سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی با تبریک روز داروسازی به داروسازان کشور اظهار داشت: آرزوی ما این است که مرجعیت پزشکی در رشته‌های مختلف با همت متخصصان از آن ایران شود و این موضوع امکانپذیر است.  

وی به جمعیت حدود 16 هزار نفری داروسازان کشور اشاره کرد و گفت: با اینکه تعداد داروساز نسبت به کل گروه پزشکی کم است ولی خدمات ویژه‌ای را ارائه می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وحید دستجردی با بیان اینکه 97 درصد از داروهای کشور به همت داروسازان در داخل کشور تولید می‌شود گفت: قبل از سال 84 دو داروی بیوتکنولوژیک در داخل کشور تولید می‌شد و امروز 24 داروی بیوتکنولوژیک را در داخل تولید می‌کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: روز سه‌شنبه هفته جاری با حضور رئیس جمهوری از 8 داروی جدید بیوتکنولوژیک دیگر رونمایی می‌شود.وحید دستجردی خاطرنشان کرد: اقدامات بسیار بزرگی از جمله ایجاد سازمان غذا و دارو، انجمن‌ها و اتحادیه‌های داروسازی انجام و تشکیل شده است.وی با اشاره به اینکه هر دانشگاه باید یک مرکز رشد داشته باشد اظهار داشت: امروز تولید دارو در کشور ما بر روی ریل و مسیر بسیار خوبی در جهت رشد حرکت می‌کند.وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان داشت: 250 ماده اولیه دارویی در آخرین فراخوان وزارت بهداشت بوده است که محققان در در این موضوع ورود پیدا کرده‌اند.

وحید دستجردی با بیان اینکه حمایت از طرح‌های کلان دارویی در دست اقدام داریم افزود: در آخرین جلسه ستادی 17 دارو مورد بررسی قرار گرفت که دانشجویان جوان PHD از پروژه‌های خود با حضور اساتید دفاع کردند و به تصویب رسید. 5 مورد از این داروها تا پایان سال در اختیار مردم قرار می گیرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: امروز در زمان سخت‌ترین تحریم ‌ها، کمترین کمبودها را در حوزه دارو داریم اما باید به سمتی پیش برویم که 100 درصد داروها به علاوه مواد اولیه آنها را در داخل کشور تولید کنیم.

وحید دستجردی به صادرات دارو به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: در سال 90 صادرات دارو به کشورهای مختلف 140 میلیارد تومان بود که برنامه‌ریزی ما این است در سال‌های 91 و 92 به سمت صادرات 500 میلیارد تومانی دارویی برویم و این توانمندی با حضور متخصصان داخلی وجود دارد.به گفته وزیر بهداشت، درمان و آموزش عالی 8800 داروخانه در کشور فعال هستند که خدمات مهمی را ارائه می‌دهند.وی درباره رونمایی از سند جامع اخلاق دارویی کشور اظهار داشت: در این سند اشار‌ه‌های زیادی به ارزش‌ها و کرامات انسانی شده است.

وحید دستجردی تأکید کرد: در داروخانه‌ها خدمات مشاوره‌ دارویی به مردم می‌دهند و اگر جایی این خدمت ارائه نمی‌شود تخلف شده است.وزیر بهداشت به آزمایشگاه‌های مرجع داروسازی در کشور اشاره کرد و گفت: آزمایشگاه مرجع غذا و دارو بسیار مجهز و بزرگ است و در هر اتاق این آزمایشگاه به اندازه یک آزمایشگاه کامل تجهیزات وجود دارد.وی درباره گیاهان دارویی بیان داشت: 600 داروی گیاهی در کشور تولید می‌شود و مجوز و پروانه ساخت آنها صادر شده است که از این تعداد 56 قلم تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی موضوع داروسازی گیاهی در کشور را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: داروسازی گیاهی باید از کشور ما به جهان معرفی شود. در کشورهای غربی و چین عمده داروهای آنها گیاهی است.وی درباره آمارهای غلطی که از سوی بعضی از کارشناسان و دیگر افراد داده می‌شود گفت: درخواست بنده این است که آمارهای صحیح را به رسانه‌ها اعلام کنند غلط آلود بودن آمارها در علوم پزشکی مشاهده می‌شود.در ادامه این مراسم وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جمع خبرنگاران درباره تعرفه‌های حق فنی داروخانه‌ها اظهار داشت: تعرفه حق فنی داروخانه‌های دولتی ابلاغ شده و تعرفه حق فنی داروخانه‌های خصوصی نیز امروز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برنامه وزارت بهداشت این است که تمام دانشگاه‌ها در مراکز استان دانشکده داروسازی داشته باشند و به همین دلیل تمام استانداردهای تربیت داروساز با تایید دانشکده داروسازی است.وی درباره بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به وزارت بهداشت اظهار داشت: سال گذشته دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف شدند که طلب شرکت‌های دارویی را پرداخت کنند.وحید دستجردی ادامه داد: امسال تاکنون از سازمان‌های بیمه‌گر دریافتی نداشته‌ایم و امید است پرداختی‌های سازمان‌ها به خصوص سازمان خدمات درمانی بهتر شود.وی درباره مبلغ بدهی بیمه‌ها به وزارت بهداشت گفت: بر اساس آخرین آمارها سازمان‌های بیمه‌گر 1385 میلیارد تومان به وزارت بهداشت باید پرداخت کند که یک چهارم از این مبلغ بدهی شرکت‌های دارویی از وزارت بهداشت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha