سرپرست پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از تاسیس كلینیك تخصصی گیاه درمانی در آینده نزدیك خبر داد.

دكتر شمسعلی رضا زاده، سرپرست پژوهشكده گیاهان دارویی با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: این مركز در آینده نزدیك با مشاركت هلال احمر و حضور متخصصان پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تاسیس خواهد شد و آماده خدمات رسانی به مردم خواهد بود. در این كلینیك جهت درمان بیماران از گیاهان دارویی و طب گیاهی كه از عوارض كمتری نسبت به گیاهان شیمیایی برخوردار است و توسط متخصصان پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی تولید شده‌اند، استفاده خواهد شد.

وی خاطرنشان كرد: پژوهشكده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی با هدف دستیابی گیاهان دارویی و تجاری سازی یافته‌های تحقیقاتی محققان در زمینه ارزیابی و استفاده از منابع طب سنتی و اسلامی برای درمان بیماریها تشكیل شده و

اصول پژوهشكده برای دستیابی به این اهداف شامل تلاش برای استفاده از اطلاعات طب سنتی تجربه و ارزیابی اثرات درمانی گیاهان تجزیه و شناسایی اجزای مؤثر گیاهان، تلاش برای بهبود تولید گیاهان و استفاده از تكنولوژی نوین تكثیر سلولی است.

دكتر رضازاده ادامه داد: برای دستیابی به این اهداف چهار گروه پژوهشی در پژوهشكده فعالیت می‌كند كه شامل گروه فارماكولوژی جهت جمع آوری اطلاعات طب سنتی و ارزیابی اطلاعات و مطابقت با منابع علمی مدرن، مطالعات حیوانی برای بررسی اثرات درمانی و همچنین مطالعات بالینی بر روی بیماران جهت كشف و تایید اثرات درمانی گیاهان، گروه پژوهشی فارماكوگنوزی و داروسازی با هدف جداسازی و شناسایی تركیبات مؤثر گیاهان دارویی و تعیین مقدار مؤثر مواد گیاهان دارویی، خالص سازی داروها با منشا گیاهان، فرمولاسیون داروهایی گیاهی، بهینه سازی و تولید عصاره ها و اسانس‌های گیاهی، بررسی اثرات آنتی اكسیدان گیاهان و بالاخره بررسی اثرات سایتوتوكسیت گیاهان برای شناسایی گیاهان با اثر ضد سرطانی است.

سرپرست پژوهشكده گیاهان دارویی افزود: دو گروه كشت و توسعه گیاهان دارویی و گروه بیولوژی گیاهان نیز با اهم اهدافی نظیر جمع آوری و نگهداری بانك ژن گیاهان دارویی، ‌استفاده از روش‌های كنترل آفات بیولوژیك جهت محافظت از گیاهان دارویی. بررسی تنوع ژنتیكی گیاهان و بهینه سازی محیط كشت برای كاهش هزینه تولید فعالیت می‌كنند.

رضازاده تصریح كرد: هرباریوم مركزی پژوهشكده جهت جمع آوری و نگهداری گیاهان دارویی با حدود 600 گونه گیاه یكی از غنی‌ترین مراكز نگهداری گیاهان دارویی كشور است.

وی ‌به ایسنا گفت: آزمایشگاه و تجهیزات تحقیقاتی پژوهشكده آماده پاسخگویی به نیاز محققان، دانشجویان و شركت‌های تولید كننده گیاهان دارویی است و همچنین با ایجاد مركز رشد فناوری گیاهان دارویی با هدف حمایت از شركتهای كوچك و تازه تاسیس در این حوزه به توسعه این صنعت می‌پردازیم.

رضازاده افزود: توسعه كشت گیاهان دارویی و تشویق كشاورزان به كشت این نوع محصولات و همچنین آموزش‌هایی در دو بخش مردمی در جهت ارتقاء سطح دانش مردم پیرامون گیاهان دارویی و تخصصی با هدف آموزش تكنیك‌های داروسازی و آنالیز از دیگر فعالیت‌های پژوهشكده در جهت توسعه گیاهان دارویی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha