یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
کد خبر: 55249

سلامت نیوز :محققان در تحقیقاتی که بین کودکان 8 تا 10 ساله انجام دادند به این نتیجه رسیدند که کودکان غمگین بیشتر به مادیات وابسته می‌شوند.

در نتایج تحقیقات از هلند، کودکان غمگین بیشتر مادی به نظر می‌آیند تا آنهایی که از زندگیشان لذت می‌برند و تحقیقات جدید نشان داد که تبلیغات تلویزیونی در این باره نقش مهمی دارند.به گفته سوزانا اپری،  رهبر گروه این تحقیقات، زمان زیادی از زندگی کودکان درگیر مادیات است، آنها در معرض تبلیغات قرار می‌گیرند و به نظر می‌آید تبلیغات به کودکان راههای افزایش شادی را می‌آموزد.به گفته اپری، دانشیار تحقیقاتی دانشکده پژوهشکده ارتباطات دانشگاه آمستردام :این یک یافته مهم است،زیرا با تحقیقاتی که در بزرگسالان انجام شد، محققان دریافتند که کودکانی که مادی هستند، بعدها کمتر خوشحال به نظر می‌رسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ در این تحقیقات 466 کودک در اکتبر 2006 و 2007 در یک نظرسنجی آن لاین شرکت کردند.این تحقیقات معنی واقعی مادی‌گرایی را این گونه بیان کرد: داشتن دغدغه با اموال و باور اینکه ابزار و وسایل زندگی خوشبختی و موفقیت را به همراه می‌آورند.در یک نظرسنجی، کودکان به سوالاتی که میزان مادی گرایی را می‌سنجید، پاسخ دادند. به عنوان مثال: این سوال که چقدر کودکان دیگر را دوست دارند بر اساس دارایی‌های آن کودکان پرسیده شده بود، همچنین این کودکان بر اساس اینکه چقدر با زندگی، خانه والدین، مدرسه و در کل با شرایطشان خوشحال هستند نیز رتبه بندی شده بودند.

به گفته اپری برآورد کودکان در معرض خطر تبلیغات تلویزیونی در سالهای مختلف متفاوت است، برای مثال در تحقیقات سال 2007 در انگلیس ۱۰ هزار نفر و در سال 2001 در آمریکا ۴۰ هزار نفر در خطر بودند.اپری گفت: کودکان غمگین نسبت به کودکان شاد بیشتر در معرض تبلیغات قرار ندارند، آنها فقط بر اثرپذیری حساس تر به نظر می‌رسند.یک روانپزشک کودک به نام مارتا فلام در این باره گفت: نویسندگان این تبلیغات با هوشمندی کافی کودکان ما را به مصرف کنندگانی عاقل و انتقادی تبدیل می‌کنند.به همین خاطر وقتی کودکان این تبلیغات را می‌بینند محو آنها می‌شوند و حتی بعد از آن تبلیغات نیز در موردشان صحبت می‌کنند.

آیا شما فکر می‌کنید این رویه کارساز است؟ به نظر شما هدف از این کارها چیست؟محققان همچنین به والدین پیشنهاد می‌کنند که به کودکانشان کمک کنند تا بر منابع دیگری از شاد بودن، مانند دوست داشتن، ارتباط، بازی کردن و غیره را بیاموزند.فلام گفت: کلید انجام این کار در آغاز در سنین بسیار پایین است که کودک هنوز انعطاف پذیر است و می‌خواهد تجربه ها، سرگرمی‌ها و فعالیتهای جدید را کسب کند.در 8 یا 10 سالگی شاید کمی دیر باشد که یک دفعه از کودک بخواهیم که تلویزیون را خاموش کند به تمرین تنیس برود.

فلام گفت: آغاز این موضوع از هنگامی است که کودکان نوپا هستند، آنها را به کمک کردن عادت دهید. کودکان کوچکتر دوست دارند که کمک کنند زیرا آنها هنوز نمی دانند که کمک کردن نوعی کار است.برای آن در آن شرایط این موضوع فقط نوعی سپری کردن زمان با والدینشان است.وی افزود: من این موضوع را دریافتم که وقتی کودکان تجربه کار کردن برای دریافت چیزی را به دست می‌آورند به تسلط و اعتماد به نفس می‌رسند.

به گفته اپری، نویسنده این تحقیقات، مداخله زود هنگام ممکن است بتواند از چرخه غمگینی و مادی گرا بودن در دوران بزرگسالی جلوگیری کند.تحقیقات انجام شده در بین بزرگسالان نشان داد که مردمی که از زندگیشان رضایت ندارند بیشتر مادی گرا هستند، اما همان مردمی که بیشتر مادی گرا هستند کمتر از زندگیشان رضایت دارند. از این رو به نظر می‌آید که کودکان مادی گرا در آینده کمتر از زندگیشان رضایت خواهند داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha