بیشتر خانم‌ها در برخی از مراحل زندگی خود دچار عفونت می‌شوند. بسیاری از این عفونت‌ها به‌سادگی قابل درمان هستند،البته به شرط این‌که قبل از هر اقدام درمانی خودسرانه به پزشك مراجعه كنید .

با عفونت های شایع زنانه در فصل تابستان آشنا شوید
سلامت نیوز :  بیشتر خانم‌ها در برخی از مراحل زندگی خود دچار عفونت واژن می‌شوند. خیلی از خانم‌ها هم به‌طور مداوم با این عفونت‌ها دست و پنجه نرم می‌كنند. با این حال بسیاری از این عفونت‌ها به‌سادگی قابل درمان هستند،البته به شرط این‌که قبل از هر اقدام درمانی خودسرانه به پزشك مراجعه كنید.

برخی مادران نیز به‌علت نداشتن اطلاع كافی به دختران خود توصیه‌های نادرستی درباره بهداشت فردی می‌‌كنند؛ مثلا شستن ناحیه تناسلی با صابون‌های معمولی و ... اما این قبیل اشتباهات در برخی موارد بسیار زیانبار است و تبعات سنگینی به‌ دنبال دارد. دكتر میترا خواهانی، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در مورد تشخیص و پیشگیری عفونت‌های واژینال صحبت می‌كند.

علت عفونت در ناحیه واژن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ علت عفونت در سنین مختلف متفاوت است؛ به‌عنوان مثال در سنین كودكی یك جسم خارجی مثل دستمال كاغذی می‌تواند واژن را دچار عفونت كند كه در این خصوص مادران باید دقت بیشتری در تمیز كردن كودكان خود داشته باشند.  در دوران قبل از بلوغ هم امكان دارد عفونت به شكل سوزش یا خارش خود را نشان دهد كه در این صورت توسط یك آزمایش ادرار علت اصلی آن را تشخیص می‌دهیم. معمولا درمان عفونت در دوشیزگان راحت‌تر است و فرد می‌تواند با رعایت بهداشت فردی و استفاده از ژل‌های شست‌وشو امكان ایجاد عفونت واژن را به حداقل برساند. نكته دیگری كه باید به آن توجه داشت این است كه بسیاری از خانم‌ها بعد از نخستین رابطه زناشویی​شان دچار سوزش می‌شوند كه به آن عفونت ماه عسل می‌گویند و با انجام آزمایش می‌توان از میزان حاد بود آن باخبر شد زیرا بیشتر این عفونت‌ها با استفاده از ژل‌های شست‌وشو‌دهنده در قبل و بعد از نزدیكی قابل درمان هستند. در نهایت بانوان همواره باید 2 نكته مهم را در راستای حفظ سلامت و بهداشت فردی خود به خاطر بسپارند:

1- شوینده‌های دارای PH اسیدی نقش مهمی ‌در حفظ PH اسیدی واژینال دارد.

2- حضور اسید لاكتیك در شوینده‌ مناسب به دفاع علیه باكتری‌‌های مضر كمك می‌كند.

 شایع‌ترین عفونت در بانوان

در خانم‌های متاهل ممكن است انواعی از عفونت‌ها ایجاد شود. شایع‌ترین آنها عفونت‌های قارچی است كه علت‌های مختلفی دارد. از جمله:

شست‌وشوی بیش از حد یا ساییدن محل باعث بروز سوزش و خارش شده كه احتمال ایجاد عفونت را بالا می‌برد.

افرادی كه دچار بیماری دیابت هستند.

افرادی كه مشكل اضافه وزن دارند.

پوشیدن شلوار‌های تنگ از جمله شلوار جین.

استفاده ‌نكردن از لباس‌های زیر نخی و پنبه‌ای.

توصیه من به بانوان به‌خصوص در فصل تابستان این است كه در طول روز به‌خصوص در ساعت‌های طولانی از شلوارهای تنگ استفاده نكنند. همچنین بعد از بازگشت به منزل حتما استحمام كنند زیرا تعرق در این ناحیه باعث ایجاد عفونت می‌شود و باید توجه داشته باشند كه برای شستن ناحیه واژن از صابون‌های معطر و قلیایی استفاده نشود بلكه به جایش از صابون‌های كودكان استفاده شده و بعد از استحمام دامن بپوشند. ناگفته نماند كه بانوان نباید وسایل بهداشتی مشترك داشته باشند.

 آیا عفونت واژینال با آب استخر مرتبط است؟

در فصل تابستان و استفاده از استخرهای عمومی‌ برخی بیماری‌های عفونی مخصوص این مكان‌ها از جمله عفونت‌های قارچی و عفونت‌های ویروسی شیوع می‌یابد. متخصصان درخصوص این مشكل می‌گویند پیشگیری از این عفونت‌ها كار دشواری نیست و با رعایت بهداشت فردی و رعایت نكاتی همچون زدن پاها در حوضچه‌های مواد ضد‌قارچ و استحمام به موقع تا حد زیادی می‌توان از انتقال آنها جلوگیری كرد. نكته دیگر اینكه خانم‌ها همیشه نگران انتقال عفونت‌های واژینال در استخر‌ها هستند. اكثر خانم‌ها با مشاهده نخستین علائم غیرطبیعی مانند سوزش، خارش و... اقدام به‌خوددرمانی و مصرف كرم‌های ضد‌قارچ واژینال می‌كنند كه واضح است نتیجه‌بخش نخواهد بود. برای درمان عفونت‌های واژینال بهتر است به متخصص زنان مراجعه كنید و برای پیشگیری از آن هم در روزهای شلوغ و در استخر‌هایی با ظاهر غیربهداشتی شنا نكنید.

 نشانه‌های عفونت زنانه

در معاینات بالینی، تشخیص 3 نشانه از 4 نشانه‌ زیر تاییدی بر ابتلا به عفونت است:

1- تغییر ترشحات از حالت نرمال

الف) ترشحات رقیق مانند شیر به رنگ سفید یا خاكستری با بوی زننده احتمال ابتلا به عفونت باكتریایی واژن را نشان می‌‌دهد.

ب) ترشحات غلیظ و كف مانند زرد مایل به سبز با بوی بد احتمال ابتلا به تریكوموناس را نشان می‌‌دهد.

ج) ترشحات سفت و سفید پنیری و بدون بو نشانه بروز عفونت قارچی است.

2- مشاهده سلول‌‌های گلوله‌ای كه در واقع سلول‌‌های مخاطی احاطه شده توسط باكتری‌ها ‌ هستند زیر میكروسكوپ

3- Ph بالاتر از 5/4 مایعات واژن

4- ایجاد بوی ماهی با افزودن قلیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha