یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۲
کد خبر: 55330

سلامت نیوز : تحقیقات جدید حاکی است: مقدار کمی مدیتیشن می‌تواند به دور کردن احساس تنهایی کمک کند و پاسخ التهابی بدن را- که می‌تواند موجب ایجاد بیماریهای جدی شود- به احساسات پریشان کننده کم کند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس و دانشگاه کارنگی ملون در پیتیسبورق متوجه شدند: افراد مسنی که در یک برنامه 8 هفته‌ای با نام ذهن آگاهی که ذهن را به حال متمرکز می‌کند و مانع از آن می‌شود تا به گذشته یا آینده فکر کند، شرکت داشتند، در ارزیابی‌های انجام شده گزارش کردند که کمتر احساس تنهایی می‌کنند، این برنامه‌ها بر پایه کاهش استرس استوار هستنند. آزمایشهای خون هم کاهش شگرف ژنهای مرتبط با التهاب را نشان داد.تحقیقات قبلی نشان داده بوده که احساس تنهایی با خطر افزایش بیماریهای قلبی، آلزایمر، افسردگی، مرگ زودرس و ایجاد تورم‌های بیشتر در بدن مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان گفتند: تحقیقات جدید اولین تحقیقاتی بودند که نشان دادند مداخله روانشناختی که موجب کاهش احساس تنهایی می‌شود نیز می‌تواند باعث کاهش بیان ژن پیش التهابی شود. (بیان ژن: فرآیندی است که در آن اطلاعات درون ژن استفاده می‌شود تا یک محصول کاربردی از آن به دست آید).

40 بزرگسال (که بیشتر آنها زن بودند) 55 تا 85 ساله برای شرکت در دو گروه انتخاب شدند: گروه اول گروه مدیتیشن به سبک ذهن آگاهی و گروه دوم گروه کنترل که مدیتیشن انجام نمی دادند.در ابتدا و انتهای این بررسی دو ماهه تمام شرکت کنندگان از نظر احساس تنهایی و سطح بیان ژن خونشان به منظور تشخیص شاخص های التهاب ارزیابی شدند.گروه اول به صورت هفتگی در جلسات گروهی دو ساعته شرکت کردند. روزانه یک تمرین مدیتیشن هم در خانه به مدت 30 دقیقه انجام می دادند.

در جلسات گروهی یک مربی شرکت کنندگان را در تمرینات هدفمند مدیتیشن به سبک ذهن آگاهی، یوگا و کشش اندام هدایت می کرد و با آنها بحثهایی می کرد که هدفشان تقویت لحظه به لحظه آگاهی در شرکت کنندگان بود.دکتر جرمی کاپل، روانپزشک سالمندان و محقق دانشمند بیمارستان زوکرویل ساید در گلن اوکس، نیویورک و انستیتوفاین اشتاین گفت: در این تحقیقات التهاب به طور مستقیم ارزیابی نشد و گفته نشد که آیا بدن این افراد واقعاً التهاب کمتر یا حتی بیشتری تولید می‌کند یا نه. اما این قبیل تحقیقات به راهکاری جدید و بسیار جالب برای حل مشکل تنهایی و منافع بالقوه این راهکار در سایر بیماریهای دوره سالمندی اشاره می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha