پنجشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5538

متخصصان تغذیه معتقدند مصرف بی‌رویه فست فودها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن انسان می‌شود زیرا این مواد،بیش از نیاز بدن انرژی ایجاد می‌كند و متعاقب آن افزایش وزن و كمبود مواد غذایی و گرسنگی سلولی در بدن اتفاق می‌افتد.

فست‌فود (‪Fast Food)‬ها غذاهایی هستند كه خیلی آسان و سریع تهیه می‌شوند و در رستوران‌هایی با همین نام عرضه می‌شوند. یكی از مشتریان ثابت این نوع رستوران‌ها جوانان و نوجوانان هستند و كودكان نیز از آن دسته افرادی هستند كه علاقه زیادی به این نوع غذاهای آماده و سریع و خوشمزه دارند.

از ویژگی‌های رستوران‌های فست‌فود آنست كه غذا پس از سفارش بسیار سریع آماده می‌شود كه از مشهورترین آنها می‌توان از پیتزا، انواع ساندویچ، هات داگ، چیپس پنیر و مرغ سرخ كرده به همراه سیب زمینی سرخ كرده نام برد.

این غذاها در رستوران‌ها در حجم زیادی تولید شده و گرم نگه داشته شده یا پس از سفارش مشتری دوباره گرم می‌شوند.

در كنار تمام این غذاها نوشابه‌های گازدار معمولا از قلم نمی‌افتد كه بنا بر اظهار متخصصان مضرات بسیاری را برای بدن به دنبال دارد.

"ناهید شوقی" كارشناس تغذیه و رژیم‌های درمانی گفت بدن انسان به ‪۵۰‬ نوع ماده حیاتی نیاز دارد تا این مواد به میلیاردها سلول برسد.

به گفته وی در یك رژیم غذایی مناسب ، ‪ ۵۵‬تا ‪ ۶۵‬درصد انرژی از طریق هیدراتهای كربن، ‪ ۱۵‬تا‪ ۲۰‬درصد از طریق پروتئین‌ها و ‪ ۲۵‬تا ‪ ۳۵‬درصد از طریق چربی هااحتیاجات بدن برطرف می‌شود.

وی می‌گوید افزودنی‌های موجود در مواد غذایی به اصطلاح فست‌فود مشكلاتی را در بدن ایجاد می‌كند از جمله منجر به اختلال در دستگاه عصبی نظیر سردردها، مشكلات پوستی همچون خارش، ضایعات موضعی پوستی و كهیر، اختلال در دستگاه تنفس همچون سرفه، آسم، پولیپ‌های بینی و اختلالات تنفسی می‌شود.

وی افزود مصرف زیاد فست فودها در دستگاه گوارش نیز مشكلاتی ایجاد می‌كنند از جمله ایجاد یبوست، نفخ، سوزش معده، و در مواردی ضایعات زبان و مخاط دهان را به دنبال دارد.

این كارشناس تغذیه گفت مصرف اندك غذاهای آماده و فست فود در شرایطی همچون همراه با گوجه فرنگی، كاهو، آب میوه‌های طبیعی و دوغ كم نمك منعی ندارد.

نوشابه‌ها عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنی‌های مصنوعی و شكر تصفیه شده تولید می‌شوند.

اسید موجود در نوشابه‌های گازدار موجب فرسایش مینای دندان شده و همچنین قند بالای این محصولات، پوسیدگی دندان‌ها را تسریع می‌كند.

نوشابه‌ها فاقد ارزش غذایی بوده و به خاطر میزان قند بالایشان دارای كالری زیادی می‌باشند كه تمام رژیم‌های لاغری سفت و سخت شما را نقش بر آب می‌كند.

كارشناس تغذیه در این زمینه می‌گوید وجود گاز ‪ CO2‬در معده تحت تاثیر آب و نمك تبدیل به بیكربنات سدیم و اسیدكلریدریك شده كه افزایش این اسید در معده سرعت هضم و تخلیه معده را موجب می‌شود اما با افزایش مصرف آنها، اسید كلریدریك ترشح شده در معده كاهش یافته و نیاز به گاز ‪ CO2‬نوشابه جهت افزایش تولید اسید كلریدریك بیشتر می‌شود و زمینه بروز اختلالات گوارشی و مشكلات معده افزایش می‌یابد.

عضو انجمن تغذیه ایران افزود همچنین وجود كافئین موجود در نوشابه‌ها كه تقریبا به میزان ‪ ۳۵‬تا‪ ۵۵‬میلی‌گرم در هر بطری وجود دارد می‌تواند باعث پرخونی معده و تحریك ترشح اسید معده شود و زمینه را جهت زخم معده آماده می‌كند.


* فست فودها و سوء تغذیه
رئیس انجمن گوارش و كبد اطفال در این زمینه می‌گوید مصرف غذاهای پركالری علاوه بر اینكه منجر به چاقی می‌شود باعث ایجاد سوء تغذیه در كودكان می‌شود این در حالیست كه معمولا اینطور تصور می‌شود كه كودكان لاغر دچار سوء تغذیه هستند در حالیكه سوء تغذیه در كودكان چاق كه غذاهای چرب و پركالری مصرف می‌كنند نیز وجود دارد.

دكتر "غلامرضا خاتمی" عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به اینكه سوء‌تغذیه باعث ضعف سیستم ایمنی كودكان می‌شود افزود خیلی از كودكان بطور مكرر به اسهال، عفونت‌های ریوی، عفونت‌های سیستمیك همچون عفونت‌های خون و سینه پهلو مبتلا می‌شوند كه علت اصلی این مشكلات سوء تغذیه است.

این فوق تخصص گوارش كودكان با اشاره به اینكه برخی از میان وعده‌ها مثل چیپس و پفك به میزان زیاد در كودكان استفاده می‌شود افزود این گونه مواد غذایی نه كالری مناسب دارد و نه پروتئین مورد نیاز را تامین می‌كنند به همین خاطر توصیه می‌شود والدین كودكان را با غذاهای بهتری آشنا كنند و اگر كودك به ساندویچ علاقه دارد مادر مثلا كتلت بپزد و به شكل ساندویچ به كودك بدهد.

دكتر خاتمی گفت توصیه ما به مادران این است كه ضمن تامین تغذیه مناسب برای فرزاندانشان از مصرف فست فودها و غذاهای پركالری در آنها خودداری كنند.


* نقش فست فودها در ابتلا به دیابت
فست فودها یا غذاهای آماده به علت اینكه حاوی مقدار زیادی چربی و مواد افزودنی هستند مقدار زیادی كالری به بدن وارد می‌كنند كه منجر به چاقی و زمینه ساز ابتلا به دیابت می‌شوند.

امروزه معیار و انگیزه تمایل افراد به غذا بر اساس نیاز واقعی بدن نیست بلكه معیار انتخاب غذا را خوشمزه بودن آن می‌دانند و از آنجا كه فست فود(همبرگر، چیز برگر، پیتزا و ...) به علت مواد افزودنی و نمك فراوانی كه دارند خوشمزه‌ترند، افراد تمایل بیشتری به مصرف آنها دارند.

در گذشته افراد زمان بیشتری را صرف غذا پختن می‌كردند و ضمن تحرك و فعالیت غذا را آماه می‌كردند ولی امروزه مردم ضمن اینكه تحرك ندارند، غذاهای آماده شده را بصورت غذاهایی چرب، خوشمزه و پركالری را به راحتی در دسترس دارند.

رئیس انجمن دیابت ایران در این زمینه می‌گوید "فست فودها" به علت اینكه حاوی مقدار زیادی نمك هستند منجر به پرفشاری خون كه یكی از عوامل خطر (ریسك فاكتورهای) ابتلا به دیابت است می‌شوند.

دكتر رجب با اشاره به اینكه مقدار مصرف نمك در ایرانیها بسیار بالاست افزود بدن انسان در طول روز فقط به حداكثر ‪ ۵‬گرم نمك نیاز دارد در حالیكه بیشتر مردم این ماده را تا ‪ ۱۲‬گرم در روز مصرف می‌كنند.

به گفته وی با توجه به اینكه اغلب غذاها و بخصوص فست فودها خواه ناخواه دارای مقادیر بسیاری نمك و به عبارتی "نمك مخفی" هستند افراد باید از مصرف نمك اضافی خودداری كنند.

تغذیه سنتی ایرانی با توجه به اینكه شامل مصرف مواد غذایی از جمله میوه، سبزی و نان است، از آنجا كه حاوی مقدار زیادی فیبر است، بهترین شیوه غذایی برای كنترل بیماری‌ها محسوب می‌شود.


* مصرف زیاد غذاهای آماده و ابتلا به پوكی استخوان
به گفته یك پزشك متخصص داخلی مصرف فراوان غذاهای آماده یا "فست فودها ‪ "fast food‬با تامین نكردن مواد مورد نیاز بدن سن ابتلا به پوكی استخوان را كاهش می‌دهد.

دكتر "كیوان الچیان" عضو جامعه پزشكان متخصصین داخلی گفت پوكی استخوان بیماری است كه معمولا در دهه‌های ‪ ۵‬و ‪ ۶‬زندگی بروز می‌كند ولی مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و مواد غذایی فاقد ویتامین مورد نیاز بدن باعث شده این بیماری در دهه دوم و سوم زندگی هم مشاهده شود.

وی با اشاره به تغییر در نوع تغذیه و ذائقه مردم گفت در نتیجه این تغییر ذائقه از طرفداران غذاهایی همچون انواع خورش سبزیجات، كرفس، بامیه یا قارچ كنار كم شده و به مصرف‌كنندگان انواع فست فودها افزوده شده است.

شده‌اند.

این متخصص بیماری‌های گوارش و كبد اضافه كرد بسیاری از فست فودها با حرارت بالا، نمك و فلفل و سایر افزودنی‌ها تهیه می‌شوند كه همگی آنها در زمینه‌سازی برای ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش موثرند.

دكتر الچیان اضافه‌كرد مواد نگهدارندای كه درانواع سوسیس و كالباس و غیره به كار برده می‌شود همراه با نمك و فلفل و چربی به كار رفته در آنها می‌تواند مشكلات جدی برای دستگاه گوارش ایجاد كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha