سلامت نیوز : رییس انجمن علمی داروسازان ایران با تاكید بر توانمندی‌های كشور در تولید داروهای اساسی و پیشرفته در عین حال تاكید كرد كه صنعت داروسازی كشور نیازمند نوسازی و بازسازی است.دكتر سید حمید خوئی، رییس یازدهمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران در آستانه روز ملی داروساز در نشستی با خبرنگاران، گفت: امسال تمام هزینه برگزاری جشن داروسازی به زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی هدیه می‌شود. همایش علمی داروسازی نیز 18 تا 20 شهریور ماه با عنوان «داروسازی و چشم انداز آینده» در مركز همایش‌های رازی برگزار خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در عرصه تولید داروها و از جمله داروهای با فناوری بالا، گفت: پیش از این عمدتا كشورهای اروپایی و آمریكایی در عرصه تولید دارو مطرح بودند، اما اكنون كشورهای جدیدی وارد عرصه تامین و تولید دارو شده‌اند به طوری كه اكنون با پدیده جدیدی به نام قدرت‌های نوظهور دارویی روبرو هستیم.رییس انجمن علمی داروسازان ایران افزود: در حال حاضر داروهایی در ایران تولید می‌شوند كه پیش از این تنها یك تولیدكننده در دنیا داشته‌اند و ایران اكنون به عنوان دومین تولید‌كننده این داروها كه اغلب دارای تكنولوژی‌های بسیار پیشرفته‌ای هستند، مطرح است.

97 درصد داروهای مصرفی در داخل كشور تولید می‌شوند

خوئی تاكید كرد: در حال حاضر به لحاظ عددی 97 درصد داروهای مصرفی در داخل تولید می‌شود. از طرف دیگر ساخت برخی از داروها در داخل كشور مقرون به صرفه نیست چرا كه حجم مصرف آن داروها پایین بوده و همچنین هزینه‌های بالایی را برای ساخت به دنبال خواهند داشت. این موضوع تنها مربوط به ایران نیست و در اغلب كشورهای دنیا چنین است.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با تحریم‌ دارویی ایران، گفت: دارو در هیچ كشوری تحریم نمی‌شود. ممكن است تحریم‌های بانكی به طور غیرمستقیم در زمینه دارو تاثیر داشته باشد. در حال حاضر چنین نیست كه به عنوان مثال یك شركت دارویی به ایران دارو نفروشد؛ ممكن است فناوری آن دارو را در اختیار ایران قرار ندهند.

با وجود تحریم‌ها؛ نگران تولید داروهای اساسی در داخل كشور نیستیم

رییس انجمن علمی داروسازان ایران تاكید كرد: با وجود تحریم‌ها، در حال حاضر نگرانی جدی از بابت تولید دارو در داخل كشور به ویژه برای داروهای اساسی نداریم. پیش از این هم تحریم‌ها برای ایران وجود داشته و مشكلی در زمینه دارو پیش نیامده است.

صنعت داروسازی ایران نیازمند نوسازی است؛ مسوولان حمایت كنند

زمینه‌های سیاسی برای گشودن بازارهای صادراتی جدید فراهم شود

خوئی با تاكید بر آنكه صنایع داروسازی در دنیا به سرعت در حال پیچیده شدن هستند، ادامه داد: صنعت داروسازی ایران به نوسازی و بازسازی جدی نیاز دارد. لازم است دولت حمایت جدی از صنعت داشته باشد و زمینه‌های سیاسی برای گشودن بازارهای صادراتی جدید فراهم شود چرا كه دولت‌ها در دنیا از شركت‌هایشان حمایت می‌كنند. اما به نظر می‌رسد در ایران در این زمینه آنچنان كه باید عمل نشده است. ظرفیت صادرات دارو در ایران 50 برابر صادرات كنونی است.وی با تاكید بر لزوم فراهم آوردن زمینه‌های برقراری رقابت داروی داخلی با انواع خارجی، ادامه داد: در حال حاضر عرضه دارو در كشور ممكن است بیشتر از تقاضا باشد، به همین دلیل صنایع داروسازی در برخی موارد مجبورند با بازار داخلی رقابت كنند. اما با فراهم آوردن رقابت‌های دارویی برون‌ مرزی، ظرفیت‌های تولید داخلی فعالتر خواهند شد.

لزوم فرهنگسازی برای تجویز و استفاده از داروهای تولید داخل

رییس انجمن علمی داروسازان ایران در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد تاكید برخی پزشكان به بیماران مبنی بر استفاده از انواع خارجی داروها، گفت: در این زمینه بحث‌های فرهنگی برای تجویز داروهای ایرانی لازم است. این موضوع بخشی از یك دگردیسی فرهنگی عمومی است و نوعی میل به جنس خارجی است كه در كشور شكل گرفته و باید اقدامات فرهنگی در این زمینه صورت گیرد. این موضوع اتفاق فرهنگی نامباركی است.خوئی افزود: در تاكیدهایی كه برخی‌ها برای استفاده از داروهای خارجی مطرح می‌كنند، حتی كلمه خارجی را تعریف نمی‌كنند كه منظور از این خارجی، كجاست؟ قطعا صنعت داروسازی ایران از هند و پاكستان عقب نیست. این در حالی است كه در مورد یك مكمل مربوط به داروی پوكی استخوان ساخت هند باید گفت كه این مكمل با چهار تا پنج برابر قیمت مكمل ایرانی در كشور فروخته می‌شود. این در حالی است كه مكمل‌ها در ایران همرده دارو قرار گرفته و از استانداردهای دارو برخوردارند. اما در دیگر كشورها، استانداردهای دارو در مورد مكمل‌ها رعایت نمی‌شود.

باز كردن دروازه‌های كشور به روی مكمل‌های وارداتی؛ خطایی عظیم است

رییس انجمن علمی داروسازان ایران در پایان با ابراز نارضایتی از واردات بی‌رویه مكمل‌ها به كشور، گفت: باز كردن دروازه‌های كشور به روی مكمل‌های وارداتی، خطای عظیمی است كه باید جلوی آن گرفته شود چرا كه سودهای سرسام‌‌آور با ادعاهای عجیبی كه پشتوانه علمی ندارد، در مورد مكمل‌های وارداتی عنوان می‌كنند و به جای آنكه مردم به سوی غذاهای سالم سوق داده شوند، این مكمل‌ها تبلیغ می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha