سلامت نیوز : رییس انجمن داروسازان تهران با اشاره به اجاره رفتن داروخانه‌ها به دنبال مشكلات اقتصادی، اظهار كرد: متاسفانه با وجود اینكه اجاره رفتن داروخانه‌ها از نظر قانونی ممنوع است، داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی را به راحتی اجاره می‌دهند.دكتر جلیل سعیدلو در نشست خبری كه به مناسبت پنجم شهریور (روز داروساز) برگزار شد، گفت: زمانی كه یك بیمار وارد یك داروخانه می‌شود، ضریب اطمینانی را احساس می‌كند كه قطعا ایجاد آن چندین سال به طول انجامیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی اضافه كرد: این بیمار می‌داند كه ضوابطی در داروخانه‌ها حاكم است، افراد تحصیل‌كرده در آن مشغول ارائه خدمات هستند، قیمت دارو در سراسر كشور یكسان است، داروها در همه‌ جای كشور در دسترس هستند، ویزیتی در قبال دریافت خدمت نمی‌پردازد و می‌تواند به شكل مستقیم با داروساز صحبت كرده و از وی مشاوره دریافت كند.رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینكه كمرنگ جلوه دادن داروسازان در داروخانه‌ها بی‌انصافی است، گفت: داروسازان وظایف خود را به درستی انجام می‌دهند. با توجه به اینكه یك داروخانه با انبوهی از مشكلات روبرو است، اگر این مشكلات برطرف شوند، قطعا داروسازان در كیفیت ارائه خدمات خود تمركز می‌كنند. اقتصاد بیمار داروخانه‌ها موجب شده تا داروسازان بازدهی را كه باید، نداشته باشند و یا مردم آن را احساس نكنند.

سعیدلو با اشاره به شاخص اقتصادی تمركز در توزیع، گفت: متاسفانه 40 تا 45 درصد از سفره داروخانه‌ای كشور توسط بخش دولتی مصرف می‌شود. به این معنا كه داروهای گران قیمت به داروخانه‌های خصوصی راه پیدا نكنند و گردش مالی آنها به داروخانه‌های بخش دولتی محدود می‌شود.وی همچنین با بیان اینكه حركت اقتصادی داروخانه‌ها كند است، اظهار كرد: داروسازان مجبور هستند به علت نوسان در قیمت دارو، پیش‌بینی‌های 100 روزه داشته باشند و به همین خاطر با استوك سرمایه‌های فراوانی روبرو شوند كه در نهایت به ضرر آنها تمام می‌شود.رییس انجمن داروسازان تهران افزود: داروسازان هیچ‌گاه مطمئن نیستند همه داروها را تا چند ماه آینده در اختیار داشته باشند. تامین تمام داروهای مورد نیاز سرمایه‌بر است.

سعیدلو با بیان اینكه هیچ تضمینی برای بازگشت این سرمایه وجود ندارد، اظهار كرد: این در حالی است كه پرداخت‌ها باید زمانبندی‌ شده صورت پذیرد، اما برای بازپرداخت آن، مهلت معینی وجود ندارد. به همین خاطر گاهی اوقات برخی داروسازان ناچار می‌شوند اقدام به دریافت وام‌های بانكی نمایند كه سود آن از حاشیه سود دارویی در داروخانه‌ها بالاتر است.وی ضمن اشاره به اینكه امروز اقتصاد داروخانه بیمار است، گفت: سود داروهای ایرانی از 21 درصد به 16.7 درصد رسیده است كه علت آن، حمایت از تولید داخل بوده است.

سازمان‌های بیمه‌گر زیر بار جریمه دیركرد پرداخت بدهی‌های خود به داروسازان نمی‌روند

رییس انجمن داروسازان تهران همچنین با انتقاد از عملكرد ضعیف سازمان‌های بیمه‌گر، عنوان كرد: در قانون بودجه سال 1390، قرار بر این شده است كه سازمان‌های بیمه‌گر در صورت دیركرد در پرداخت مطالبات، 15 درصد جریمه بپردازند، اما به هیچ وجه زیر بار آن نمی‌روند و داروخانه‌ها به دلایلی كه به خودشان مرتبط نیست، مورد كسورات واقع می‌شوند و هزینه‌هایشان روز به روز افزایش پیدا می‌كند.

افزایش 10 تا 15 برابری مالیات برای داروسازان در سال جاری

سعیدلو با بیان اینكه در شرایط فعلی با یك هجمه مالیاتی مواجه شده‌ایم، اظهار كرد: هر ساله طی توافقی كه با سازمان‌های مالیاتی انجام می‌شد، یك ضریب معین به مالیات سال گذشته اضافه و پرداخت می‌شد، اما امسال با افزایش 10 تا 15 برابری مواجه شده‌ایم و مالیاتی كه سال گذشته حدود 3.5 میلیون می‌شد، امسال به 57 میلیون تومان هم رسیده است.وی اضافه كرد: سازمان‌های مالیاتی پرونده‌های داروسازان را از سال 57 مورد بازنگری مجدد قرار داده و اقدام به دریافت مالیات متمم كرده‌اند.

فعالیت 70 درصد داروخانه‌های تهران از نظر اقتصادی توجیهی ندارد

رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینكه با عدم پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، بسیاری از داروخانه‌ها از نظر اقتصادی كارا نیستند، اظهار كرد: در حال حاضر 70 درصد داروخانه‌های تهران از نظر اقتصادی توجیهی ندارند.سعیدلو در ادامه به اجاره رفتن داروخانه‌ها به دنبال مشكلات اقتصادی اشاره و اظهار كرد: متاسفانه با وجود اینكه اجاره رفتن داروخانه‌ها از نظر قانونی ممنوع است، داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی را به راحتی اجاره می‌دهند.

دارو در ایران 10 برابر ارزان‌تر از كشورهای دیگر عرضه می‌شود

رییس انجمن داروسازان تهران با بیان اینكه دارو در كشور ایران جزو كالاهای ارزان قیمت است، گفت: این از افتخارات صنعت داروسازی ماست كه دارو در ایران 10 برابر ارزان‌تر از كشورهای دیگر عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha