سلامت نیوز : وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم برنامه‌ریزی در جهت ارتقای شاخص‌های سلامتی و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گفت: برنامه پزشك خانواده تنها راه تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه است.دكتر مرضیه وحید دستجردی در همایش جامع سلامت استان‌ها با رویكرد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، گفت: دبیرخانه عوامل اجتماعی موثر در سلامت در شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت و با همكاری دانشگاه‌های علوم پزشكی در مسیر صحیحی از رشد پیشرفت قرار دارد و امیدواریم منشا خدمات بزرگی برای سلامت مردم و تحقق جنبه‌های عدالت در سلامت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با اشاره به تاریخچه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در دنیا، گفت: این كلمه برای اولین بار در سال 1980 در دنیا عنوان و سال 1985 نخستین كنفرانس در این زمینه تشكیل شد. در مجموع باید گفت كه 50 درصد مباحث سلامتی از عوامل اجتماعی تاثیر می‌پذیرند. بنابراین اگر بخواهیم سلامت را به بهترین نحو در جامعه پیاده كنیم، لازمه آن بهره بردن از بهترین همكاری‌های بین بخشی است و ضروری است مشاركت دستگاه‌های تاثیرگذار در امر سلامت را داشته باشیم و مردم نیز به عنوان مطالبه‌كننده سلامت در این مباحث مداخله داده شوند.

وزیر بهداشت با تاكید بر لزوم بهره بردن از ظرفیت‌های مغزهای متفكر كشور و همچنین تجربیات خوب گذشته در راستای تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه، ادامه داد: امیدواریم كه مبدع و ایجاد كننده نظریه‌های مرتبط با سلامت باشیم؛ بی‌تردید یكی از این نظریه‌ها عوامل اجتماعی موثر بر سلامت هستند. باز كردن راه‌های جدید در این زمینه شدنی است و این راه‌های جدید ما را به اهداف سلامت جامعه كه همانا سلامت كامل جسمی، روحی، روانی، رفاه اجتماعی و معنوی است، نزدیك می‌كند. امیدواریم بتوانیم مبدع بسیاری از این افكار جدیدی و راه‌های میانبر باشیم.

دستجردی افزود: امروز كه صحبت از كرسی‌های نظریه‌پرداز و آزاداندیشی است و مسئله بازار و بورس ایده مطرح می‌شود، لازم است بتوانیم این مبحث را در وزارت بهداشت و نظام سلامت كشور به عنوان یكی از دستگاه‌های پیش‌رو مطرح كنیم.وی با بیان اینكه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت قطعا به وسیله انسان‌ها و سیاست‌گذاران قابل تغییر هستند، افزود: هر چند نقش مردم در این زمینه بسیار مهم است، اما ایده‌ دادن و اولویت‌گذاری مباحث این موضوع با افرادی است كه در راس امور قرار دارند و مردم بر مبنای سیاست‌گذاری‌های آنها حركت می‌كنند. در این مسیر و به ویژه برای جلب مشاركت سایرین باید تلاش زیادی صورت گیرد.

وزیر بهداشت با اشاره به زلزله اخیر استان آذربایجان شرقی و ضرورت جلب همكاری‌های بین بخشی، ادامه داد: ایران جزو 10 كشور اول دنیا از نظر حوادث و بلایای طبیعی است و 34 مورد از 43 بلای طبیعی دنیا در ایران اتفاق می‌افتد. لازم است در این زمینه برای برخورد با این حوادث همواره آماده باشیم.دستجردی تاكید كرد: هر چند ایران از نظر شاخص‌های بهداشتی در منطقه از رتبه اول برخوردار است، اما باید ضعف‌های خود را نیز ببینیم و برای حل آنها تلاش كنیم. در زلزله اخیر خانه‌های روستایی خراب شدند. اگر می‌خواهیم معلولیت و مرگ و میر نداشته باشیم. لازم است هر دستگاهی از جمله مردم وظایف خود را انجام دهند. بهسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و شهرها مهم است.

وی افزود: در زلزله اخیر دو تا سه بیمارستان درصدی از تخریب را داشته‌اند. هر چند كه وزارت بهداشت در ساخت و یا نظارت بر ساخت این بیمارستان‌ها نقشی ندارد، اما نهایتا وزارت بهداشت است كه باید پاسخگوی سلامت مردم و مصدومان و مجروحان باشد. در این مبحث كه هر بخشی باید فعالیت خود را به درستی انجام دهد و سیاست‌گذاری باید هماهنگ‌كننده تمام دستگاه‌ها باشد، شكی نیست.

وزیر بهداشت با اشاره به كاهش موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای و شهری در سال 90، ادامه داد: با وجود كاهش مرگ و میر، اما در سال 90، 20 هزار مرگ ناشی از تصادفات جاده‌ای و شهری داشتیم. تشكیل كمیسیون سلامت راه‌ها و پیگیری امور مربوطه در زمینه كاهش تصادفات و مرگ و میر ناشی از آن بسیار تعیین‌كننده است. ایمنی راه‌ها و خودروها و آموزش صحیح به مردم، قطعا بسیار موثر خواهد بود و تعداد بستری‌ها در بیمارستان‌ها و بخش‌های آی‌سی‌یو را به شدت كاهش می‌دهد. لازم است روند كاهش مرگ و میر و معلولیت‌های ناشی از تصادفات سرعت گیرد.

دستجردی افزود: زمانی كه آمار یك بیماری مانند تب خونریزی دهنده كریمه كنگو را ارائه می‌دهیم، طوری برخورد می‌شود كه گویا مسوول ایجاد این بیماری وزارت بهداشت است در حالی كه وزارت بهداشت اولین ارگانی است كه از این مبحث متضرر می‌شود. ورود دام قاچاق به كشور، ذبح غیرقانونی و عدم رعایت مسائل بهداشتی در مراكز مرتبط با دام، علت بروز این بیماری است كه مسوولیت این عوامل با وزارت بهداشت نیست. اما نهایتا این وزارت بهداشت است كه باید پاسخگوی سلامت مردم باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس لازم است كه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشكی متمركز شود و تمام دانشگاه‌های كشور پای كار بیایند و اقدامات لازم را انجام دهند.وزیر بهداشت در ادامه به آلودگی‌های زیست‌ محیطی و دیگر عوامل اجتماعی موثر بر سلامت نظیر تحصیلات، استعمال دخانیات، اشتغال و ... اشاره كرد و گفت: میزان سرطا‌ن‌ها در مواجهه با آلودگی‌های زیست محیطی حداقل پنج درصد افزایش می‌یابد. میزان عفونت‌ها نیز در آلودگی‌های زیست‌ محیطی حداقل یك درصد افزایش می‌یابد. این آلودگی‌ها در میزان مرگ و میر و شاخص‌های بهداشتی تاثیرگذارند.

دستجردی با تشكر از مجلس هشتم در جهت تصویب قوانین و برنامه‌های حوزه سلامت، ادامه داد: یكی از مهم‌ترین قوانین مصوب در مجلس هشتم، تداوم فعالیت شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است كه هشت وزیر در این شورا حضور دارند و از سال 88 تا سال 90 مصوبات بسیار خوبی در این شورا به تصویب رسیده است. شاخص‌های 52 گانه عدالت در سلامت از جمله مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی است.

وی ادامه داد: برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع و گسترش آن به شهرها نیز از جمله مهم‌ترین مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت قضایی است. اگر بخواهیم شاخص‌های 52گانه عدالت در سلامت را رشد دهیم و در رسیدن به اهداف سلامت جامعه موفق باشیم، بی‌تردید مسیر و جاده اصلی این مبحث، پیمودن برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع است. این برنامه سلامت‌نگر است، نه درمان محور. تنها راه برای تامین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه، برنامه پزشك خانواده است. این برنامه اكنون به عنوان كلیدی‌ترین برنامه حوزه سلامت، در وزارت بهداشت پیگیری می‌شود. بر این اساس لازم است كه حركت و جوشش بیشتری داشته باشیم تا این برنامه در قالب بهداشتی درمانی به انجام برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha