یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۴
کد خبر: 55335

هرچند شاخص های سلامت در كشور ارتقای چشمگیری یافته است اما باید با هرگونه نابرابری در این حوزه مقابله شود و آنها را برطرف كرد.

نابرابری های حوزه سلامت باید مرتفع شود
سلامت نیوز : 'محمدباقر لاریجانی' روز یكشنبه در مراسم عوامل موثر بر سلامت در تهران افزود: برغم رشدی كه در برخی شاخص های بهداشتی داشته ایم در جزئیات دچار مشكل هستیم بطور مثال شاخص بهداشتی مرگ و میر كودكان زیر پنج سال در استان سیستان و بلوچستان با استان تهران، چهار برابر با هم اختلاف دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ وی خاطرنشان كرد این اختلاف ها ، خیلی جدی است و باید اصلاح شود و اجرای برنامه عوامل تعیین كننده سلامت در كشور می تواند این نابرابری ها را روشن كرده و آنها را اصلاح كند.رییس شورای سیاستگذاری وزارت بهداشت، گفت: طی ماه های آینده، قراردادی با وزارتخانه های مختلف منعقد می شود و وظیفه آنان در زمینه 'پیوست سلامت' فعالیت هایشان، مشخص می شود.

لاریجانی تاكید كرد عوامل آسیب رسان در حوزه های مختلف روی سلامت مردم باید بررسی و رصد شود و باید تلاش كنیم با نابرابری های حوزه سلامت مبارزه كنیم.وی تصریح كرد در ابتدا می خواهیم وضعیت موجود شاخص های بهداشتی را در كشور ارزیابی كنیم و سپس نتایج و شواهد آن را در اختیار سیاستگذاران كشور بگذاریم تا براساس آن برای نظام سلامت كشور ، تصمیم گیری شود.

** به جای تجهیزات پزشكی باید روی عوامل اجتماعی سرمایه گذاری كنیم

رییس فرهنگستان علوم پزشكی كشور نیز در این مراسم گفت: به جای ورود تجهیزات پزشكی و داروهای گران قیمت برای ارتقای شاخص های بهداشتی باید روی عوامل اجتماعی سرمایه گذاری كنیم.'علیرضا مرندی' افزود: نقش وزارت بهداشت در سلامت مردم، 25 درصد و نقش عوامل اجتماعی مانند تحصیلات، درآمد و رفاه، 50 درصد است درحالیكه نقش فناوری های پیچیده در سلامت كمتر از چهار درصد است.

رییس فرهنگستان علوم پزشكی كشور گفت: در آمریكا از هر شش دلار، یك دلار صرف سلامت می شود اما جایگاه سلامت این كشور در بین كشورهای جهان، رتبه بیست و نهم است و این نشان می دهد نقش آموزش بیشتر از پول در ارتقای سلامت اهمیت دارد.مرندی تاكید كرد شناسایی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، نجات بخش است بطور مثال اگر كمك شود كه یك زن منزلت خود را در خانه پیدا كند از فشارهای روحی او كم می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha