطری كه نشان از نگرانی كلانشهرها از وجود بافت فرسوده و عدم اجرای دقیق قوانین در خصوص احیای این بافت‌های ناپایدار در شهرهای بزرگ كشور می‌دهد. طبق اعلام رسمی حسن قدمی، معاون وزیر كشور و رئیس سازمان مدیریت بحران كشور در حال حاضر حدود 72 هزار هكتار بافت فرسوده شهری و روستایی در سطح استان های مختلف كشور وجود دارد كه نیازمند بازسازی و مقاوم سازی هستند. این در حالی است كه این میزان بافت فرسوده بیش از 10میلیون نفر را به عنوان جمعیت ساكن در خود جای داده است. اگر از بافت فرسوده روستاهای كشور و عدم نظارت دقیق دولت و بنیاد مسكن در خصوص احیا و بازسازی این بافت‌های ناپایدار بگذریم، اما به جرات می‌توان گفت كه بافت فرسوده كلانشهرها تهدیدی بزرگ برای ساكنان این بافت‌های ناپایدار به حساب می‌آید.

تهران روی خط زلزله

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ مطالعات متخصصان زلزله شناسی حكایت از آن دارد كه تهران روی خط زلزله قرار دارد و در صورت وقوع این حادثه خسارات زیادی به دلیل وجود بافت‌های ناپایدار به این كلانشهر وارد خواهد شد.آمارهای علیرضا جعفری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نشان می‌دهد كه 4 هزار هكتار بافت فرسوده در پایتخت وجود دارد كه 3 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. جعفری در این باره به روزنامه تهران امروز می‌گوید:«با وجود آنكه نوسازی بافت‌های فرسوده به عنوان اصل پیشگیری از حادثه یاد می‌شود، اما متاسفانه بعد از اینکه حادثه جدی در فضای کشور ایجاد می شود در روزهای اولیه حساسیت‌ها برای مدیریت بحران و پیشگیری از وقوع حوادث جبران ناپذیر زیاد است‌،‌ اما به مرور این حساسیت‌ها کمرنگ‌تر می‌شود.»

مشهد محصور در میان بافت ناپایدار

محمدهادی جاوید،‌معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد می‌گوید:«مشهد سومین شهر از نظر داشتن مساحت بافت فرسوده بعد از تهران و تبریز است.»به گفته جاوید، مساحت بافت فرسوده تهران 3 هزار و 268، تبریز 2 هزار و 522 و مشهد 2 هزار و 292 هكتار و جمعیت ساكن در بافت‌های فرسوده شهر مشهد 519هزار و 852 نفر است.

تبریز نگران از لرزش دوباره زمین

شهرتبریز با داشتن بیش از 2500 هکتار بافت فرسوده سومین كلانشهری است كه بیشترین حجم از بافت فرسوده كشور را در خود جای داده است. قسمت عمده ای از بافت های فرسوده عمدتاً در مرکز شهر و بخش های تجاری واقع شده‌اند و این موضوع بازسازی این مناطق را با هزینه و پیچیدگی های زیادی روبه‌رو ساخته و مشارکت مدنی شهروندان را می‌طلبد. این در حالی است كه وقوع زلزله اخیر در این استان نگرانی‌های زیادی را برای مسئولان شهری ایجاد كرده است چرا كه بافت فرسوده این كلانشهر به عنوان یك بمب ساعتی یك‌بار عمل كرده است.

سقف‌های لرزان اصفهانی‌ها

كارشناسان شهرسازی بر این باورند كه وجود 70 هزار هكتار بافت فرسوده در كشور به مانند بمب ساعتی‌ای‌ است كه با هر لرزش زمین این بمب ساعتی عمل خواهد كرد و خسارت‌های جانی و مالی زیادی را به مردم وارد خواهد كرد. این در حالی است كه كارشناسان شهرسازی اصفهان نسبت به وجود 7 هزار هكتار بافت فرسوده در این كلانشهر تاریخی كه 350 هزار شهروند اصفهانی را در خود جای داده است، هشدار جدی داده‌اند.

بافت فرسوده ارومیه در انتظار متولی

آمارهای شهرداری ارومیه نشان می‌دهد كه 1400 هكتار بافت فرسوده در این كلانشهر وجود دارد كه از این میزان417 هكتار شامل بافت مركزی و مابقی بافت فرسوده میانی و حاشیه‌ای است.به گفته امیر ابراهیمی،مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری ارومیه با وجود آنكه سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی متولی نوسازی و بهسازی بافتهای تاریخی و سازمان مسكن و شهر‌سازی استان متولی نوسازی و بهسازی بافت‌های مركزی شهر است،اما متاسفانه در حال حاضر ساماندهی وضعیت بافت‌های فرسوده مركزی شهر ارومیه متولی ندارد.

وضع نامناسب بافت فرسوده شیراز

شهرشیراز نیز با وجود 300 هكتار بافت فرسوده كه بیش از 200 هزار نفر جمعیت در این محدوده ساكن هستند، نسبت به وضعیت بافت‌های ناپایدار خود نگران است.هرچند چندی پیش محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور كشور در سفر استانی خود به این كلانشهر اعلام كرد كه با مسئولان میراث فرهنگی در مورد حل معضل بافت‌های فرسوده شیراز مذاكراتی شده است اما واقعیت این است كه بخشی از این بافت تحت نظارت میراث فرهنگی قرار گرفته كه اختلاف موجود میان این سازمان و دستگاه‌های اجرایی، موجب شده است نوسازی این بافت‌ها معطل بماند.

رشت، فرسوده‌ترین شهر كشور!

رشت به عنوان یكی از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران از وجود بافت فرسوده رنج می‌برد. آمارها نشان می‌دهد كه کلانشهر رشت 760 هکتار بافت فرسوده دارد.در واقع 50 درصد بافت شهر رشت فرسوده است. جبار كوچك‌زاده، نماینده مردم رشت در مجلس نیز چندی پیش عنوان كرده بود شهر رشت یكی از فرسوده‌ترین بافتهای كشور را داراست كه باعث ایجاد عامل‌های مهم ترافیكی در رشت شده است و با نوسازی آن حجم وسیعی از مشكلات ترافیك شهر حل خواهد شد.

وحشت كرمانی‌ها از بافت فرسوده و زلزله

بافت فرسوده کرمان که روزگاری هسته مرکزی شهر تاریخی کارمانیا بود امروز به شهری فراموش شده تبدیل شده و از آن به عنوان یکی از مشکلات این شهر یاد می شود.برآوردها نشان می‌دهد كه مساحت بافت فرسوده كرمان وسعتی معادل هزار و 589 هکتار است كه 13 درصد این شهر را تشکیل می دهد این در حالی است كه همچنان اقدام عملی یا تصمیم قاطعی برای رفع این مشکل گرفته نشده است. طبق آمار یک سوم تلفات جانی زمین‌لرزه‌های یکصد سال اخیر کشور نیز در کرمان روی داده است و در این میان زمین لرزه بم با ۲۷ هزار کشته، ۵۰ هزار زخمی و ۱۰۰ هزار آواره بیشترین آمار تلفات زمین لرزه‌های اخیر ایران را به خود اختصاص داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha