سلامت نیوز :سایت تخصصی صنعت بیمه در یادداشتی به یکی از وجوه ناگفته زلزله آذربایجان پرداخت و نوشت:

زلزله آذربایجان ، در دل خود عبرتی تلخ داشت که احتمالاً این بار نیز بدان وقعی گذارده نخواهد شد و هیچ دیده عبرت بینی آن را جدی نخواهد گرفت.

طبق آمار بنیاد مسکن ، در این زمین لرزه شش و نیم ریشتری ، 17 هزار خانه آسیب جدی دیدند که از این تعداد ، 9 هزار باب به طور صد در صد ویران شدند.

نکته قابل توجه اینجاست که بخش قابل توجهی از این منازل در برابر زلزله بیمه نبودند و بازماندگان حادثه باید با هزینه شخصی و کمک های معوض و غیرمعوض دولتی ، خانه های خود را نوسازی کنند که قطعاً کاری سخت و شگرف خواهد بود.

ایران ، هر چند در میان ممالک زلزله خیز جهان قرار دارد ولی جالب اینجاست که هنوز بیمه ای به نام زلزله در کشورمان وجود ندارد و خسارات ناشی از آن ، در زیرمجموعه بیمه آتش سوزی قابل جبران است!
البته زمین لرزه ، تنها عارضه طبیعی حاکم بر شرایط جغرافیایی ایران نیست بلکه حوادث طبیعی دیگر مانند سیل ، رانش زمین ، صاعقه ، بالاآمدن سطح دریا ، تگرگ و ... از جمله بلایای طبیعی دیگر هستند که گاه مصیب بار می شوند و ملتی را به عزا می نشانند.

از این رو ، اگر بنا باشد برای هر حادثه طبیعی ، بیمه ای به همان نام برقرار شود ، باید فهرستی مطول از بیمه های حادثه محور را ردیف کرد که چندان معقول به نظر نمی رسد.

راهکاری که برای این منظور در نظر گرفته شده ، لایحه صندوق بیمه حوادث طبیعی است.
طبق این لایحه ، همه خانه های ایران ، مانند بیمه شخص ثالث خودروها ، تحت پوشش الزامی بیمه حوادث طبیعی قرار می گیرند و حق بیمه نیز در نازل ترین رقم آن ، در قالب قبض های آب یا برق وصول می شود.
در صورت تحقق این امر ، هم مردم در حوادث طبیعی تنها نخواهند بود و هم هزینه های عمومی در قبال چنین رویدادهایی تقلیل می یابد.

با این وجود ، این لایحه ، هنوز در هزار توی بروکراسی و پیچ و خم قانونگذاری معطل مانده است و زلزله پشت زلزله ، سیل پشت سیل و حادثه پشت حادثه ، نتوانسته است مسوولان و مشخصاً مجلسی ها را به تسریع در تعیین تکلیف این مقوله وادارد.

البته منتقدان لایحه ، نقدهایی بر آن دارند که بعضاً هم قابل تأمل هستند ، از جمله این که آن را اقدامی در جهت بزرگ تر شدن دولت می شمارند یا شرایط پیش بینی شده در لایحه را واجد عنصر رقابت برای شرکت های بیمه نمی دانند.

به نظر می رسد وقت آن رسیده - و حتی می توان گفت دیر هم شده است - که این لایحه به طور جدی ، سریع و متقن ، مورد بررسی قرار گیرد و با رفع اشکالات ، نهایتاً یا همکاری بیمه های دولتی و خصوصی و با لحاظ شرایط رقابتی ، اجرایی شود تا همه خانه های ایران ، تحت پوشش بیمه جامع حوادث طبیعی قرار گیرند و مصیبت دیدگان حوادث ، در کنار آلام انسانی ، دردسرهای مادی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha