سلامت نیوز : معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت ضمن اشاره به مهم‌ترین بیماری‌هایی كه می‌توانند سلامت كارمندان را تهدید كنند، از اقدامات انجام شده برای تدوین سند سلامت كارمندان خبر داد.

دكتر عبدالرحمان بهرامی همزمان با چهارم شهریور ماه و روز كارمند در گفت‌وگو با (ایسنا)، ناراحتی‌های اسكلتی - عضلانی را بیشترین مشكلات و بیماری‌های مرتبط با "پشت میزنشینان" عنوان كرد و گفت: علت اصلی این بیماری‌ها در كارمندان، عدم تناسب میز و صندلی با قد و قامت آنها است؛ چرا كه كارمندان از نظر قد و قامت در اندازه‌های مختلف هستند و قد و قامت زنان كارمند با مردان كارمند قطعا متفاوت است.

وی افزود: متاسفانه تاكنون میز و صندلی‌های متناسب با قامت و اندام كارمندان طراحی نشده است. به همین دلیل در طولانی مدت بسیاری از كارمندان به مشكلات و عوارض اسكلتی و عضلانی دچار می‌شوند.بهرامی «كمردرد» را یكی از شایع‌ترین بیماری‌های اسكلتی - عضلانی در كارمندان عنوان كرد و گفت: بیماری «سندروم ساختمان» یكی دیگر از بیماری‌هایی است كه به ندرت در كارمندان ایرانی مشاهده می‌شود. هر چند میزان بروز این بیماری در كارمندان ایرانی بسیار كم است، اما این بیماری در كارمندانی بروز می‌كند كه در ساختمان‌هایی فعالیت دارند كه از نور كافی برخوردار نیست و در این ساختمان‌ها از نور طبیعی استفاده نمی‌شود و ساختمان با نور مصنوعی روشن می‌شود.

معاون فنی بهداشت حرفه‌ای مركز سلامت محیط و كار افزود: در این ساختمان‌ها ممكن است استانداردهای گرمایشی و سرمایشی نیز رعایت نشده باشد. بر همین اساس عوارض روحی و خستگی در كارمند مربوطه ایجاد می‌شود كه می‌تواند در سلامت جسمی نیز تاثیرگذار باشد.بهرامی از اقدامات انجام شده برای تدوین سند سلامت كارمندان خبر داد و گفت: در جهت سلامت كارمندان كه جامعه بسیار وسیعی در كشور را تشكیل می‌دهند، این سند در دست تدوین است. اقدامات مربوطه برای تدوین این سند در اداره مشاغل خاص در حال پیگیری است و امیدواریم كه تا یك سال آینده این سند تدوین، تایید و ابلاغ شود.به گفته وی، در سند سلامت كارمندان به مسائل ارگونومیك و تطبیق بدن كارمندان با محیط كار، مسائل مربوط به نور طبیعی، گرمایش، سرمایش، انتقال صدا و ... توجه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha