سلامت نیوز : عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاكید بر لزوم اجرای برنامه پزشك خانواده جامع‌نگر، گفت: تكنولوژی‌های پیچیده پزشكی در افزایش شاخص‌های سلامت كم اثر هستند.دكتر علیرضا مرندی در همایش جامع سلامت استان‌ها كه با رویكرد عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: امروزه سلامت تنها به معنای نبود بیماری نیست، بلكه سلامت رفاه كامل سلامت جسمی، ابعاد روحی روانی، رفاه اجتماعی و معنوی را نیز شامل می‌شود. عوامل اجتماعی با عدالت در سلامت، ارتباط مستقیم دارند. سلامت و عدالت در سلامت، هدف اصلی توسعه هستند و نشان‌دهنده یك جامعه منصف هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ وی با بیان اینكه عوامل اجتماعی، ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و ... را شامل می‌شوند، ادامه داد: تكامل سال‌های اول زندگی، تحصیلات، اشتغال، تبعیض جنسی، مسكن، فقر، شهرنشینی، جهانی شدن، اولویت‌های بهداشتی، انزوای اجتماعی و ... نیز عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را تشكیل می‌دهند.رییس فرهنگستان علوم پزشكی ادامه داد: عوامل اجتماعی 50 تا 70 درصد بر روی سلامت انسان‌ها موثر هستند و تحقق تنها 20 تا 25 درصد سلامتی مرتبط با مباحث پزشكی و وزارت بهداشت است. در این زمینه باید تاكید كرد كه تكنولوژی‌های پیچیده پزشكی كمتر از چهار درصد در تحقق سلامتی نقش دارند. این در حالی است كه ارز و ریال كشور در این زمینه هرز می‌رود.

مرندی با اشاره به نقش شبكه بهداشتی كشور در ارتقای شاخص‌های بهداشتی، ادامه داد: هر چه پنجك اقتصادی بدتر باشد، مرگ و میر نیز فراوان‌تر خواهد بود. نقش تكنولوژی‌های پیچده پزشكی در شاخص‌های سلامت كم اثر است. تكنولوژی‌های پیچیده پزشكی در سلامت اثر معكوس دارند و تنها اعتبارات را می‌بلعند. این تكنولوژی‌ها در سلامت عمومی نیز كم اثر هستند.وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای گسترش برنامه پزشك خانواده به شهرها، گفت: اگر پزشك خانواده درمان‌نگر شود، كشور نابود خواهد شد و دیگر برگشتی هم وجود نخواهد داشت. پزشك خانواده باید جامع‌نگر باشد و پولی كه به وی پرداخت می‌شود باید برای مسائل بهداشتی باشد.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: لازمه افزایش شاخص‌های سلامت و عوامل موثر بر سلامت، تعهد بالای سیاسی است. این تعهد سیاسی را باید دست‌اندركاران سلامت ایجاد كنند كه نتیجه آن توزیع عادلانه خدمات خواهد بود.مرندی در پایان با تاكید بر لزوم مداخله در آموزش پزشكی، گفت: آموزش پزشكی باید بر مبنای مراقبت‌های اولیه سلامت باشد، ابعاد معنوی، اخلاق پزشكی، آموزش شیوه زندگی، علوم رفتاری، مهارت‌های ارتباطی، خدمات اجتماعی و ... نیز باید در آموزش پزشكی مورد توجه قرار گیرد.در ادامه دكتر محمدباقر لاریجانی، رییس شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت نیز با اشاره به تشكیل دبیرخانه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت از سال 85 در وزارت بهداشت، گفت: در این زمینه عوامل متعددی از لحاظ ساختاری و واسطه‌ای تاثیر گذارند.

وی تاكید كرد: برنامه پزشك خانواده، مبحثی مهم در جهت عدالت‌مداری در ارائه خدمات سلامتی است تا مردم بتوانند خدمات یكسانی را دریافت كنند و ارجاع معقولی داشته باشند.رییس شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت با اشاره به مصوبات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، ادامه داد: برنامه عملیاتی مدیریت اجتماعی موثر بر سلامت، از جمله مصوبات این شورا است كه سیاست‌های آن نیز مشخص شده است. شاید كمتر كشوری در منطقه وجود داشته باشد كه در زمینه عوامل اجتماعی موثر بر سلامت از پیشرفت‌های كشور ما برخوردار باشد.

وی افزود: شبكه ملی تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در وزارت بهداشت مستقر است. بحث عوامل اجتماعی موثر بر سلامت باید در دانشگاه‌ها نهادینه شود. تمام دانشگاه‌ها می‌توانند مركز عوامل اجتماعی موثر در سلامت (SDH) داشته باشند. در حال حاضر برای راه‌اندازی این مبحث در 21 دانشگاه موافقت اصولی شده است و 14 تا 15 دانشگاه نیز اقدام به این امر كرده‌اند.رییس شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت گفت: شاخص 52 گانه عدالت در سلامت، در استان سمنان به اجرای آزمایشی گذاشته شده است و امیدواریم با نتایج حاصل از آن، این شاخص‌ها در نیمه دوم امسال در تمام استان‌های كشور جمع‌آوری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha