دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 55358

در فرهنگ غالب امروزی، زیبایی‌ صورت با این ویژگی‌ها توصیف می‌شود: چانه محکم و زاویه‌دار، گونه‌های برجسته و بالا، بینی‌ با پشت صاف و بالاخره لب‌های پر و برجسته...

بایدها و نبایدها در جراحی‌های زیبایی گونه، چانه و گوش
سلامت نیوز :  وقتی‌ به صورتی می‌نگرید به‌طور ناخودآگاه آن را با درک ذهنی‌ خود از یک چهره زیبا مقایسه می‌کنید. معیارهای زیبایی صورت در فرهنگ های مختلف، متفاوت است ولی‌ امروزه دسترسی گسترده به اینترنت و ماهواره و ارتباط و نزدیکی مردم مناطق مختلف دنیا، تفاوت‌های فرهنگی را کمرنگ‌‌تر کرده است. به عبارت دیگر ذهنیت مردم در رابطه با زیبایی چهره، در جای جای این کره خاکی به هم شبیه شده است. به همین دلیل است که مثلا مشاهده می‌کنیم که تعداد قابل توجهی‌ از مردم شرق آسیا دوست دارند تغییراتی در چهره خود و به‌خصوص در بینی و یا چشمانشان به‌وجود آورند تا شبیه به غربی‌ها شوند. در فرهنگ غالب امروزی، زیبایی‌ صورت با این ویژگی‌ها توصیف می‌شود: چانه محکم و زاویه‌دار، گونه‌های برجسته و بالا، بینی‌ با پشت صاف و بالاخره لب‌های پر و برجسته. برای درک بهتر مطالب توضیحات دکتر هادیان متخصص جراحی (پلاستیک و ترمیمی) را در زیر می​خوانیم.

 گونه زیبا چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ در بسیاری از فرهنگ‌ها برجسته بودن گونه مشخصه زیبایی صورت است. برجستگی گونه‌ها باعث می‌شود چهره فرد جوان‌تر به نظر برسد. بسیاری از افراد به‌طور ژنتیکی گونه‌های گود و فرورفته‌ای دارند، در حالی‌که بعضی افراد در اثر افزایش سن و شلی عضلات صورت و تحلیل چربی دچار لاغری صورت و گودی گونه‌ها می‌شوند. با افزایش سن بافت نرم ناحیه گونه از قسمت استخوانی گونه (زایگوما) و لبه استخوان حدقه چشم (اربیت) به سمت چین تحتانی داخلی صورت در بالای لب‌ها حرکت می‌کند. مهم‌ترین مسئله در ترمیم و زیباسازی گونه‌ها، حفظ ظاهر طبیعی صورت است.

 جراحی زیبایی و برجسته‌سازی گونه‌ها

یکی از روش‌های برجسته‌سازی گونه‌ها و پر کردن صورت، استفاده از پرکننده‌ها مانند چربی یا ژل‌های هیالورونیک است. تزریق چربی در صورت و گونه‌ها نتایج زیبایی زیادی به همراه خواهد داشت. دومین روش برجسته‌سازی گونه‌ها استفاده از پروتز گونه جهت پر کردن گونه و فضای اطراف گونه است. پروتزهای گونه اشکال مختلف دارند و بیشتر دائمی هستند و معمولا انتخاب نوع پروتز و سایز آن براساس شکل و فرم صورت فرد و سلیقه پزشک و فرد خواهد بود. در پروتزهای گونه نیز مانند سایر پروتزها توجه به این نکته حائز اهمیت است که استفاده از سایزهای بزرگ پروتز باعث غیرطبیعی شدن فرم صورت شده و نمای غیرطبیعی ایجاد می‌کند بنابراین هرگز توصیه نمی‌شود.

 روش و عوارض عمل جراحی چگونه است؟

عمل جراحی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود. برش جراحی بستگی به سایز و نوع پروتز و محل قرارگیری آن دارد ولی معمولا از داخل دهان یا از برش زیر پلک تحتانی گذاشته می‌شود. تورم و کبودی معمولا بعد از 7 تا 10 روز کاهش یافته و به حد قابل قبولی می‌رسد ولی نتیجه نهایی معمولا بعد از 4 تا 6 هفته حاصل می‌شود. بی‌حسی لب بالا در بعضی موارد حین عمل ایجاد می‌شود که گاهی تا 2-3 ماه بعد از عمل نیز ادامه خواهد داشت ولی تقریبا همیشه برگشت‌پذیر است. پروتزهای گونه دائمی بوده و در صورتی ‌که سایز مناسبی انتخاب شوند نتیجه عمل بسیار مطلوب است.

 جراحی زیبایی چانه

بزرگ کردن چانه با  پروتز در افرادی که به‌طور مادرزادی چانه‌های کوچک و غیرطبیعی دارند یا افرادی که در اثر افزایش سن و تحلیل رفتن بافت عضلانی- استخوانی دچار کوچکی چانه شده‌اند، توصیه می‌شود. در صورتی‌که بیمار اشکالات اسکلتی جمجمه و عدم هماهنگی قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین داشته باشد، استفاده از پروتز چانه جایی نداشته و جراحی فک بالا، پایین یا هر دو توصیه می‌شود. در افرادی که قرارگیری دندان‌های فک بالا و پایین نرمال است، استفاده از پروتز مناسب جهت اصلاح کوچکی چانه نتایج رضایت‌بخشی را به همراه خواهد داشت. در بسیاری از موارد همراه با عمل جراحی پروتز چانه به ‌منظور ایجاد تناسب در صورت، لیپوساکشن غبغب و گردن یا عمل جراحی رینوپلاستی(جراحی زیبایی بینی) نیز توصیه می‌شود.

 روش عمل جراحی چگونه است؟

این عمل با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. برش جراحی بسیار کوچک و در زیر چانه یا داخل دهان است. نتایج عمل بسیار رضایت‌بخش بوده و بیمار بلافاصله بعد از عمل ترخیص می‌شود.

 جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا اصلاح گوش برجسته و بزرگ عملی است که طی آن گوش برجسته سر جای خود خوابانده می‌شود. برش جراحی پشت گوش و در قسمت مخفی بوده و جلوی گوش دیده نخواهد شد.غضروف‌های اضافی بریده و برداشته شده و مابقی غضروف‌ها به هم دوخته می‌شوند و گوش در موقعیت واقعی و زیبای خود قرار می‌گیرد. عمل جراحی معمولا تحت بی‌حسی موضعی و گاهی بنا به درخواست بیمار با بیهوشی عمومی انجام می شود. مدت زمان عمل جراحی دوطرفه بین یک تا 2 ساعت بوده و بیمار بلافاصله بعد از اتمام عمل به منزل می‌رود و فعالیت‌های روزمره زندگی را دنبال می‌کند.

 چه زمانی برای عمل جراحی گوش مناسب است؟

با توجه به اثر روحی و روانی گوش برجسته در بچه‌ها توصیه می شود که کودکان قبل از سن مدرسه بین 5 تا 6 سالگی تحت عمل جراحی قرار گیرند تا در سنین مدرسه مورد تمسخر همکلاسی‌ها واقع نشوند. در بزرگسالی محدودیت سنی برای عمل وجود ندارد.

 ماندگاری عمل اصلاح گوش چگونه است؟

در صورتی ‌که عمل جراحی به دقت و توسط جراح ماهر انجام شود معمولا ماندگاری طولانی و دائمی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha