سلامت نیوز : معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی ضمن تاكید بر این كه طرح پزشك خانواده تنها راهكار نجات سیستم درمانی كشور است، گفت:‌ اجرای این طرح به كنترل تورم در بخش بهداشت و درمان كمك می‌كند.

دكتر غلامرضا نیك‌نژاد در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره اجرای طرح پزشك خانواده و تاثیر آن در میزان شكایات از جامعه پزشكی، اظهار كرد: طرح پزشك خانواده هنوز سراسری نشده است.وی افزود: یكی از ایرادهای آن، این بود كه هر پزشك در منطقه خود بایستی 2500 نفر را تحت پوشش قرار بدهد. این تعداد در كشورهای پیشرفته 500 نفر و در كشورهای همجوار هزار نفر است تا بهتر بتوان به مردم تحت پوشش رسیدگی كرد.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی با اشاره به حضور 80 هزار پزشك عمومی در كشور گفت: با در نظر گرفتن 2500 نفر برای هر پزشك، 35 هزار پزشك عمومی به كار گرفته می‌شوند.نیك نژاد اضافه كرد: یك بعد دیگر اجرای طرح این است كه پزشك عمومی درحال حاضر و در شرایط كنونی جایگاهی دارد، تعداد مشخصی بیمار ویزیت می‌كند و درآمد میانگین‌ ماهیانه‌اش ثابت است، حال درآمد هر پزشك با تحت پوشش رفتن 2500 نفر جای بحث دارد. ضمن آن كه وزارت بهداشت میزان این حقوق را معین می‌كند اما وزارت رفاه باید آن را پرداخت كند.

وی ضمن تاكید بر این كه طرح پزشك خانواده تنها راهكار نجات سیستم درمانی كشور است، گفت:‌ امید است این سیستم به صورت صحیح پا بگیرد و هر بیماری به خود اجازه ندهد برای یك سرماخوردگی ساده به یك فوق‌تخصص مراجعه كند.معاون انتظامی سازمان نظام پزشكی با اشاره به اینكه بیمار باید از سوی پزشك خانواده به متخصص ارجاع شود، گفت: قیمت درمان به تدریج در حال بالا رفتن است، ویزیت تنها یك بعد آن است و اگر بیمه این هزینه‌ها را تقبل نكند بسیاری نمی‌توانند امر مداوای خود را پیگیری كنند.

نیك‌نژاد در پاسخ به این پرسش كه با توجه به كاهش مراجعات غیرضروری به متخصصان آیا آمار شكایات هم پایین می‌آید، گفت: این طرح هنوز به طور كامل اجرا نشده است اما به طور كلی پیاده‌سازی این طرح موفق است و به كنترل تورم در بخش بهداشت و درمان كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha