سلامت نیوز : بر اساس نتایج افكارسنجی از جامعه آزمایشگاهی كشور، بیش از 95 درصد از آنان بر اهمیت نقش آزمایشگاهیان در فرآیند درمان بیماری صحه گذارده‌اند و در عین حال 12 درصد از آنان میزان تجویز آزمایش‌های پاراکلینیکی برای تشخیص بیماری‌ها از سوی پزشکان را ناكافی عنوان كرده‌اند.نتایج یك نظرسنجی پژوهشی از جامعه آزمایشگاهی كشور نشان می دهد كه اكثریت آزمایشگاهیان از بی‌توجهی مسوولان و نهادهای مسوول حوزه سلامت نسبت به جایگاه آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در فرآیند درمان و كم كاری آنها در حل مشكلات جامعه آزمایشگاهی ناراضی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در كشور حدود 4800 آزمایشگاه تشخیص طبی به عنوان بازوان ارزشمند نظام سلامت در فرآیند پیشگیری، تشخیص و درمان نقش آفرینی می‌كنند ولی بر اثر مشکلات فعلی از جمله واقعی نبودن تعرفه و برخورد غیرمسوولانه سازمان‌های بیمه‌گر، مشکلات ارزی، تحریم اقتصادی و عدم نظارت و ... طی یکسال گذشته ده‌ها آزمایشگاه تشخیص طبی به مرز ورشكستگی رسیده‌اند.

از حدود یک سال پیش که مرکز بین‌المللی افکارسنجی سلامت با همکاری سازمان نظام پزشکی حرکت سازنده‌ای را با هدف کمک به رفع چالش‌ها و مشکلات حوزه سلامت و پزشکی آغاز کرده آمار دقیقی از مطالبات شاغلان و دست‌اندرکاران حوزه سلامت و نقایص و کمبودهای برخی از شاخه‌های پزشکی به دست آمده است. به همین منظور و باهدف شناسایی مشكلات و موانع فراروی جامعه فرهیخته علوم آزمایشگاهیان، مركز افكارسنجی سلامت اقدام به اجرای طرح پژوهشی بررسی مطالبات و خواسته‌های جامعه آزمایشگاهیان كشور از میان بیش از 400 متخصص آزمایشگاهی كشور زیر نظر دكتر سیدشهاب الدین صدر، رییس مركز بین‌المللی افكارسنجی سلامت كرد.

نتایج این افكارسنجی نشان می‌دهد كه آزمایشگاهیان كشور، ‌تعیین تعرفه‌های غیرواقعی و درآمدهای ناكافی آزمایشگاه‌ها و نیز سرانه و اعتبارات پایین این بخش از حوزه سلامت را از مهم‌ترین دلایل عقب‌ماندگی كمی و كیفی آزمایشگاه‌ها از جایگاه واقعی خود قلمداد می‌كنند و از سوی دیگر اثرات تحریم‌های یك‌جانبه در وضعیت آزمایشگاه‌های كشور را ناچیز می‌دانند.

بیش از 75 درصد از شركت‌كنندگان در این افكارسنجی، از بی‌توجهی وزارت بهداشت به جایگاه آزمایشگاهیان و اهمیت كار آنان گلایه كرده‌اند و همین تعداد از افراد میزان اعتبارات و سرانه اختصاص یافته به آزمایشگاه‌های تشخیص طبی را بسیار ناكافی عنوان كرده‌اند. بیش از 86 درصد از آزمایشگاهیان از وضعیت پوشش بیمه‌ای خدمات پاراکلینیکی راضی نیستند و با اعلام نارضایتی شدید از دیركردهای مكرر در پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها، خواستار تسریع در روند پرداخت مطالباتشان هستند.

85 درصد از آزمایشگاهیان اعلام كرده‌اند كه از تعرفه‌های آزمایشگاهی اعلام شده توسط دولت در سال 90 رضایت ندارند و 15 درصد نیز آن را كافی دانسته‌اند. همین تعداد از پاسخگویان، اعلام كرده‌اند كه انتظاراتشان از دولت و نهادهای مسؤول در خصوص حمایت از آزمایشگاه‌ها پس از هدفمندی یارانه‌ها برآورده نشده است.بر اساس نتایج این نظرسنجی، اكثریت جامعه آزمایشگاهی كشور از مواردی همچون،‌ رشد بالای مالیات سالیانه آزمایشگاه‌ها، موانع موجود در راه ادامه تحصیل فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم آزمایشگاهی در مقاطع بالاتر، در دسترس نبودن و نوسانات شدید قیمت كیت‌های تشخیصی باكیفیت در كشور ناراضی بوده و از عدم رسیدگی به این مشكلات توسط مسوولان انتقاد كرده‌اند.

87 درصد از پاسخگویان با توسعه آزمایشگاه‌های رفرانس منطقه‌ای در کشور موافق هستند. حدود 65 درصداز آزمایشگاهیان به استاندارد بودن خدمات پاراکلینیکی در بخش خصوصی رأی دادند و در مقابل 19 درصد از آنان خدمات آزمایشگاهی بخش دولتی را استاندارد دانسته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha