یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 55334
سلامت نیوز : به گفته معاون سازمان ثبت احوال کشور بیشترین تعداد ازدواج ثبت شده در سال 90 برای مردان در گروه سنی 20 تا 24 سال و زنان در گروه سنی 15 تا 19‌سال رخ داده است و به این ترتیب 3/18 درصد ازدواج‌های سال‌90 در این گروه سنی رخ داده است. البته این بار اولی نیست که ازدواج کودکان اعلام می شود، اواسط مرداد ماه نیز مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیت و مهاجرت این سازمان از ازدواج 1805 کودک زیر 15‌سال در سه ماهه نخست امسال خبر داده بود. او پیش از این آمار ازدواج کودکان زیر 15‌سال، در سال 90 را 7440 نفر اعلام کرده بود، در همین سال همچنین 75 دختر و پسر زیر‌10سال و 3929 دختر و پسر‌10 تا 14 ساله ازدواج کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان روابط عمومی ؛ دراین میان بنا براعلام مسوولان ثبت احوال هرمزگان، 6 مورد از ازدواج‌های کمتر از 10 ساله تنها به این استان اختصاص دارد. اعلام آمار ازدواج کودکان در شرایطی رخ می دهد که به گفته همین مسئول، ازدواج كودكان زیر10سال در كشور باید پس از مراجعه به دادگاه و طی كردن فرآیند قانونی و با اخذ مجوز از دادگاه ثبت شود. با اینکه مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیت و مهاجرت سازمان ثبت احوال شرایط ثبت ازدواج کودکان را اعلام می کند، اما به گفته یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، ثبت ازدواج کودکان غیرقانونی است. او حتی خواسته بود که باید با ثبت کنندگان این ازدواج برخورد جدی شود. اردیبهشت ماه امسال، رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از تدوین پیش فرض ثبت ازدواج کودکان۱۰تا ۱۵سال در ایران خبر می دهد. مریم مجتهدزاده، گفته بود:
«‌بند «ساماندهی ثبت ازدواج کودکان۱۰تا ۱۵سال در مناطق محروم» در ستاد ملی زن و خانواده اصلاح می‌شود.» این مسئول اما اشاره‌ای به نحوه ساماندهی و احتمال ممنوعیت این ازدواج‌ها نکرده بود.

کاهش9/1 درصدی ازدواج

کرمی ــ معاون سازمان ثبت احوال کشور ــ روز گذشته در نشستی خبری به آمارهایی از جمعیت اشاره کرد که پیش از این در اوایل مرداد ماه امسال از‌سوی رئیس مرکز آمار ایران به‌طور مفصل عنوان شده بود. به گزارش ایسنا، او با اشاره به وقوع 874 هزار و 792 واقعه ازدواج در سال گذشته، به كاهش 9/1 درصدی ازدواج نسبت به سال 89 اشاره كرد؛« بیشترین نرخ ازدواج در سال 90 مربوط به استانهای خراسان شمالی، زنجان، اردبیل و كردستان بوده است، این در حالی است كه نرخ ازدواج در استان‌های تهران، البرز، سمنان و اصفهان كمتر از نرخ متوسط كشوری بوده است.» او در ادامه با بیان اینکه بیشترین نرخ طلاق به ثبت رسیده در سال90 مربوط به استانهای البرز، تهران، خراسان رضوی، كرمانشاه و قم بوده است، تاکید کرد:« ‌نرخ متوسط كشوری در امر طلاق 1/9 مورد در هزار بوده است كه در این میان این نرخ در استان البرز 2/9، تهران 2/7 و در خراسان رضوی 2/4 بوده است.» بر‌اساس اعلام کرمی، كمترین طلاق نیز در سال گذشته در استانهای سیستان و بلوچستان، ایلام، چهار محال و بختیاری، خراسان جنوبی و یزد رخ داده است. معاون سازمان ثبت احوال کشور، به این موضوع هم اشاره كرد كه 44 درصد كل طلاق‌های سال 90، در 4 سال نخست زندگی مشترك رخ داده است.

بیماری‌های قلبی ــ عروقی بیشترین علت فوت

معاون سازمان ثبت احوال کشور همچنین با بیان اینکه در سال گذشته یك میلیون و 382 هزار و 229 واقعه ولادت رخ داد كه نسبت به سال قبل4/1 درصد افزایش داشت، ادامه داد:« از این تعداد 708 هزار و 395 واقعه مربوط به پسران و 673 هزار و 834 واقعه مربوط به دختران بوده كه به این ترتیب شاخص نسبت جنسی در سال 90 همچون اغلب سال‌های گذشته، 105 به 100 است یعنی به ازای هر 105 پسر در كشور، 100 دختر متولد می‌شود.» به گفته كرمی، یك میلیون و 87 هزار و 988 واقعه ولادت در سال گذشته در نقاط شهری و مابقی در روستاها رخ داده است. معاون سازمان ثبت احوال كشور با اشاره به وقوع 422 هزار و131 واقعه فوت در سال90 ادامه داد: «این میزان 3/4درصد نسبت به سال قبل از آن كاهش نشان می‌دهد.» كرمی‌خاطرنشان كرد: 228هزار و 636 واقعه فوت مربوط به مردان و 193‌هزار و 451 مورد نیز مربوط به زنان بوده است. او‌‌با بیان اینكه بیشترین تعداد فوت شدگان در‌سال‌90 مربوط به گروه سنی 85 سال و بالاتر بوده است گفت: به این ترتیب 5/12 درصد فوت‌شدگان مرد و 8/16‌درصد فوت شدگان زن‌85ساله و بیشتر بوده‌اند. او بیماریهای قلبی و عروقی را بیشترین علت فوت در سال گذشته عنوان كرد و گفت: 2/38 درصد فوت شدگان سال90 به علت بیماریهای قلبی و عروقی جان خود را از دست داده‌اند.

افزایش آمار چندقلویی

كرمی‌در ادامه با اعلام 19‌هزار و‌361 مورد چند‌قلوزایی در‌سال گذشته گفت: «از این تعداد 18‌هزار و 619 مورد دوقلو، 715 مورد سه قلو،‌26 مورد چهارقلو و یك مورد پنج قلو بوده است.» به گفته او تهران با 2895 مورد چند قلوزایی، در صدر این آمار قرار گرفته و پس از آن استانهای خراسان رضوی، فارس، خوزستان و اصفهان میزبان بیشترین چند قلوهای كشور در سال گذشته بوده‌اند. معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال كشور در ادامه به شرح خدمات سجلی ارائه شده در سال گذشته پرداخت و گفت:‌ حدود 13‌میلیون و 92 هزار و‌16 مورد خدمات سجلی در سال گذشته انجام شده كه بیشترین فراوانی این خدمات به ترتیب به تعویض شناسنامه مستعمل، صدور‌شناسنامه المثنی، صدور‌شناسنامه نوزاد، ثبت اعلامیه وقایع چهارگانه حیاتی، الصاق عكس و در نهایت ابلاغ شماره ملی اختصاص داشته است.

تغییر نام بدون حکم قضایی

معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال با بیان اینكه در گذشته مردم برای تغییر نام باید دادخواست تسلیم دادگاه كرده و از خود دفاع می‌كردند گفت:‌ «به‌همین خاطر بعضا برای قانع كردن دادگاه به تغییر نام اظهارات خلاف واقع مطرح می‌شد.»‌ اوادامه داد: «ثبت احوال برای حل این مشكل دستورالعمل جدیدی را برای تغییر نام تدوین كرد تا بتوان همچون تغییر نام خانوادگی كه جزو اختیارات ثبت احوال است، تغییر «نام» را نیز بدون حكم قضایی دنبال كرد.» او با بیان اینكه شورای عالی ثبت احوال این دستورالعمل را به تصویب رسانده است، گفت: « از‌اردیبهشت سال‌91 تاكنون 1114 درخواست تغییر نام به ثبت احوال رسیده و به صورت آزمایشی این درخواست‌ها در كمیته نام ستاد سازمان ثبت احوال بررسی شده است.»

آمریکا، رتبه اول مهاجرپذیری

کرمی در همین نشست خبری با بیان اینکه بیشترین مهاجرت‌ها به کشور ایالات متحده آمریکا با فراوانی یک میلیون و‌۴۰۰‌هزار نفر در‌سال‌۹۰ صورت گرفته است، گفت:« پس از این کشور کشورهای عربی به ویژه امارات با ۸۰۰ هزار مهاجر در رتبه دوم قرار دارد.» او با بیان اینکه دو کشور انگلستان و کانادا با ۴۱۰ هزار مهاجر در رتبه سوم قراردارد، گفت‌‌: «کشورهای آلمان، فرانسه، سوئد، استرالیا، ترکیه، هلند، مالزی، هند و بلژیک در رتبه‌های بعدی مهاجرت قراردارد‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha