دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 55361

سازمان محیط زیست متهم جدیدی به لیست متهمان‌های ریزگردها اضافه کرد. از نظر این سازمان پس از عرب‌ها این ترک‌ها هستند که سلامت جان مردم ایران را به خطر انداخته‌اند. به گفته این مقام مسئول ترکیه مسئول مهمانی ریزگردهای عربی در ایران است.

سازمان محیط زیست متهم می‌کند!
سلامت نیوز :  مسئولان می‌گویند ترک‌ها هم در بروز ریزگردها مقصرند، اما از اقدام عملی و عاجل همین مسئولان برای مبارزه با ریزگردها گزارشی در دست نیست.

سازمان محیط زیست متهم جدیدی به لیست متهم‌های ریزگردها اضافه کرد. از نظر این سازمان پس از عرب‌ها این ترک‌ها هستند که سلامت جان مردم ایران را به خطر انداخته‌اند. محمدی‌زاده رئیس سازمان محیط زیست بدون آنکه اشاره کند چرا علی‌رغم وعده‌های داده شده هیچ اقدام عملی برای مهار ریزگردها برداشته نمی‌شود، این بار انگشت اتهام را به سوی دیگر همسایه غربی کشور یعنی ترکیه نشانه رفت. به گفته این مقام مسئول ترکیه مسئول مهمانی ریزگردهای عربی در ایران است.رئیس سازمان محیط زیست گفته که بستن راه‌های آبی رودخانه‌ها به سوی عراق توسط ترکیه موجب خشک شدن تالاب‌های عراق شد تا تأثیرات این خشکسالی دامن‌گیر ایران شود. او حتی برای عراق دلسوزی کرده که در حال حاضر این کشور از این بابت رنج می‌کشد که ترکیه با نگاهداشت آب رودخانه‌ها در پشت 190 سد موجب خشک شدن آب دجله و فرات و همچنین تالاب‌های عراق شده است. این مقام مسئول اینگونه نتیجه‌گیری کرده که خشک شدن تالاب‌های عراق هم موجب پدیده‌ای به نام ریزگردها شده و تبعات و تاثیرات این اقدام ترکیه دامن گیر ایران شده، بطوریکه اکنون شاهد پدیده ریزگردها هستیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ در عین حال این سازمان اعلام کرده که طرح جامع مقابله با ریزگردها برای تصویب هفته قبل به مجلس رفته است. در این طرح سازمان محیط زیست از دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و سازمان جنگل‌ها و مراتع کمک خواسته است. این طرح در دو برش داخلی و خارجی تهیه شده است. در برش خارجی این طرح برای کشور عراق به عنوان کانون اصلی گرد و غبار و سایر کشورهای منطقه مانند سوریه، عربستان و شمال آفریقا برنامه‌ریزی شده است. این طرح سازمان محیط زیست  با اعتبار 4400 میلیارد تومان و در یک مقطع زمانی پنج ساله باید اجرا شود.

نتیجه نامعلوم طرح‌های قبلی
طرح جدید مسئولان محیط زیست در حالی مطرح شده که معلوم نیست بر سر طرح‌های قبلی چه آمد.  قبلا معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که به دنبال پیگیری‌های این سازمان، کمیته ملی مقابله با ریزگرد و خشکسالی در عراق زیر نظر نوری مالکی نخست‌وزیر این کشور تشکیل شده و طرح‌های جامع ایران برای مقابله با ریزگردها در کشور عراق ظرف 6 ماه یعنی در زمستان امسال اجرایی می‌شود.در این مدت مسئولان سازمان‌های ذیربط و مجلسی‌ها بارها جلسه تشکیل داده‌اند و هربار هم بدون نتیجه بوده است. محیط زیست هر بار تأیید کرده که برای اجرای طرح جامع مقابله با ریزگردها در کشورهای همسایه همه تلاش خود را به کار می‌بریم، اما هیچ گزارش مشخصی که نتیجه این تلاش‌ها را نشان بدهد از سوی این سازمان منتشر نشده است.

آقایان سلامتی مردم در خطر است
هم اکنون به اعتراف خود مسئولان 23 استان کشور درگیر ریزگردها و عارضه‌های ناشی از آن هستند. اگرچه برخی مسئولان مدعی هستند که این ریزگردها ضرر چندانی ندارند، اما پایگاه خبری قانون در گزارش‌‌های قبلی تاکید کرده بود که برای رد این ادعا کافیست سری به بیمارستان‌های مناطق مختلف کشور بزنید تا با هجوم بیمارانی که از عوارض این ریزگردها مریض شده‌اند، مواجه شوید.

برخلاف این مسئولان، کارشناسان معتقدند که ریزگردها برای سلامت بسیار خطرناک و حتی کشنده هستند. بروز بیماری‌های انسداد دستگاه تنفسی، سرطان ریه، بیماری‌های قلبی و عروقی و عفونت حاد دستگاه تنفسی از جمله این عوارض است. ریزگردها اول از همه سلامت کودکان، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی، بیمارن قلبی و مادران باردار را تهدید می‌کند. همچنین قرار گرفتن طولانی در معرض ذرات منتقله توسط هوا می‌تواند مشکلات تنفسی، ریوی و  بیماری‌های قلبی ایجاد کند و افزایش آمار حمله‌ها و سکته‌های قلبی هم این موضوع را تأیید می‌کند.به هرحال طرح جدید سازمان محیط زیست به مجلس رفته و مردم همچنان منتظر یک اقدام عملی از سوی مسئولان ذیریط هستند. اگرچه مسئولان سازمان محیط زیست به دنبال متهم می‌گردند و در واقع صورت مسأله را پاک می‌کنند، اما بهتر است فراموش نکنند که اقدامی عاجل برای نجات سلامتی و جان مردم از عوارض این ریزگردها بهتر از انگشت اتهام به سوی دیگران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha