شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 55205
سلامت نیوز : یك متخصص گوارش با بیان اینكه خوردن چای پررنگ، نوشابه گازدار و قهوه باعث نفخ معده می‌شوند، افزود: افراد باید مایعات را یك ساعت قبل یا پس از غذا استفاده كنند و هنگام غذا خوردن چیزی ننوشند.

دكتر همایون واحدی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این كه نفخ معده یكی از بیماری‌های شایع است و 30 تا 40 درصد مردم به آن دچارند، گفت: نفخ معده به احساس سنگینی معده بعد از غذا گفته می‌شود كه عوارض خاصی نداشته و با آروغ زدن‌های (باد گلو) بسیار همراه است.وی افزود: تندتند غذا خوردن همراه با بلع هوا و انواع گازهای مختلف مثل نیتروژن هنگام فعالیت‌های روزانه در معده و روده نفخ ایجاد می‌كند.دكتر واحدی ادامه داد: معده كسانی كه كمبود لاكتوز دارند به لاكتوز حساسیت نشان داده و پس از استفاده مواد حاوی لاكتوز دچار نفخ معده می‌شوند.

وی با بیان اینكه نفخ معده با درد همراه نیست، افزود: ممكن است نفخ معده بیمار آنقدر زیاد باشد كه احساس تنگی نفس كند.این فوق تخصص گوارش اظهار كرد: ممكن است فردی انسداد روده داشته باشد و بر اثر آن دچار نفخ معده شود. در این موارد دیده شده كه حتی ممكن است فرد استفراغ هم بكند. همچنین بیمارانی كه بیماری IBS (سندرم روده تحریك‌پذیر) با علامت قالب یبوست دارند نیز دچار نفخ شدید معده می‌شوند.دكتر واحدی تصریح كرد: مشكلات عصبی به ویژه در بیمارانی كه به IBS دچار باشند به نفخ معده شدت می‌بخشد.وی به تاثیر مستقیم سیگار در به وجود آمدن و شدت بخشیدن به نفخ معده اشاره كرد و گفت: سیگار علاوه بر اینكه باعث بلع هوا می‌شود به علت نیكوتینی كه دارد باعث اسیدی شدن معده شده و رفلاكس ایجاد می‌كند.

درمان نفخ معده چیست؟

دكتر واحدی با تاكید بر اینكه نفخ معده درمان قطعی ندارد، افزود: اگر فرد در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد كرده و نحوه خوردن و آشامیدن خود را اصلاح كند با مشكل خاصی روبرو نخواهد شد.وی ادامه داد: برای جلوگیری از نفخ معده باید غذا را لقمه لقمه و با دهان بسته خورد. همچنین هنگام آب خوردن باید آن را جرعه جرعه نوشید.وی تاكید كرد: باید از خرده خوری پرهیز كرد. خرده‌ خوری به زمانی گفته می‌شود كه فرد بلافاصله پس از صرف غذای اصلی میوه یا تخمه بخورد كه در این حالت نفخ معده تشدید خواهد شد.

این متخصص گوارش با بیان اینكه خوردن چای پررنگ، نوشابه گازدار و قهوه باعث نفخ معده می‌شوند، افزود: افراد باید مایعات را یك ساعت قبل یا پس از غذا استفاده كنند و هنگام غذا خوردن چیزی ننوشند.وی در پایان در خصوص استفاده از داروهای گیاهی در درمان نفخ معده، اظهار كرد: داروهای گیاهی باید زیر نظر متخصص مصرف شوند. مثلا عرق نعنا برای ورم معده مفید، اما برای رفلاكس معده مضر است و اسید معده را افزایش می‌دهد و بیمار باید از آن آگاهی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مراد نعمتی ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
    سلام ایا در رفلاکس معده احساس تنگی نفس شدید هست من موقع غذا خوردن خوبم اما بعدش احساس خفگی می کنم به نظرتون مال رفلاکس معده است