سلامت نیوز : پزشكان آمریكایی در آزمایشات جدید خود نشان داده‌اند كه نوجوانان چاق در مقایسه با نوجوانانی كه وزن طبیعی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سنگ كیسه صفرا هستند.گروه متخصصان كایسر پرفنت، در این آزمایشات 510 هزار نوجوان بین 10 تا 19 ساله را تحت بررسی قرار دادند.طبق این برسی‌ها كه شرح آن در مجله تغذیه و امراض معده‌ای و روده‌ای كودكان، منتشر شده از بین نوجوانان شركت كننده در این مطالعه، 766 نفر مبتلا به سنگ كیسه صفرا بودند. این مطالعات نشان می‌دهد نوجوانانی كه دارای اضافه وزن هستند دو برابر بیشتر از نوجوانانی كه وزن طبیعی دارند، در معرض خطر ابتلا به سنگ كیسه صفرا هستند. هم چنین این خطر در نوجوانانی كه مبتلا به چاقی مفرط هستند تا شش برابر افزایش پیدا می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ متخصصان انگلیسی در این باره خاطرنشان كردند: در مطالعات پیشین نیز شواهد پزشكی مبنی بر افزایش خطر بروز ناهنجاری‌های مرتبط با چاقی در سنین جوانی وجود داشته است.سنگ كیسه صفرا معمولا به سنگهای كوچكی اطلاق می‌شود كه از تجمع كلسترول در كیسه صفرا ایجاد می‌شوند. سنگ كیسه صفرا معمولا نشانه و عارضه‌ای ندارد اما اگر یكی از این سنگها جلوی عبور صفرا را از كیسه صفرا بگیرد، موجب بروز درد شدید در ناحیه زیر شكم می‌شود. این وضعیت می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شدید یا عفونت در كیسه صفرا، كبد یا لوزالمعده شود و در صورت اهمال و عدم درمان حتی ممكن است مرگبار باشد.

پروفسور دیوید هازلام، رییس گردهمایی ملی چاقی در انگلیس می‌گوید: این واقعیت كه سنگ كیسه صفرا در نوجوانان چاق نیز ایجاد می‌شود مطلب تعجب برانگیزی نیست اما نگران كننده است.وی تصریح كرد: تاكنون دیابت نوع دوم و فشار خون بالا در نوجوانانی كه اضافه وزن داشتند، دیده شده بود و اكنون نوبت به سنگ كیسه صفرا رسیده است. این بیماری‌ها و اختلالات وقتی در سنین پایین‌تر بروز می‌كنند به همین نسبت نیز سن مرگ و میر در اجتماع كاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha