دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 55346
سلامت نیوز : یک داروی آزمایشگاهی در کاهش ضعف قوه تفکر و حافظه که به دلیل بیماری آلزایمر ایجاد می‌شوند- به خصوص در افرادی که به اشکال خفیف تر این بیماری مبتلا هستند- نویدبخش عمل کرده است.

الی لیلی که سازنده این دارو است اعلام کرد: سولانزومب در هیچ یک از سه آزمایش بالینی که در دو مرحله انجام شدند موجب کاهش ضعف ذهنی نشد اما وقتی اطلاعات بررسی‌ها را با هم ترکیب کردیم به لحاظ آماری متوجه تاثیری شگرف و مثبت شدیم. به نظر می‌رسید که این تاثیر در بیمارانی که به اشکال خفیف این بیماری مبتلا بودند، بیشتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان گفتند: از آنجا که هیچ یک از این آزمایشها به نتیجه مورد نظر نرسیده‌اند، اداره دارو و غذای آمریکا هنوز آن را تایید نکرده است. اما لیلی که رئیس شرکت سازنده این دارو نیز است گفت: شرکت ما در صدد است تا این دارو را همچنان بررسی کند ولشلایتر، مدیرعامل اجرایی شرکت نیز افزود این اطلاعات را با مقامات تولید در میان می‌گذاریم تا نظر آنها را نسبت به مراحل بالقوه بعدی جلب کنیم.

انجمن آلزایمر آمریکا در بیانیه‌ای گفت: توسعه این آزمایشها بسیار خوب است زیرا افرادی که در مراحل این 3 آزمایش شرکت داشته‌اند، می‌توانند به مصرف این دارو ادامه دهند و بدین ترتیب فرصتی فراهم می‌آید تا تاثیرات آن را در یک دوره طولانی تر بررسی کنیم .این انجمن اعلام کرد: بیش از 5.4 میلیون آمریکایی دچار بیماری آلزایمر هستند و به نظر می‌رسد که این رقم رو به افزایش باشد. در حالی که داروهای خاصی برای کاهش علائم این بیماری وجود دارد اما هیچ داروی موثری که ضعف ذهنی را در این بیماران کاهش، متوقف یا معکوس کند، وجود ندارد.

سولانزومب یک پادتن تکتیره است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این پادتن در آزمایشگاه تنظیم و سپس به تعداد زیادی شبیه سازی می‌شود. پس از آن دوباره به بدن بیمار بازگردانده می‌شود تا بیماری به وسیله آن درمان شود.این دارو پلاکهای پروتئین آمیلوئید بتا را در مغز هدف قرار می‌دهد. مدتهای مدیدی است که این پلاکها به ایجاد بیماری آلزایمر ربط داده شده‌اند اما هنوز مشخص نیست که آیا صرفاً به این بیماری مرتبط هستند یا اینکه به ایجاد آن کمک می‌کنند.

مدت انجام این 3 آزمایش بالینی روی سولانزومب که در 2 مرحله انجام شدند، 18 ماه طول کشید و بیش از 2050 بیمار که به نوع خفیف تا متوسط بیماری آلزایمر مبتلا بودند را در بر می گرفت. این بیماران از 16 کشور جهان انتخاب شده بودند.لیلی گفت: قرار است نتایج بیشتر در مورد این آزمایشات در 2 اجلاس پزشکی که در ماه اکتبر برگزار می شود، منتشر شود.این گروه تحقیقاتی اعلام کرد در صورتی که نتایج این یافته ها منتشر شوند درمان آلزایمر با هدف قرار دادن آمیلوئید بتا تاثیری سودمند بر توانایی های ادارکی افرادی که به آلزایمر خفیف تا متوسط مبتلا هستند خواهد داشت. این اقدام گامی مهم در جهت مبارزه با بیماری آلزایمر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha