پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5536

خشكی پوست دست‌ها ، زبری كف دست و شكنندگی ناخن‌ها از جمله امور شایع در میان افراد به ویژه زنان خانه‌داراست.

به گفته كارشناسان ، منشا و عامل ایجادكننده این مشكلات، تماس مكرر و مستقیم دست‌ها با آب، مواد شوینده و مواد شیمیایی است.

از این رو بسیاری از پزشكان و كارشناسان به زنان خانه‌دار توصیه می‌كنند كه در هنگام انجام كارهای منزل از تماس زیاد دست با آب و مواد شوینده به ویژه مواد سفیدكننده پرهیز كنند.

در این جهت پوشیدن دستكش‌های نخی نازك در زیر دستكش‌های پلاستیكی در هنگام كارهای روزانه، پرهیزاز تماس مستقیم دست‌هابامواد شیمیایی ، كوتاه نگه‌داشتن ناخن و استفاده مكرر از تركیبات نرم‌كننده و مرطوب‌كننده از راه‌های موثر برای جلوگیری از خشكی دست‌ها و شكنندگی ناخن‌ها است.

مهندس " فاطمه فلكی" كارشناس اداره پیشگیری از عوامل زیان‌آور مواد شیمیایی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی دراین مورد به خبرنگار ایرنا گفت: افراد به ویژه زنان خانه‌دار به هنگام استفاده از مواد شوینده و شیمیایی برای پاكیزگی باید از دستكش استفاده كنند.

به گفته این كارشناس تماس مستقیم این مواد شیمیایی با دست علاوه بر مضر بودن برای پوست موجب صدمه زدن به ناخن‌ها و ایجاد لكه‌های سفید بر روی آنها می‌شود.

فلكی یادآورشد: برخی از افراد تصور می‌كنند لكه‌های سفید روی ناخن كه به صورت خال سفید یا خطهای سفید روی ناخن پیدا می‌شوند ناشی از كمبود كلیسم است در حالی كه اینطور نیست.

به گفته وی بر اساس مطالعات انجام شده تغییر رنگ دادن ناخن‌ها می‌تواند نتیجه مصرف دخانیات یا خون مردگی باشد و در برخی از موارد مواد شوینده و سفیدكننده عامل اصلی شكنندگی ناخن‌ها است .

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha