یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 55275
سلامت نیوز :چندی است، موضوع آلودگی گندم‌هایی که قرار بود از هند و پاکستان به ایران وارد شود، منجر به واکنش‌هایی در سطح افکار عمومی و رسانه‌ها شده است؛ تا جایی که این امر منجر به آن شد که واردات هر گونه گندم از این دو کشور تکذیب شود، ولی امروز منابع هندی اعلام کرده‌اند که قرار است در سال جاری، دویست هزار تن گندم به ایران صادر شود.

به گزارش «تابناک»،چندی پیش، اعلام شد که محصول گندم هند و پاکستان آلوده به عوامل بیماری‌زا هستند؛ بنابراین، مدیر قرنطینه‌ای سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد: بنا بر گزارش‌های هیأت تخصصی اعزامی ایران، مشخص شد محصول گندم کشور پاکستان به یکسری از عوامل بیماری‌زا به نام «سیاهک ناقص گندم» (کارنال بانت) و علف هرزی به نام «استریگا» آلوده است و بنا به ضوابط قرنطینه‌ای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه نباید به کشور وارد شوند.

اصغر شایان اذعان کرده بود که از آغاز سال جاری تاکنون، هیچ‌گونه گندمی از راه‌های رسمی با تأبید سازمان حفظ نباتات از کشورهای هند و پاکستان به کشور وارد نشده است. این در حالی است که گفته می‌شد، قرار است بر پایه معامله پایاپای، بهای نفت وارداتی ایران به هند در ازای دریافت محصول گندم از این کشور تسویه شود.

موضوع آلودگی گندم‌های وارداتی به ایران از سوی هند و پاکستان، اما همچنان ادامه یافت تا اینکه در هفته گذشته، ساسان خدایی، معاون مدیرکل دفتر واردات سازمان توسعه تجارت تأکید کرد که ایران از پاکستان و هند گندم وارد نکرده است. وی نیز اذعان کرد که قرنطینه وزارت جهاد کشاورزی در مبادی ورودی كشور بر همه محصولات كشاورزی وارداتی كنترل دارد و در صورتی كه کوچک‌ترین مشكلی در این زمینه باشد، هم وزارت جهاد كشاورزی و هم وزارت بهداشت نسبت به آن واكنش نشان خواهند داد.

این در حالی است که امروز منابع هندی اعلام کرده‌اند که این کشور در سال زراعی جاری، دویست هزار تن گندم تولیدی خود را به ایران صادر خواهد کرد.

بنا بر اطلاعات رسمی اعلام شده، شرکت مواد غذایی هند در مرحله نخست، ۱۹۸ هزار و ۳۶۸ تن گندم ذخیره شده در هشت منطقه این ایالت را به ایران صادر خواهد کرد.

همچنین گفته می‌شود که مقامات محلی دستور داده‌اند، هماهنگی‌های لازم را با شرکت مواد غذایی هند و عوامل انبارداری به منظور نگهداری مناسب گندم صادراتی انجام دهند.


«ساسان خدایی تأکید کرده که ایران از پاكستان و هند گندم وارد نكرده است»

آن گونه که از گزارش‌ها برمی‌آید، گویا قرار است این محموله به طور قطع به کشور وارد شود. حال، این مسأله مطرح می‌شود که آیا این محصول گندم، جزو محصولاتی است که آلوده به عوامل بیماری زا است یا خیر و چنانچه این‌گونه است، آیا مسئولان ذی‌ربط اجازه ورود این محموله را به کشور خواهند داد یا خیر.

اشارات ساسان خدایی و همچنین اصغر شایان حاکی از آن است که تا کنون هیچ گندمی از طریق مبادی رسمی از این دو کشور وارد نشده است، ولی هیچ اشاره‌ای به عدم واردات در آینده نشده است. هرچند مسئولان در برابر واردات گندم آلوده به کشور واکنش نشان داده‌اند و گفته شده که وزارت جهاد و نیز بهداشت در این زمینه واکنش نشان می‌دهند، هنوز درباره این خبر و واردات دویست هزار تنی گندم از هند هیچ توضیحی داده نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha