شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۶
کد خبر: 55201

یکی از مهم‌ترین طرح‌های حوزه سلامت، طرح پزشک خانواده است که با توجه به نبود زیر ساخت‌های لازم در این خصوص و شکست احتمالی، دولت مقصر اصلی است .

شکست طرح پزشک خانواده بر گردن دولت است
سلامت نیوز : دکتر زهره طبیب‌زاده نوری در گفتگو با سینا نیوز، در خصوص وظایف دولت در زمینه بهداشت و درمان، اظهار داشت: برنامه پنجم توسعه و طرح پزشک خانواده به عنوان تکالیف بهداشت و درمان از وظایف دولت محسوب می‌شود که آغاز به کار آن‌ها از دولت نهم در کارنامه دولت سنگینی می‌کرد و انتظار می‌رفت دولت در این زمینه خیلی زود‌تر به میدان آمده و با برنامه ریزی‌های اصولی و روند آرامی این فعالیت‌ها را انجام دهد.
وی پیرامون طرح پزشک خانواده اظهار کرد: با توجه به جمیع اطلاعات، زیر ساخت‌های طرح پزشک خانواده در استان‌های کشور هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است و اگر دولت بدون اصول، برنامه قابل قبولی را مطرح کند اما نتواند این تمهیدات را فراهم کند و طرح شکست بخورد، گناهش به گردن دولت است و این نهاد مقصر اصلی شناخته می‌شود.

طرح پزشک خانواده، اجرای دقیقه ۹۰ دولت
نماینده مردم تهران در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی با اعلام این نکته که دولت زمان زیادی را در خصوص اجرای طرح‌های حوزه سلامت از دست داده است، گفت: طرح پزشک خانواده ممکن است در کل طرح خوبی باشد اما چون مسائل زمینه‌ای و اجرایی آن آماده نیست، نمی‌تواند خوب اجرا شود و دولت فعلی که اواخر فعالیت خود را تجربه می‌کند در این رابطه مقدار زیادی زمان از دست داده است و چون اجرای این طرح وظیفه انجام نشده محسوب می‌شده، در حال حاضر اقدام به اجرای سریع آن دارد که این امر به هیچ وجه منطقی نیست. وی در ادامه با ارائه پشنهادی در خصوص طرح پزشک خانواده، یادآور شد: بهتر و منطقی‌تر این بود که دولت طرح پزشک خانواده را دریک نمونه کوچک‌تر انجام می‌داد، نه اینکه در قالب طرح کشوری اما ناقص صورت گرفته و یک طرح شکست خورده به نظر برسد.

وزارت بهداشت، توان گرفتن حق خود را ندارد
طبیب‌زاده نوری ناتوانی در مدیریت بودجه را دومین اشکال اساسی وارده به دولت خواند و افزود: دومین اشکال اساسی که در زمینه سلامت به دولت وارد است، مربوط به بودجه حاصله از هدفمندی یارانه هاست که به نظام سلامت اختصاص یافت اما با توجه به صحبت‌های خانم وزیر این اعتبار در اختیار وزارت بهداشت قرار نگرفته است، بنابراین وزارت بهداشت قدرت چانه زنی برای دریافت بودجه‌ای که مجلس داده است را نداشته است.

بیماران کم درآمد محکوم به تحمل فاز مزمن بیماری
وی ادامه داد: مردم به خصوص اقشار کم در آمد و ضعیف جامعه معضلات و مشکلات بسیاری در حوزه سلامت دارند و اگر پایشان به بیمارستان‌ها کشیده شود، محکوم به درمان نشدن و همچنین تحمل فاز مزمن بیماری هستند که این مسئله هزینه‌های سنگینی را نیز برای دولت در پی خواهد داشت.

دولت به جای صرف بودجه در فیلم لاله، برای سلامت مردم هزینه کند
نماینده مردم تهران در نهمین دوره از مجلس شورای اسلامی با اشاره به این نکته که تخصیص اعتبار‌ها سلیقه‌ای است، تذکر داد: باید بگویم که شاهد کمبود اعتبارات نیستیم بلکه تخصیص اعتبار‌هایمان سلیقه‌ای است و اگر دولت می‌گوید بودجه‌ای نداریم، کمک‌های مالی به نهادهای مختلف را بررسی کند که این رقم که بالغ بر ۷۵۰میلیارد تومان است می‌توانست در بهداشت هزینه شود و این نهاد به جای صرف بودجه در فیلم‌هایی از قبیل لاله، برای سلامت مردم هزینه کند.

در برابر تذکراتم، از وزیر بهداشت پاسخی دریافت نکردم
وی در پایان از تذکر‌هایش به وزیر بهداشت سخن گفت و افزود: به عنوان مثال، مسئله بررسی ۳۳میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته به غربالگری سرطان‌های زنان را به صورت کتبی و شفاهی در کمیسیون آموزش به وزیر بهداشت گوشزد کردم اما پاسخی نشنیدم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha